Test: Toyota Avensis 1,8 aut. stv., 2015

Grundig oppdatert ferdigpakke til bra pris

Den nye Toyota Avensis er mye familiestasjonsvogn for pengene.

NY FRONT: Det er ingen forvekslingsfare mellom den nye og den forrige Toyota Avensis i fronten. Toyotas nye familiefjes er på plass, og det betyr kvassere vinkler på lykter og grill.
NY FRONT: Det er ingen forvekslingsfare mellom den nye og den forrige Toyota Avensis i fronten. Toyotas nye familiefjes er på plass, og det betyr kvassere vinkler på lykter og grill. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Toyota Avensis er blitt ny, eller rettere sagt fornyet. Det er ikke snakk om en bil som er utviklet på nytt fra bunnen av, men en grundig oppdatering av den som har vært et kjent syn på norske veier i flere år.

På utsiden ser man lett forskjell på den fornyede utgaven og den forrige i fronten. Her er det Toyotas nye familiefjes som nå gjelder, det som har de samme trekkene som nyeste utgave av Yaris og Auris.

I fornyelsesprosessen har Avensis fått utstyr den strengt tatt burde ha fått før, for Toyota har ikke akkurat ledet an når det gjelder aktivt sikkerhetsutstyr de siste årene. Interiøret har også fått et mer forseggjort preg.

Ikke minst har Toyota jobbet med å sette sammen «ferdigpakker» som skal friste. Vår testbil er av den versjonen Toyota venter skal selge best, med 1,8-liters bensinmotor, rimelig automatgir og en innholdsrik utstyrspakke kalt Active Style. Den kan du få fiks ferdig for knappe 360 000 kroner (uten leveringskostnader).

Avensis har mange sterke konkurrenter. Skoda Superb har akkurat kommet til Norge i helt ny utgave (test kommer snart). VW Passat og Ford Mondeo kan begge kalles sprellferske. Mazda 6 blir stadig mer attraktiv.

Spørsmålet om den store oppgraderingen er nok til å holde Avensis aktuell.

Kjøreegenskaper: 5

Toyota Avensis har aldri vært et innlysende valg for den som ønsker de morsomste kjøreegenskapene i en familiestasjonsvogn. Den har stått for det trygge og trauste.

Oppgraderingen endrer litt på dette. Avensis har fått seg en oppstrammer, og i tillegg har den norske importøren funnet ut at 18-tommers hjul er passende for vår utstyrsgrad. Dette har åpenbar betydning for fjæringskomforten (se eget kapittel), men også for kjøreegenskapene.

FORYNGELSE: Bak er det mindre som skiller den nye og den forrige utgaven av Toyota Avensis, men også her er lyktene spissere.
FORYNGELSE: Bak er det mindre som skiller den nye og den forrige utgaven av Toyota Avensis, men også her er lyktene spissere. Foto: Terje Bjørnsen

Ved vanlig bedagelig kjøring markerer Avensis 1,8 aut. seg ved å ha en veldig lettkjørt kjøreopplevelse. Oppførselen har faktisk mer kompaktbil enn storbil over seg.

Når bilen settes under litt mer press, virker den først litt motvillig. I slalåmøvelsen er det som om den sier «slutt med tøyset, jeg er en familiebil», men den tar seg lydig igjennom.

I elgtesten, som viser hvordan den oppfører seg i en kritisk situasjon, er den rett og slett eksemplarisk. Dønn stabil og lett å håndtere, og vi river ikke kjegler før farta er blitt ordentlig høy. Det motvillige er avløst av det flinke. Toyotas ingeniører kan sine kunster, også når de bruker dem til å friske opp en aldeles vanlig familiebil.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Motor: 4

I testbilen er en trinnløs automatkasse koblet sammen med en relativt momentsvak selvpustende motor (180 Nm først ved 4000 o/min, og den yter 147 hk). Trinnløs automat pleier å være en løsning en bilfabrikk velger fordi den er rimelig, og selvpustende bensinmotorer er utkonkurrert av turbomotorer i 2015.

Dette høres kanskje ikke ut som en drømmekombinasjon, men det er sider ved dette som vi tror mange Avensis-kunder mener veier solid opp for det som er svakt.

