Trafikkforsker: - De som tror de forbedrer køen, er de som lager kø

Idiotene er de som tror andre er idioter.

Hvis du skaper en luke foran deg i køkjøringen, skal du vite at det er du som skaper køen.
Hvis du skaper en luke foran deg i køkjøringen, skal du vite at det er du som skaper køen. Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)
Først publisert

Vi står overfor to langhelger på rappen, og det er trolig duket for noen store utfartsdager.

Mange på veiene er nesten ensbetydende med kø - og for mange er kø irritasjon over "idioter i trafikken".

Men hvem er det egentlig som er idiotene?

Skal vi tro Sintef-forsker Dagfinn Moe er det de som på egenhånd forsøker å få flyt i en kø som hakkete ved å skape en luke til bilen foran seg og så kjøre i jevn lav fart.

- Når bilen 50 meter foran stopper litt, så har du selv flyt og holder farten. Men da er du som starter denne bølgen bakover, som etter hvert fører til at mange blir stående, forklarer Moe til P4.

- Du skal følge tett på hele tiden, påpeker han.

- Sjåførene er ikke gode nok

Japanske trafikkforskere har tidligere funnet ut at køer kan dukke opp uten at det er noen form for kapasitetsmangel på veiene, rett og slett fordi sjåførene ikke er gode nok.

En fant ut at sjåfører i liten grad klarer å holde en jevn fart, noe som gjør at avstanden mellom bilene endrer seg. Hvis én bil først skal kompensere for å ligge for nærme bilen foran, resulterer det i en fartsreduksjon som forplanter seg som bølger bakover i trafikken. Jo mer «irrasjonelt» nye sjåfører forholder seg til dette, jo verre blir køproblemene.

Kjører du sakte - går det sakte

Statens vegvesen har også sett på fenomenet med hvordan folk som ikke følger med i køen skaper problemer.

«Simuleringer (...) viser at det å følge på med tettere avstand og ha høyere akselerasjon betyr mye for avviklingshastigheten. Generelle observasjoner fra situasjoner med vedvarende kø og dårlig avvikling antyder at det ofte kan være dårligere påfølging når det er mer stillestående kø enn når trafikken glir bedre. Det kan tyde på at mange har erfart at det fort kan oppstå en sjokkbølge bakover i trafikken med bråstopp, men også at mange er opptatt av mobiltelefon, radio etc. (manglende oppmerksomhet) når de kjører i langsom kø», skrev forskerne i sin rapport.

Så påfallende er dette at Vegvesenet har vurdert å sette opp informasjonstavler der de ber folk faktisk holde kort avstand i trafikken. 

- Når en bil starter for sent med å øke farten vil avstanden til forankjørende øke hele tiden og vi kan få riktig lange luker, helt opp i over 20 sekunder, og det er mye tapt avvikling og desto flere som blir kjørende i kø bak og køen varer lengre enn den strengt tatt behøvde, har Kristian Wærsted ved Statens vegvesens seksjon for trafikkforvaltning tidligere fortalt til Side3.