TOYOTA PROACE 4X4
Denne bilen har norske håndverkere ventet på
Nå kommer Toyota Proace endelig med firehjulstrekk, og prisene er klare. Håndverker-innredningen er det et norsk selskap som står for.


Toyota HiAce var i mange år Norges mest solgte varebil, men tidlig i 2012 var det slutt på HiAce i Norge. Gamle motorer med for høye utslipp var den offisielle grunnen til at bilen forsvant. Mot slutten var Norge det største markedet for HiAce. Det var ikke nok for japanerne som stanset produksjonen i 2011.
HiAce ble imidlertid erstattet av Proace, og dagens versjon er basert på samme plattform som Citroën Jumpy og Peugeot Expert. Problemet er at Proace i motsetning til HiAce ikke har vært å få med firehjulstrekk. Helt til nå. For nå kan også Proace fås med trekk på alle fire hjulene, på lik linje som PSA-søsknene Expert og Jumpy.

Bygges om i Frankrike
Ved fabrikken Automobiles Dangel i Sentheim i Frankrike bygges Proace om til firehjulstrekker. Der får Proace en overføringskasse som gjør at du kan velge mellom 2WD og 4WD. En mellomaksling sørger for forbindelsen bakover der en viskosekobling fordeler kreftene. Bak sitter også differensialen som kan fås med sperre. Girutvekslingen og svingradiusen blir den samme som med 2WD.

Firehjulstrekksystemet påfører Proace en ekstra vekt på beskjedne 90 kilo. Ved Dangel-fabrikken økes også bakkeklaringen på Proace 4x4 med to centimeter og den utstyres med beskyttelsesplater under motorrommet foran. Etter hvert skal det også bli mulig å øke bakkeklaringen med fire centimeter slik at den totale bakkeklaringen blir på 19 centimeter. Nyttelasten er på 1400 kilo og hengervekten på 2500 kilo. Den kan kun fås med manuelt gir. Prisene på 4959 mm lange Proace 4x4 starter på 469 900 kroner, mens lang versjon (5309 mm) koster 487 900 kroner med 4x4. Den lange versjonen.

Bygges om i Norge
Det er også et norsk selskapet involvert i Proace. Loyds Industri ved Borgenhaugen i Østfold leverer smartfloor og alle skuffeløsningene som håndverkere ønsker, ikke bare til Norge, men hele Europa. Toyota Motor Europa er Loyds største kunde.
Proace Medium 2,0D 177 2WD
Motor, cm³: 1997
Effekt, hk ved o/min: 177/3750
Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/2000
Egenvekt, kg: 1770
Tilhengervekt, kg: 1800
Nyttelast, kg: 1400
Varerom, lengde, cm: 240
Varerom, volum: 5,3 m3
Antall, europall: 3
Lengde/bredde/høyde, cm: 496/192/191
Akselavstand, cm: 328
Bakkeklaring, cm: 15
Standard dekkdimensjon: 215/60R17
Forbruk, NEDC l/mil: 0,62
CO₂-utslipp, g/km: 160
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,1
Toppfart, km/t: 170
Pris fra, kr (medium): 324 100 (1,6 diesel 116 hk, 6-trinns manuell
Pris fra, kr (medium): 429 600 (2,0 diesel 177 hk, 6-trinns automat)