Verdens største caravanmesse
6 lekre og kule bobiler
Her får du noen av de kuleste og feteste bobilnyhetene fra verdens største caravanmesse.
Tretten haller, 214 000 kvadratmeter, over 600 utstillere, over 130 merker, 2100 bobiler og campingvogner. Det er stikkord og tallenes tale for verden største caravanmesse, Caravan Salon Düsseldorf som arrangeres hver høst
Tydeligste trender i år? Kompakte bobiler/bybobiler blir stadig mer populære, og nå står for halvparten av produksjonen i Europa. I Norge er ikke trenden like tydelig, siden de små campingbilene ikke godkjennes som bobiler med 22 prosent engangsavgift.
Foruten mindre bobiler handlet det mye om interiør, utstyr og valgmuligheter, som Carthago C-Compactline, for eksempel, som kommer med lys ask og høyglansede elfenbenshvite fronter som standardkombinasjon.
Messens feteste
Knaus Tabbert er en tysk produsent av bobiler og campingvogner, med bobilmerkene Knaus, Weinsberg (innstegsmerke) og Morelo (luksuslinere) i porteføljen. Selskapet hadde kanskje messens mest fotograferte objekt i showbilen Weinsberg CUVolution, basert på Fiat Ducato, med digre luftinntak, tyvetommers lavprofildekk, hekkvinge, frontskjørt og sideskjørt som skal gi skikkelig marktrykk og stabilitet. Fargen skal vel primært gi oppmerksomhet. Om fremtidens bybobiler ser ut som racerbobiler er mer enn tvilsomt. Men slikt gir liv til messen og trekker folk til standen.
Innovatøren
Franske Challenger, som er en del av Trigano-gruppen, har i de senere år utmerket seg som en grunnriss-innovatør av rang. "Smart Lounge" er blitt et begrep, og hvert år kommer nye løsninger som frigjør plass og utfordrer vante forestillinger. På messa ble flere spennende bobiler vist frem, men vi konsentrerer oss om nye Genesis 274, som er en kompakt bobil for hele familien, med noe Challenger kaller "Easy Box" – modulære oppbevaringsbokser på til sammen 300 liter. En perfekt lekeplass, med sittegruppe, for barn.
Og når Ole Lukkøye melder seg, senkes en tomannsseng ned fra taket, mens foreldrene benytter fremre del av bobilen, der enda en elektrisk operert sittegruppe har to "etasjesenkesenger" over seg. Sittegruppen bak kan også bygges om til seng, så her er det sengeplass til 4+1.
Fargeklatt
Niesmann+Bischoff har utmerket seg som en fargeklatt som tør å tenke nytt. I år viste selskapet frem Smove 7.4 E i fargen "Frozen Red Metallic", og ære være Niesmann+Bischoff for sitt fokus på individualisering av sine modeller. Det er en erkjennelse av at mange bobilkunder faktisk ønsker å skille seg ut, og et signal om at merket befinner seg i premiumklassen. Individualiseringen kan gjøres i større eller mindre grad, både hva eksteriør og interiør angår. En ny konfigurator som skal gjøre det enda enklere for kundene å skreddersy sin bobil. Appen "Clou inside" ble presentert – Niesmann+Bischoffs verden på en iPhone-app.
Svensk kjempe
Kabe er en produsent i premiumklassen; her går det i store og påkostede produkter i høy prisklasse. Årets nyhet er Imperial i860, som går inn i rekken av store helintegrerte og luksuriøse bobiler fra Kabe, mellom i810 og i910. Den er 8,7 meter lang, på Fiat Ducato som basis, samt AL-KO-chassis. 2,3-literen yter 180 hk, og opereres via en seksgiret automatkasse. Standardutstyret er rikt; eksempler på det er hydrauliske støtteben, og at den er selvforsynt med strøm gjennom et solcellesystem og doble batterier.
Mercedes-base
Hymer basert på Mercedes-Benz Sprinter er kan vi litt flåsete kalle "overklassekamerater", og kameratene (som blir stadig bedre venner) ble igjen vist frem på messa, nå i form av den nye delintegrerte modellen B-MC 680 T (MC står for "Modern Comfort"); 7,39 meter lang, men likevel i klassen opp til 3,5 tonn. Ellers var det fokus på nye B-MC 690 I og 690 T, med tredje generasjons layout og – i likhet med 680 – en banebrytende kombinasjon av Sprinter-chassis og SLC-chassis (Super Light Chassis med uavhengig hjuloppheng), som gir lavere vekt og bedre stabilitet.
Denne saken ble første gang publisert 12/10 2018.