Veisalt og bremser

Vann kan spare deg for kostbare bremsereparasjoner

Veisaltet er en stor belastning på bremsene, men en stråle fra høytrykkspyleren i ny og ne kan hjelpe.

RENGJØRING: Vannstrålen fra høytrykkspyleren skal treffe mellomrommet mellom bremseskiven og bremseskjoldet som ligger bak. Husk å holde litt avstand med vannstrålen. FOTO: Jan Ivar Engebretsen
RENGJØRING: Vannstrålen fra høytrykkspyleren skal treffe mellomrommet mellom bremseskiven og bremseskjoldet som ligger bak. Husk å holde litt avstand med vannstrålen. FOTO: Jan Ivar Engebretsen
Først publisert Sist oppdatert

Tall fra den periodiske kjøretøykontrollen (populært kalt EU-kontroll) i 2014, viser at svakheter på bremsene er en gjenganger.

Det finnes imidlertid enkle grep for å holde bremsene bedre ved like. Når det gjelder bremsene bak, så hjelper å trekke litt i håndbrekket mens du kjører. Det "trimmer" skiver og bremser.

- Det kan faktisk ha noe for seg å trekke litt i håndbrekket mens du kjører, bekrefter Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Dette er imidlertid umulig på mange nyere biler fordi de har elektronisk håndbrekkk.

- Det aller beste er å ta en skikkelig hard bremsing hver gang du er ute og kjører, slik at at også bremsene bak aktiveres.  Det har bakbremsene virkelig godt av. Men pass på at du gjør dette i passende omgivelser, ikke i tett trafikk, sier Engebretsen.

- Veisaltet er en stor belastning

Veisaltet er kanskje den største trusselen mot bremseskiver, kalipere og bremserør, ifølge Engebretsen.

- Bremseskivene kan se fine å blanke ut foran, mens de er fulle av skitt og ruste på baksiden. Det er særlig på baksiden problemet ligger, det er vår erfaring i NAF, sier Engebretsen.

Problemet kan forebygges med jevnlig renhold.

- Veisaltet er en stor belastning på bil og bremser, men hyppig renhold hjelper. Ta høytrykkspyleren og rett strålen mellom åpningene i felgen slik at den treffer mellom bremseskiven og bremseskjoldet. Da vil du muligens få deg en overraskelse hvor mye skitt som dukker frem. Jeg gjør dette 3-4 ganger i måneden, sier Engebretsen.

SPYL: Har du felger med store hul, er det lett å komme til bremsene med høytrykkspyler. Rett vannstrålen rett på glippen mellom bremseskjoldet og bremseskiven. FOTO: Martin Jansen
SPYL: Har du felger med store hul, er det lett å komme til bremsene med høytrykkspyler. Rett vannstrålen rett på glippen mellom bremseskjoldet og bremseskiven. FOTO: Martin Jansen
RENGJØRING: Vannstrålen fra høytrykkspyleren skal treffe mellomrommet mellom bremseskiven og bremseskjoldet som ligger bak. Husk å holde litt avstand med vannstrålen. FOTO: Jan Ivar Engebretsen
RENGJØRING: Vannstrålen fra høytrykkspyleren skal treffe mellomrommet mellom bremseskiven og bremseskjoldet som ligger bak. Husk å holde litt avstand med vannstrålen. FOTO: Jan Ivar Engebretsen

- Ikke spyl på varme bremseskiver

- Det er særlig viktig at bremsene blir “vasket” jevnlig om vinteren. Veisaltet legger seg på alt under bilen. De som vasker bilen 2-3 ganger i måneden, med skikkelig understelllsvask, slipper garantert billigere unna hva gjelder rust på bremsene,  sier Erik Nyhus, varehussjef i Biltema.

Han anbefaler at du sprayer på litt avfetting, som du lar virke tre minutter før du begynner spylingen.

- Men pass på at bremseskivene ikke er varme når du sprayer på avfetting eller spyler dem.

- Det er bare å spyle på med vann, jo mer vann desto mindre rust, opplyser Nyhus.

Han anbefaler at du holder en avstand på 30-40 centimeter når du spyler . 

- Husk også å ta en liten bremsetest etter du har vasket bremsene, sier Nyhus