Ford Bronco
Verdens første SUV gjør comeback
Bilen som Ford kaller verdens første SUV forsvant fra samlebåndet i Detroit i 1996. Men nå gjenoppstår terrenglegenden fra de døde.
Første generasjon Bronco kom i 1966 og ble avduket av Ford-bossen Donald Frey den 11. august året før, som en «… completely new line of sports-utility vehicles». Bilen var designet av McKinley Thompson Jr. – en av de første afroamerikanske bildesignerne i den amerikanske bilindustrien.
Siste Bronco rullet av samlebåndet på Wayne Assembly-fabrikken utenfor Detroit i 1996, da mer familieorienterte SUV-er og crossovere hadde begynt å dominere markedet.
Da Vi Menn testet Bronco i 1988, skrev Vi Menns bilekspert Terje Bjørnsen blant annet følgende: «Innvendig i Bronco’en er det rene stue-stemningen. Stolene er tykke, velpolstrede og med armlener på begge sider. Det er nesten så behagelig at du har lyst til å bli sittende, selv om kjøreturen er over. Utstyrsnivået er som det sømmer seg en amerikansk bil, med aircondition, el.vinduer, radio/kassettspiller, cruisekontroll osv. Alt til drøye 221 000 kroner …»
At V8-motoren med 188 hester slukte over to liter på mila, gjorde at det ble ganske kostbart å fylle opp den 120 liter store tanken. Helt ufarlig var den heller ikke. En norsk regel gjorde at sidevinduene måtte være dekket til, noe som ga tilnærmet null sikt i lyskryss hvor man ikke kunne kjøre vinkelrett på veien.
Neppe til Norge
Det er ingenting som tyder på at Ford Norge vil ta nye Bronco til landet via sitt forhandlernettverk. Det er ikke engang sikkert at Bronco kommer til Europa i det hele tatt. Det vanker høye bøter dersom bilprodusenter og bransje ikke tilfredsstiller EUs krav til samlet utslipp. I dette regnestykket passer Bronco dårlig inn.
G.O.A.T.
Som første generasjon Bronco, som ble kalt G.O.A.T. (Goes Over All Terrain vehicle), skal nye Bronco ha et firehjulstrekksystem som gjør bilen i stand til å kjøre hvor som helst. 35-tommers terrenghjul, massevis av forskjellige kjøreprogrammer, mulighet for lavserie og låsbare differensialer og en bakkeklaring på 35 centimeter hjelper nok også.
Bronco kommer i kort og lang versjon, og med to motoralternativer. Enten en 2,7-liters V6 Ecoboost med 310 hk og et dreiemoment på 540 Nm, eller den firesylindrede 2,3 Ecoboost-motoren med 270 hester som også finnes i blant andre Mustang. Overføringen skjer med en syvtrinns manuell girkasse eller 10-trinns automat som finnes i modeller som Mustang, Ranger og F-150.
Denne saken ble første gang publisert 19/07 2020, og sist oppdatert 20/08 2020.