– Vi ville treffe alle som tenker at «dette angår ikke meg»

- Alle kan bli rammet.

Først publisert

NANNESTAD (RB.no): 21 personer så den åpenbart «fulle sjåføren» med ølboksen utenfor bensinstasjonen. Bare to valgte å gripe inn for å hindre ham i å kjøre.

Dette ble dokumentert i filmen «Likegyldighet dreper», som er laget av elevene Johanne Elise Nyen (17) og Cecilie Frostad (17) ved medielinjen på Nannestad videregående skole.

Tirsdag gikk filmen til topps i konkurransen «Death Trip», i regi av Motorførernes Avholdsforbund Ungdom (MA-Ungdom). Jentene får en premie på 30.000 kroner.

– Det er veldig morsomt at arbeidet vårt blir satt pris på, sier Nyen til rb.no.

– Angår alle

Formålet med «Death Trip» er at de unge selv skal prøve å forebygge ruskjøring blant ungdom.

Elever på medielinjene på 30 videregående skoler over hele landet har satt seg ned for å lage holdningskampanjer mot promillekjøring. Juryen har hatt 85 kampanjer å gå gjennom. De ti beste ble valgt ut til finalen i Filmens Hus i Oslo tirsdag.

– Vi vil treffe venner, kjærester, familie – alle som er i nærheten av den som fyllekjører. Og alle som tenker at «dette angår ikke meg». For det angår jo alle som ferdes langs veien. Alle kan bli rammet av en fyllekjører, sier Nyen.

I jentenes film ser vi en mann som står parkert utenfor Esso langs sørgående E6 på Jessheim og gir inntrykk av å være full sjåfør. Han holder i en ølboks mens han setter seg inn i bilen, og setter fra seg ølboksen på biltaket.

To grep inn

Av de 21 som så hva som skjedde, var det bare to som grep inn.

– Vi er for opptatt av å tenke på oss selv. Meg og mitt, sier Johanne Nyen og Cecilie Frostad.

– Hvilke reaksjoner har dere fått fra folk som har sett filmen?

– De fleste sier den er sterk. Det er eltt å forstå budskapet og det går inn på folk, sier Nyen.

Jentene kontaktet også personene som ble fanget opp av filmkameraet utenfor bensinstasjonen.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

– De som ikke grep inn sa at de blant annet synes det er vanskelig å gripe inn fordi man aldri vet hvordan personen kan reagere. Men det er uansett viktig å gjøre noe om man ser noe sånt, sier Nyen.

Påvirker vennene

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var tilstede under kåringen av den beste «Death Trip»-kampanjen.

– Det er viktig å påvirke de som kjører. Men det er vel så viktig å nå frem til vennene til sjåføren. Vi trenger det positive gruppepresset, sier Solvik-Olsen.

Han har veldig tro på en kampanje der det er ungdommen selv som kommuniserer med ungdommen, og tror at en slik konkurranse gjør det ekstra inspirerende.

Mistet døtrene

Knut Birkeland mistet to døtre i en trafikkulykke på Bygdøy i Oslo.

– Søndag var det sju år siden, sier han.

Da Cecilie Frostad og Johanne Nyen spurte ham om å stille opp i kampanjen deres, var han ikke i tvil om svaret:

– Jeg måtte rett og slett si ja. Jeg blir aldri ferdig med det som skjedde. Kanskje et slikt tiltak kan få opp øynene til flere, sier Birkeland.

Selv har han tro på skremselspropaganda mot fyllekjørerne.

I filmen sin overlater 17-åringene til Birkeland å kommentere. Han vet hva det kunne betydd hvis bare én eneste venn hadde prøvd å stoppe fyllekjøreren.

– Sanne historier er det som går mest inn på oss, konstaterer Johanne Nyen.

Håper på spredning

De to elevene fra Nannestad videregående vant konkurransen foran Ida Helgedagsrud på Drømtorp videregående skole på Ski. Hun står bak «SafeTrip», som rett og slett er en kjøreordning der frivillige stiller opp for å kjøre ungdom hjem, komplett med alt fra Instagram-aksjon til en egen app.

Tredjepremien gikk til Marie Stigen og Eirin Spjelkavik på F21 – Fyrstikkalleen skole i Oslo. De har laget en fengende sang med enkel video, i håp om at festglad ungdom skal få sangen på hjernen og huske budskapet.

Prosjektleder Catharina Frostad i Death Trip håper å få spredt tenåringenes egne budskap om ruskjøring, blant annet på de reklamefrie dagene når tv-kanalene sender gratis reklamefilmer for gode formål og via sosiale medier.

– Nå må vi jobbe for å få samarbeidspartnere og penger til å få budskapet ut, sier hun.

Les flere saker i Romerikes Blad her.