Toyota Hilux
Her kan kanskje noen bli litt skuffet
Modellen som kommer til Norge kan ikke trekke like tungt som noen av de argeste konkurrentene.
Åttende generasjon av Toyota Hilux kommer til Norge i september, men Toyota har allerede åpnet for bestilling. Prisen for D-Cab (dobbelkabin med fire dører) starter på 387 500 kroner. Da må du gire selv med sekstrinns girkasse. Den kommer med utstyrsnivå SR som blant annet omfatter tilhengerkontrollsystem, syv kollisjonsputer, automatisk differensialtilkobling bak med differensialsperre, active traction control som sender kraft til de hjul som har veigrep, samt Hill Assist Control og Downhill Assist Control. Sikkerhetsutstyr som filskiftevarsler, automatisk fjernlys og skiltgjenkjenning hører også med.
Toppmodellen med sekstrinns automatgir koster fra 437 800 kroner. Da får du i tillegg utstyr som 18-tommers aluminiumsfelger, 265/60R18 dekk, skinnseter, LED-skinne foran, LED-hovedlys og automatisk klimaanlegg.
150-hester
Til Norge kommer Hilux med en ny 2.4 D-4D turbodiesel . Den nye 16-ventilers, firesylindrede motoren er utstyrt med en «variable nozzle»-turbo med intercooler. Motoren yter 150 hk ved 3,400 o/min, og har maksimalt dreiemoment på 400 Nm mellom 1,600 og 2,000 o/min. Topphastigheten er oppgitt til 170 km/t og den skal greie 0-100 km/t på 12,8 sekunder med automatgir. Forbruket av drivstoff er oppgitt til 0,71 l/mil med et CO2-utslipp på 187 g/km.
Priser dobbelkabin sammenlignet med konkurrentene:
Modell | Hk | Nm | Pris, fra |
Toyota Hilux | 150 | 400 | 387 500 |
Mitsubishi L200 | 181 | 380 | 324 800 |
Nissa Navara | 160 | 400 | 338 270 |
Ford Ranger | 160 | 375 | 352 000 |
Isuzu D-Max | 163 | 400 | 359 900 |
VW Amarok | 140 | 340 | 355 900 |
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ingen 2,8-liter med større trekkevne
Lasteplanet på nye Hilux er større enn før. Maksimal lasteplass (bredde) har økt fra 1544 mm til 1645 mm, noe som er klasseledende.
Hengervekten er økt fra 2500 kilo, men versjonen som kommer til Norge kan ikke trekke like tungt som de argeste konkurrentene. 2,4-literen kan trekke opptil 3,2 tonn, som er mindre enn D-Max, Navara og Ranger. Men enkelte versjoner av Hilux med 2,8-liters turbodiesel (450 Nm) kan trekke 3,5 tonn, men denne motoren er foreløpig ikke tiltenkt Norge. Nye Hilux har en bakkeklaring på 279 mm. Vadedybden er på 70 centimeter.
Maks lastplan, nyttelast og trekkevne, dobbelkabin
Modell | Lengde/bredde/høyde | Lasteplan | Maks nyttelast | Maks hengervekt |
Toyota Hilux | 534/186/182 | 157x165 | 925 | 3200 |
Mitsubishi L200 | 521/182/178 | 152x147 | 955 | 3100 |
Nissan Navara | 533/185/184 | 158x156 | 900 | 3500 |
Ford Ranger | 536/186/184 | 155x156 | 1122 | 3500 |
Isuzu D-Max | 530/186/180 | 155x153 | 1055 | 3500 |
VW Amarok | 525/194/183 | 155x162 | 1072 | 3200 |