Toyota Prius
Toyotaen ville ikke starte. Overraskelsen var stor da eieren fant ut hvorfor
To ganger opplevde Toyota Prius-eieren at bilen var helt død. Overraskelsen var stor da han fant ut hvorfor.
Mannens Toyota Prius+ Seven var ny og fin, men steindød. Ikke virket den nøkkelfrie sentrallåsen, og da han låste seg inn på gammelmåten med nøkkel i døren, oppdaget han at heller ikke motoren lot seg starte.
- Jeg ringte Toyota-forhandleren der jeg kjøpte bilen og spurte om hjelp, og jeg ble mildt sagt overrasket da det første de spurte var om jeg stod i nærheten av en kranbil, forteller mannen, som vil være anonym.
Og jo visst: - Jaggu hadde en kranbil parkert ved siden av meg, forteller Prius-eieren.
- Tilfeldigvis kjente mannen eieren av kranbilen - i dette tilfellet en containerbil). Han tok kontakt, forklarte problemet og fikk kranbilen flyttet. Han kjørte bare noen meter før bilen min fungerte som normalt igjen.
Gjenskaper hendelsen
Litt overrasket over at Toyota tok så lett på problemet, og i mangel på et ordentlig svar på hvorfor problemet oppstod eller hva det skyldes, tar mannen kontakt med Vi Menn Bil Top Gear for å høre om vi har hørt om andre tilfeller. Det har vi ikke.
Vi avtaler derfor et møte med de to – litt for muligens å kunne hjelpe, men vel så mye av ren nysgjerrighet – for å se om vi klarer å gjenskape hendelsen. Og det gjør vi.
Fjernstyringen er årsaken
Hver gang kranbilen er i nærheten, dør Priusen. Ikke fungerer keyless-systemet, ikke får vi låst opp dørene med nøkkelbrikken, og ikke får vi startet bilen etter fysisk å ha låst oss inn.
Når vi flytter kranbilen 10–15 meter unna, våkner Priusen fra dvalen og fungerer som normalt.
Etter en rekke forsøk finner vi ut at det ikke er kranbilen som forårsaker problemet, men selve fjernstyringen til kranen (løftemekanismen). Det virker som den slår ut Priusens nøkkelbrikke.
Og når bilen ikke «finner nøkkelen», vil den verken låse opp dørene eller starte. Så fort kranbilføreren skrur av fjernstyringen til kranen, fungerer bilen igjen, uansett hvor nær de er hverandre.
Frekvens-krasj
Vi forteller informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, om hendelsen, og etter en runde internt med deres tekniske avdeling, sier han at dette ikke er unikt for Prius, men at det også kan skje andre biler. Grunnen er, som vi fant ut på egen hånd, at «kranbilen ligger i et frekvens-område som forstyrrer frekvensområdet Prius opererer i, og at det kan slå ut kommunikasjonen mellom bil og nøkkelbrikke». Mange forskjellige frekvensområder gjør det ifølge Olsen «vanskelig å gardere seg mot dette».
Olsen forteller videre at problemet står beskrevet i bilens brukerhåndbok. - Kunden vil alltid kunne bruke bilen, han kan låse opp med den mekaniske nøkkelen som ligger i nøkkelbrikken, og da vil han komme inn i bilen. For å starte bilen holder han emblemet på nøkkelbrikken mot startknappen. Da vil det komme et pip og han kan trykke på startknappen og bilen starter, forteller Olsen.
Forsøker med annen bil
Av ren nysgjerrighet gjentar vi øvelsen med en Toyota Aygo for å se om det samme problemet oppstår. Det gjør det ikke, men vi opplever at bilen bruker noen sekunder mer på å finne nøkkelbrikken.
Skal vi trekke lærdom av dette, kan det være følgende: Er bilen din tilsynelatende død, sjekk først om noen driver med en eller annen form med fjernstyring i nærheten. Enten det er en Toyota eller en bil av et annet merke.