Prøvekjørt: BMW M550d xDrive Touring
Turbofest
BMWs kraftigste dieselsekser varter opp med en turbofest av de sjeldne.
Det er et ufravikelig faktum at 7-serien er større, men for mange er likevel 5-serien kongen i BMW-riket. Det skyldes modeller som M535i (E12) og E28 M5, sedanen som ble lansert i 1985 og som for alvor satte fart i et nytt segment: familiebil med sportsbilytelser. Den gangen var det snakk om rekkesekser bensin med 3,4 liters slagvolum.
Cirka 32 år etter M535i lanserte BMW i 2012 et diesellokomotiv med M-emblem, M550d xDrive Touring. Om ikke annet er den i det minste kongen av modellbetegnelser. Tallene kan tolkes i retning av en 5,5-liter, men slik er det ikke. Derimot er det snakk om en gammel kjenning i form av en treliters rekkesekser som det er hentet mye kraft ut av. Nå er 2018-utgaven av M550d her, og den setter ny rekord i antall turboer. Mer om det litt senere.
Gevinst og straff
Sportsdempingen (Adaptive M suspension Professional) til 40 000 kroner ekstra gjør at nye M550d ligger solid og komfortabelt i svingene. Firehjulsstyring (Integral Active Steering) er standard og forkorter svingbuen
i lav fart ved at bakhjulene dreier motsatt retning av forhjulene. I høy fart økes retningsstabiliteten ved at bakhjulene dreies i samme retning som forhjulene. Understellet, kreftene og sittekomforten gjør M550d til en langturekspress av ypperste klasse.
Sportsunderstellet senker M550d én centimeter nærmere bakken, og den stramme karakteren gir gevinst når veien er svingete og underlaget jevnt. Men når norsk veistandard materialiserer seg på sitt mest typiske og middelmådige, med hull, skjøter og ødelagte fartshumper, så fortoner sportsunderstellet og 20-tommers felger med runflatdekk seg mer som en straff. Det hjelper lite at vi setter dempingen i komfortmodus i Driving Experience-kontrollen.
Fortsatt tung
Da vi kjørte bilen i 2012, mente vi at vekten på drøye to tonn var for påtrengende. M550d anno 2018 har tatt av 110 kilo sammenlignet med 2012-modellen. Oppskriften er mer aluminium, magnesium og ny stålgradering. 1955 kilo er likevel betydelig mer enn 530d som veier 1790 kilo. Men der 530d gjør 0–100 unna på 5,6 sekunder, greier storebror den samme øvelsen på 4,6 sekunder. Det er kanskje av akademisk interesse. For nøkternt sett er 530d et bedre kjøp. Den er fabelaktig, og som kjøreopplevelse er ikke M550d veldig mye mer fabelaktig, prisen tatt i betraktning. For der 530d xDrive Touring koster fra rundt 750 000 kroner, må du opp i over millionen for M550d.
Men dersom du liker å briljere med motorteknologi, så har M550d et uslåelig kjøpsargument: Under panseret sitter den kraftigste dieselmotoren noensinne i en 5-serie, samme motor som i 750d. Den skal sågar være verdens kraftigste sekssylindrede dieselmotor som sitter i en personbil.
Turbokunst
Men det er mer. For her snakker vi om en oppvisning i turboteknologi. Der forrige generasjon M550d hadde to små + én stor turbo, har den nye versjonen hele fire turboer. Den ene store er erstattet av to mindre. Årsaken er at fire små turboer jobber raskere enn to små og en stor. Motoren leverer et maksimalt dreiemoment på 760 Nm allerede ved 2000 omdreininger, og disse imponerende ytelsene besørges av et stykke ingeniørkunst som omfatter et intrikat system av flertrinns turbolading og den nyeste Common Rail-dieselteknologien. To av turboladerne er såkalte lavtrykksturboer. Den ene av de to høytrykksturboene er konstant aktiv, mens den andre kobles inn ved 2500 omdreininger. Til sammen gir turboteknologien det sekssylindrede kraftverket hele 400 hk. Kraftoverføringen besørges av en åttetrinns Steptronic-girkasse som skifter umerkelig. Det samme kan sies om turboenes samspill. Glem alt du har hørt om ketchupeffekt og turbolag.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2018
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 2993
Effekt, hk ved o/min: 400/4400
Dreiemoment, Nm ved o/min: 760/2000
Egenvekt, kg: 1955
Tilhengervekt, kg: 2000
Lengde/bredde/høyde, cm: 494/187/150
Akselavstand, cm: 298
Bakkeklaring, cm: 14
Bagasjerom, liter: 530–1700
Standard dekkdimensjon: 2 45/40R19
Forbruk, NEDC l/mil: 0, 67
CO₂-utslipp, g/km: 176
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,6
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 1 109 200
Pris testbil, kr: 1 424 000
Denne saken ble første gang publisert 05/05 2020, og sist oppdatert 26/05 2020.