TOYOTA RAV4 Hybrid

Kan ta SUV-tronen tilbake - billigere enn i 1995

Prisene på den nyeste versjonene av storselgeren Toyota RAV4 er klare.

Pluss ikon
PRISENE KLARE: De først versjonene av nye Toyota RAV4 kommer til Norge i februar.
PRISENE KLARE: De først versjonene av nye Toyota RAV4 kommer til Norge i februar. Foto: Toyota
Først publisert Sist oppdatert

Første Toyota RAV4 ble lansert i 1994 og kom til Norge 1995. Samme år testet Vi Menn Bil den knøttlille SUV-en på 3,7 meter som bare hadde to passasjerdører, 129 hester diesel, men permanent firehjulstrekk. Den kostet 380 000 kroner i 1995.

I februar kommer helt nye RAV4, femte generasjon, og med sine 4,6 meter er den betydelig større enn 94-modellen og selvsagt langt mer moderne, men billigere. Prisene starter på 385 900 kroner med 2WD.

- Med det plasserer RAV4 seg midt i kompakt-SUV-segmentet. Med firehjulstrekk som vi kaller AWD-i er startprisen 426 500 kroner, mens volummodellen i Style utstyrsnivå har en pris på 487.500 kroner, uttaler Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge

Nye RAV4 vil komme til Norge i februar, først med 2WD-utgavene. I løpet av april vil AWD-i være leveringsklar. Forhåndssalget har startet.

4WD: Versjonene med firehjulstrekk er ventet i april.
4WD: Versjonene med firehjulstrekk er ventet i april. Foto: Toyota

Bedre 4WD

Den nye RAV4-modellen kommer som forgjengeren med et selvladende hybriddrivverk. Men ifølge Toyota skal den nye 2,5 liters Hybrid Dynamic Force-motoren på 222 hk levere økt kraft, respons og effektivitet, samtidig som utslipp og drivstofforbruk skal være lavere.

Firehjulstrekk-systemet er ifølge Toyota forbedret med tanke på fremkommelighet og sikkerhet. Momentet til bakhjulene er økt betydelig, og fordelingen mellom for- og bakhjul kan justeres opp til 20:80, avhengig av veiforholdene. Terrengegenskapene skal også være forbedret takket være en elektronisk kontrollert differensial- Trail Mode - som sikrer best mulig grep og kontroll på glatt føre. Det kan også gi verdifull hjelp ved utfordrende terrengforhold, mener

Med den nåværende generasjonen RAV4 Hybrid er det fare for at kjøretøyet blir stående fast hvis et hjul mister kontakten med bakken i ujevnt terreng. Slik skal det ikke være med femte generasjon RAV4. Ved å aktivere Trail Mode, med en kjøremodusvelger på midtkonsollen, kan hjulet som snurrer uten grep bli bremset og dreiemoment bli overført til hjulet med bakkekontakt. Gasskontroll og giringsmønsteret er også tilpasset for å hjelpe føreren med å holde kjøretøyet i bevegelse.

KVALITET: Førermiljøet har fått seg et løft, og RAV4 kommer med blant annet 7-tommers skjerm og 4,2-tommers instrumentdisplay.
KVALITET: Førermiljøet har fått seg et løft, og RAV4 kommer med blant annet 7-tommers skjerm og 4,2-tommers instrumentdisplay. Foto: Toyota

Kortere enn forgjengeren

Nye RAV4 er også den første Toyota som drar nytte av flere nye Toyota Safety Sense-funksjoner som baserer seg på avansert teknologi for å forhindre ulykker og for å hjelpe sjåføren.

Modellen er bygget på Toyotas nye TNGA-plattformen. Det skal gi bedre kjøreegenskaper gjennom lavere tyngdepunkt, bedre fordeling av vekt og mer vridningsstyrke i karosseriet. Nye RAV4 får langt mer markerte linjer enn dagens versjon noe som bidrar til at den ser større ut. Men den er faktisk fem millimeter kortere enn dagens versjon, men akselavstanden er økt med 30 millimeter. Lasteplassen bak baksetene er 79 liter større enn i dagens RAV4, og er dermed på totalt 580 liter. Lasteplassen er også mer brukervennlig, særlig takket være et helt flatt gulv og 60 mm økt lengde.