Troll - Historien om bilproduksjon i Norge
Historien om da lille Norge skulle begynne å produsere biler
Dette var Norges svar på Porsche – bare i litt forfinet utgave.
Norsk bilproduksjon ble aldri det helt store.
Joda, en gang i tiden ble noen Dodge satt sammen på Strømmen og noen Plymouth på Kambo ved Moss.
Fra Troll til Think
Ja, også Troll da. En liten hvit bil med glassfiber-karosseri som ble bygget i noen få eksemplarer i Telemark en gang på 50-tallet. Så en runde med elektriske Buddy og Think.
Elbiler som var tidlig ute, men som var borte før elbilene tok skikkelig av.
Og det er liksom det det.
Slik tror jeg omtrent 90 prosent av oss oppsummerer den ikke altfor stolte norske bilproduksjonen.
Historien om Troll
Når det gjelder Troll, har vi til nå visst lite om historien bak. Bortsett fra at den var liten, hvit og rar. Det har journalisten og bergenseren Paal Kvamme endelig gjort noe med.
– Jeg er nysgjerrig og interessert i biler og i historie. Norske Troll har alltid fascinert meg. Hva skjedde egentlig? Hvordan og hvorfor? Spørsmålene jeg hadde var mange – og svarene få. Det fantes bare halvfakta, og lite var dokumentert. Det irriterte nok nerden i meg litt. Så det måtte jeg gjøre noe med, forklarer den trivelige bergenseren.
Som sagt, så gjort. Det har resultert i en bok om Troll. Og hvilken spennende historie det ble!
– Ja, dette er historien om et fanatisk pågangsmot, glødende optimisme og storslåtte planer, men også om et vanvittig blodslit, rotete økonomi og nølende byråkrater, i et land ennå preget av streng bilrasjonering, forklarer Kvamme videre.
Slik var det å kjøre elbil for 46 år siden
Norsk Porsche?
– Da den lille hvite bilen kom knatrende ut fra Telemarks dype skoger på 1950-tallet, var det med store ambisjoner om å gjøre Norge til bilprodusent. Troll Sportcupé ble tatt imot som en norsk - og forbedret - Porsche!
– Med tidligere kaffedyrker Per Kohl-Larsen bak rattet, skulle tusenvis av Troll-biler strømme ut på norske landeveier. I stedet kollapset den vesle bilfabrikken i en sky av glassfiberstøv og blå totakts eksos. Nå vet jeg endelig hvorfor og hvordan det ble slik, sier en fornøyd Kvamme.
Unik informasjon og bilder om Troll
Det kan du og jeg også få vite. Kvamme har brukt tre år på å samle sammen både unik informasjon og unike bilder som vi aldri har sett tidligere, og skrevet bok.
Miriam stoppet ved gammel garasje – det ble til en bok
To brune kofferter ...
– Det har definitivt vært noen aha- og gåsehud-opplevelser underveis. Da jeg skjønte nazi-tilknytningen, falt mange brikker på plass. Jeg har også søkt mye i historiske, tyske arkiver. En tålmodighetsprøve. Jeg ante ikke hvordan jeg skulle gripe det an og knapt nok hva jeg lette etter.
– Et annet magisk øyeblikk var da jeg fikk tilgang til to brune kofferter med originaldokumentasjon. Jeg har også snakket med to som av dem som jobbet med Troll-produksjonen i Telemark, som selvfølgelig ga meg mye verdifull informasjon og "lukt og smak" til det hele.
– Det viste seg også at Riksarkivet hadde 36 bilder av bilen og produksjonen, som noen knapt har sett tidligere. Så da jeg fikk systematisert dette og satt det sammen – ja, så hadde det jammen meg blitt en bok på 124 sider, gitt...
Du kan ta en titt på boken her:
Selger bra
– Jeg må faktisk få si at jeg både er litt glad og litt stolt akkurat nå. Det at nesten en fjerdedel av opplaget er utsolgt på bare én uke er jo også litt gøyalt, avslutter bergenseren.
Vi i Broom har hatt gleden av å lese boken, som forresten heter "Drømmen om Troll". Den er både spennende, velskrevet og morsom. Paal Kvamme har sydd sammen et fargerikt, spennende og lettlest historisk dokument over Troll-bilens fødsel – og triste endelikt.
Boken inneholder en rekke nye opplysninger og tidligere upubliserte bilder, blant annet fra Per Kohl-Larsens private fotoalbum. Endelig har vi fått vite den spennende sannheten om Troll. Det var på tide.
Volvo 240: Dette er bilen som nekter å dø
Video: Denne Ford Mustangen er en av verdens dyreste biler
Denne saken ble første gang publisert 23/04 2019, og sist oppdatert 23/04 2019.