Lamborghini

Utrolig at de lagde disse bilene

Lamborghinis opp- og nedturer.

Først publisert Sist oppdatert

Ikke noen bilprodusent på planeten har vært like gjennomgående modig og dristig som Lamborghini. Helt siden det hele startet i 1963 har firmaet tatt flere risker, vakt mer oppsikt og skapt flere overskrifter enn noen andre i bransjen.

Noen ganger har vågestykkene lyktes, og skapt uforglemmelige maskiner som har blitt ikoner på hjul. Og andre ganger ikke.

Uansett har eksistensen til Lamborghini brakt liv og røre inn i bilbransjen de siste 50 årene. Her har du en oversikt over de fineste og ikke fullt så fine bilene til verdens fremste leverandør av eksotiske, heftige biler.

LM 002 (1986)

Hvis vi var snille, ville vi sagt at det er en røff sjarm rundt LM002 som en Urus SUV aldri ville kunne matche (om Lambo bygger den). Men denne bilen skulle ærlig talt aldri forlatt tegnebordet. Den ble utviklet for militære formål, og deretter produsert under oppsyn av Chrysler og opprinnelig drevet av en av deres V8-ere. Denne ble byttet med Lamborghinis egen 5,2 V12 i produksjonsversjonene.

Men «Rambo Lambo» ble egentlig bare brukbart mottatt i Midtøsten. Uday Hussein hadde en…

År produsert: 1986-1992

Motor: V12 5,2liter

HK: 444

Toppfart: 210 km/h

Antall produsert: 300

SUV: Lamborghini LM002. FOTO: Lamborghini
SUV: Lamborghini LM002. FOTO: Lamborghini

Murciélago LP-670 SuperVeloce (2009)

Har det noen gang vært en mer super-bilete superbil enn Murciélago SV? Vil det noensinne eksistere noen? Aventadoren, som utvilsomt er vill, har merkbar påvirkning fra Audi, og blekner ved siden av den herlig løsslupne, voldsomt bråkete og totalt kompromissløse flaggskipet til Murciélago-serien.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Å bånne gassen til den spektakulære 6,5-liters V12-eren var som å smake på alt som gjør Lamborghinier til det de er: Drama, ekstravaganse, lyd, raseri – storheten i alt sammen.

Vi har sagt det før, og sier det igjen: Det vil aldri bli lagd en ny superbil som denne. SV var høydepunktet. 100 kilo lettere enn den "vanlige" versjonen, 2,3 kilo per hk og 0-100 km/t på 3,2 sekunder

År produsert: 2009-2010

Motor: V12 6,5 liter

HK: 670

Toppfart: 342 km/t

Antall produsert: 350

RÅTT: Lamborghini Murciélago LP-670 SuperVeloce. FOTO: Lamborghini
RÅTT: Lamborghini Murciélago LP-670 SuperVeloce. FOTO: Lamborghini

350 GT (1964)

Ikke den vakreste bilen i Lamborghini-verdenen – absolutt ikke, siden Miura finnes der ute. Men dette var nummer én; den første produksjonsbilen. Ferruccio var sjef, og åpenbart opprømt over å få holde på med noe annet enn traktorer. Bilen hadde alle kjennetegnene på nitid arbeid med detaljene.

År produsert: 1964-1966

Motor: V12 3,5 liter

HK: 320

Toppfart: 250 km/t

Antall produsert: 120 + 23 eksemplarer av 400 GT med V12 4,0 liter og mer dreiemoment. To 350 GT Spyder ble bygget av Carrozzeria Touring.

FØRST: Lamborghini 350GT. FOTO: Lamborghini
FØRST: Lamborghini 350GT. FOTO: Lamborghini

Miura (1969)

Folk snakker med ærefrykt om SV-versjonen, men det har ingenting å si hvilken Miura du velger. Alle er vakre samtidig som de er revolusjonerende, med en tverrstilt midtplassert V12. Designet av arcello Gandini for Bertone, i 1966 Lamborghini, definerte kanskje begrepet superbil for første gang. 275 eksemplarer av Miura med 350 hk ble produsert mellom 1966 og 1969. I 1969 kom Miura S med 370 hk. 

SV: Lamborghini Miura SV. FOTO: Lamborghini
SV: Lamborghini Miura SV. FOTO: Lamborghini

År produsert: 1969-1971

Motor: V12 4,0 liter

HK: 370

Toppfart: 285 km/t

Antall produsert: 338

I perioden 1971-1972 produserte Lamborghini 150 eksemplarer av Miura SV med 385 hk og en toppfart på 300 km/t.

Visste du at en nordmann eier Miura-en som er kåret til verdens vakreste?

SV: Lamborghini Miura. FOTO: Lamborghini
SV: Lamborghini Miura. FOTO: Lamborghini

Lamborghini LP 400 Countach (1974)

Lamborghini-en som ikke er oppkalt etter en okse, men et uttrykk for begeistring på italiensk – vanligvis brukt av menn for å beskrive ekstremt vakre kvinner. Countach ble designet av Marcello Gandini da han var ung og kompromissløs, og ble drevet av Lamborghinis egen 375 hesters 4-liters V12. Den ble raskt en av de mest ikoniske superbilene på den tiden, og postere av den hang på gutterom over hele kloden.

År produsert: 1974-1978

Motor: V12 4,0 liter

HK: 375

Toppfart: 300 km/t

Antall produsert: 151

IKKE OKSE: Lamborghini LP 400 Countach. FOTO: Lamborghini
IKKE OKSE: Lamborghini LP 400 Countach. FOTO: Lamborghini Foto: Max Earey

Countach 25th Anniversary (1988)

Problemet med Countach er at den eksisterte altfor lenge. Og ting som gjør det, pleier gjerne å begynne å stinke. På slutten av levetiden presenterte Lamborghini denne jubileumsmodellen. De satte ikke bare alle kluter til for å få til denne, men brukte hele tekstilfabrikken. Pluss en del ekstra blikk og stæsj på utsiden.

År produsert: 1988-1989

Motor: V12 5,2 liter

HK: 455

Toppfart: 295 km/t

Antall produsert: 658

JUBILEUMSMODELL: Lamborghini Countach 25th Anniversary. FOTO: Lamborghini
JUBILEUMSMODELL: Lamborghini Countach 25th Anniversary. FOTO: Lamborghini

Jalpa (1981)

Lamborghini Silhouette var en vakker sak, men på de tre årene (1976–79) den var i salg var det ikke mange nok som kjøpte den. Lambo mente at det å ta den ut av salg i noen år og gi den en klossete oppgradering ville ordne sakene. Og de hadde rett. Over 400 Jalpaer ble solgt, og hovedsakelig skyldtes det kanskje at den var mye enklere å kjøre enn en Countach. Men med svarte støtfangere av plast og forvokste skjørter og kanaler, var ikke dette deres beste prestasjon.

År produsert: 1981-1988

Motor: V8 3,5 liter

HK: 250

Toppfart: 248 km/t

Antall produsert: 420

V8: Lamborghini Jalpa. FOTO: Lamborghini
V8: Lamborghini Jalpa. FOTO: Lamborghini