Under vanlig småkjøring med rolige fartsendringer har motoren nemlig akkurat nok kraft til at det ikke er masete, og uten girtrinn skjer alt jevnt og mykt. Vi kan gjerne kalle det god brukskomfort.

SOM FØR: Profilen er som før, for den nye Toyota Avensis er ikke helt ny fra bunnen av, men en omfattende oppdatering av den forrige.
SOM FØR: Profilen er som før, for den nye Toyota Avensis er ikke helt ny fra bunnen av, men en omfattende oppdatering av den forrige. Foto: Terje Bjørnsen

De som liker å tråkke hardere på gasspedalen, bør derimot se på andre motoralternativer. Allerede ved middels kraftig akselerasjon gir samspillet mellom automatkasse og motor høyt turtall. Hvis du holder motorveifart og kommer til en motbakke, vil turtelleren klatre opp mot 4000 o/min når du gir på for å holde farta.

TEKNISKE DATA Toyota Avensis 1,8 aut. stv. Active Style

  • Motor, cm³: 1798
  • Effekt, hk ved o/min: 147/6400
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 180/4000
  • Egenvekt, kg: 1490
  • Tilhengervekt, kg: 1600/500
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 482/181/148
  • Bagasjerom, liter: 543-1609
  • Standard dekkdimensjon: 225/45 R18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,64
  • CO₂-utslipp, g/km: 148
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,7
  • Toppfart, km/t: 200
  • Pris fra, kr: 330 000 (Advance), 358 500 (Active style)
  • Pris testbil, kr: 370 200

Dette virker litt puslete og masete i dag – en motor med mer dreiemoment ville ordnet opp i dette.

Ytelser: 4

Når vi måler maksimalytelsene til Toyota Avensis 1,8 aut., høres det ut som om motoren skal komme ut av panseret. Motoren piler straks opp til rundt 6000 o/min, for her ligger toppeffekten. Og der blir turtallet liggende.

Det høres ikke pent ut, men det går overraskende fort. 5,3 sekunder for 60-100 km/t klart raskere enn for tilsvarende biler med en typisk 1,6-litersdiesel, for eksempel. Den er faktisk vel så rask som VW Passat og Ford Mondeo med 2,0 diesel og automatgir.

Og dermed burde vel bilen få mer enn 4 som delkarakter for ytelser? Vi synes ikke det. Rett og slett fordi det ikke føles naturlig å tyne motoren på denne måten – de færreste Avensis-eiere vil gjøre det særlig ofte.

STORT: Toyota i Norge har valgt å sette 18-tommershjul på Avensis med utstyrsgrad Active Style. Det bidrar til at bilen kjennes i overkant stiv der ujevnhetene er kvasse.
STORT: Toyota i Norge har valgt å sette 18-tommershjul på Avensis med utstyrsgrad Active Style. Det bidrar til at bilen kjennes i overkant stiv der ujevnhetene er kvasse. Foto: Terje Bjørnsen

TESTDATA Toyota Avensis 1,8 aut. stv. Active Style

  • 0-100 km/t, sek.: 10,4
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,3
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,1
  • Støy tomgang, dBA: 45,3
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,9
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,6
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,0
  • Testforbruk, l/mil: 0,61

Eksteriør: 4

Med oppgraderingen har Avensis fått et helt nytt fjes der alle vinkler på lyktene og i grillen er kvassere enn på forgjengeren. Toyotas mål har utvilsomt vært å gi Avensis et yngre og mer sportslig uttrykk.

I hekken har den fått baklys med kvassere kanter, mens profilen sett fra siden er den samme som før.

Endringene er omfattende nok til at Avensis framstår som ny. Du vil se tydelig forskjell om bilen parkeres ved siden av forgjengeren.

Interiør: 4

Innvendig er skjermen på dashbordet blitt større, og alt ser penere ut enn før. Kvalitetsfølelsen er på et typisk nivå for bilkassen. Betjeningen er lett å lære seg.

