Toyota Highlander Hybrid
Drømmebil for storfamilien
Den har eksistert siden 2000, men nå kommer digre Toyota Highlander også til Europa – og kanskje Norge – som hybrid med syv seter og masse plass.
Da Toyota RAV4 kom som selvladende hybrid i 2016 og erstattet dieselen, ble den straks populær og en bil som lå jevnt og trutt høyt oppe på salgsstatistikken. Men på sensommeren i fjor havnet den plutselig i skyggen av en annen RAV4, en plug in-hybrid. Den rakk å bli en storselger før 2020 var omme, bare i løpet av oktober og november ble det registrert over 1000 RAV PHEV. Tar vi vekk de rene elbilene, ble RAV4 Norges mest solgte bil i 2020.
Nå kommer enda en Toyota som nok vil falle i smak hos svært mange: Toyota Highlander, syvseter, som med sine 4,95 meter er lengre enn Land Cruiser (4,84 meter) og bitte litt kortere enn Ford Explorer (5,05 meter). Det er riktignok ikke en hybrid som du kan lade i kontakten hjemme, men en selvladende hybrid. Den er ikke basert på samme fundament som RAV4, men den større plattformen som også benyttes av Lexus RX. Highlander er blitt solgt i land som i Japan, USA og Australia siden slutten av 2000, og den nye modellen er faktisk allerede generasjon nummer fire i rekken. Og nå kommer Highlander altså til Europa. Ikke med 3,5-liters V6, slik det er mulig i USA, men med en firesylindret motor som fungerer sammen med to elmotorer.
Kjøreprogrammer
Hybridsystemet i Highlander er fjerde generasjon fra Toyota, og består av en 2,5-liters bensinmotor og elmotor på forhjulene, og elmotor som driver bakhjulene på egen hånd og gir firehjulsdrift. Det er ikke mekanisk forbindelse mellom for- og bakhjul.
Systemet produserer til sammen 248 hestekrefter og et dreiemoment på 239 Nm 0–100 km/t skal den greie på 8,3 sekunder og toppfarten er 180 km/t. Noen racer er Highlander dermed ikke, selv om den adaptive cruisekontrollen har Curve Speed Reduction. Kjøreopplevelsen blir straks ganske masete dersom du utsetter drivlinjen for press. Da hører man den forpinte lyden av en stresset, firesylindret motor.
Men kjører du behersket, så er Highlander et stille og svært komfortabelt sted å være. Den kan kjøres tilnærmet lydløst i EV-modus, men med et batteri på 1.87 kWh, så blir du aldri lenge i ren el-modus. Når du bremser, mates litt energi tilbake i batteriet, og et forbruk rundt 0,7 l/mil bør være mulig med fornuftig og rolig kjørestil.
Styringssystemet AIM (AWD Integrated Management) justerer automatisk styreassistanse, brems/gasskontroll, gir og momentfordeling ut fra hvilket kjøreprogram du har valgt – Normal, Eco eller Sport.
Ved vanskelige kjøreforhold kan du velge «Trail Mode» (den kan sågar vade). Da sørger en automatisk differensialbrems for å overføre krefter til det hjulet med best feste, mens styringssystemet optimaliserer gass og gir.
Virkelig briljerer
Den virkelige styrken til Highlander er de praktiske egenskapene. Der kan den virkelig briljere. Interiøret er skreddersydd for storfamilien som ønsker seg en syvseter. Andre seterad kan flyttes 18 centimeter i lengderetningen. Det kanskje mest imponerende er at Highlander har akseptabel sittekomfort for voksne av vanlig størrelse på samtlige rader. Du må riktignok regne med å vinkle beina ganske kraftig på bakerste rad. Det skyldes den lave høyden mellom gulv og sittepute.
Bagasjerommet er på 658 liter, som øker til 1909 liter dersom tredje seterad felles ned. Også andre seterad kan felles ned, noe som gir et gigantisk varerom. Trenger du enda mer plass til last, så er det hendig at Highlander kan trekke hengere opptil to tonn. Interiøret har flere oppbevaringsrom bygd inn i kupeen, og det finnes USB-koblinger på både første og andre seterad.
Mye utstyr
Topputstyrt kommer Highlander med en 12.3-tommers skjerm (cirka 30 centimeter bred) med navi, head up-display (nøkkelinformasjon vises på frontruten), Apple CarPlay og Android Auto, trådløs telefonlading, seteventilasjon og et digitalt bakspeil som viser området bak bilen uten at sikten hindres av last eller passasjerer.
Den har også de nyeste sikkerhetssystemene (Toyota Safety Sense) fra Toyota, som består av en mengde aktive teknologier som skal gi førerstøtte ved potensielt farlige situasjoner.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 10 2021
Bensinmotor, cm³: 2487
Elmotor: 2, foran og bak
Effekt, hk/kW: 248/182
Dreiemoment, Nm ved o/min: 239/4300-4500
Egenvekt, kg: 2015
Tilhengervekt, kg: 2000
Lengde/bredde/høyde, cm: 497/193/176
Akselavstand, cm: 285
Bakkeklaring, cm: 20,2
Vadedybde, cm: 40
Bagasjerom, liter: 268 - 1909
Standard dekkdimensjon: 235/65 R18
Forbruk, l/mil (WLTP): 0,66 - 071
CO2-utslipp, g/km: 149 - 161
0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,3
Toppfart, km/t: 180
Pris fra, Euro 52 350