Plassforholdene i kupeen er gjennomsnittlige for en familiestasjonsvogn. Bagasjerommet er ganske bredt, men ikke høyt. Det finnes kompaktstasjonsvogner med større bagasjerom enn denne mellomklassebilen, og det burde kanskje Toyota ha gjort noe med.

Det finnes nemlig mer tilgjengelig plass. I vår testbil uten reservedekk er det to «etasjer» under bagasjeromsgulvet som kunne vært brukt til å gi mer plass i hovedrommet (slik det er gjort i eksempelvis Skoda Octavia og Honda Civic).

FORBEDRING: Den nye Avensis har fått større skjerm på dashbordet og fremstår som litt mer påkostet enn forgjengeren. Betjeningen er enkel.
FORBEDRING: Den nye Avensis har fått større skjerm på dashbordet og fremstår som litt mer påkostet enn forgjengeren. Betjeningen er enkel. Foto: Terje Bjørnsen

Komfort: 4

Vi synes komfortopplevelsen er litt mer ujevn enn for de beste familiestasjonsvognene.

De gode sidene er komfortable forseter, hjulstøy på et behagelig nivå og en flott evne til å takle større ujevnheter. Dem eter Avensis i seg uten å gjøre noe nummer ut av det. Automatgirets fine brukskomfort under rolig kjøring har vi allerede nevnt.

Til de litt svakere sidene hører først og fremst en fjæring som oppleves som litt lite smidig over kanter og ujevnheter i lavere hastigheter. Da er bilen vel urolig. Vi har prøvd nye Avensis med 17-tommershjul i stedet for testbilens 18-tommere, og vi syntes det ga en merkbar komfortbedring.

I tillegg kommer den tidligere nevnte turtallsrusingen ved pådrag, og som før ønsker testerne med de lengste beina at det hadde vært mulig å trekke rattet litt lenger ut.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet den nye Avensis, og bilen kom godt ut av det: Hovedkarakteren ble fem av fem stjerner.

Også delkarakterene ligger på et godt nivå. Voksnes sikkerhet er vurdert til 93 prosent, barns sikkerhet til 85 prosent, fotgjengersikkerhet til 78 prosent og sikkerhetsutstyret får 81 prosent.

Autobrems ved kollisjonsfare, filskiftsvarsling (med vel irriterende varslingslyd) og skiltgjenkjenning er blant utstyret den nye Avensisen har fått.

NORMALT: Plassforholdene i kupeen er på et gjennomsnittlig nivå for bilklassen.
NORMALT: Plassforholdene i kupeen er på et gjennomsnittlig nivå for bilklassen. Foto: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 6

Det er en attraktiv ferdigpakke Toyota har satt sammen i testbilen. Delskinnseter og automatgir tilfører litt eksklusivitet, og ting som navigasjon, DAB-radio, ryggekamera og automatisk fjernlysdimming er der som standard for utstyrsgrad Active Style. En god pakke med sikkerhetsutstyr er som nevnt også på plass.

Vi savner i grunnen bare en eneste ting, og det er parkeringssensorer. Det er kjekt å ha når linsa til ryggekameraet er blitt tildekket av skitt.

Det virkelig gode med dette, er at alt (unntatt metallic lakk og testbilens glasstak) er inkludert i prisen på 358.500 kroner (frapris med automat er 330.000 kroner). Selv «full pakke-eksperten» Mazda 6, rett nok med sterkere motor, må slite i en prissammenligning. Omtrent bare en Skoda Octavia 1,4 TSI DSG er å få rimeligere med tilsvarende utstyr. VW Passat er direkte dyr i en prissammenligning.

Toyota er tradisjonelt attraktive bruktbiler, særlig fordi merket har et solid kvalitetsry i Norge.

Forbruk: 4

Oppgitt forbruk for Toyota Avensis 1,8 aut. stv. er 0,64 l/mil. Det er et tall som ikke imponerer stort i dag.

Men mens de fleste biler bruker mer drivstoff enn det som er oppgitt i vår testrunde, nøyer Avensis seg med noen dråper mindre enn oppgitt. Resultat blir 0,61 l/mil.

Det er faktisk et godt resultat – av familiebiler med konvensjonell bensinmotor (ikke hybrid) er det bare én som har brukt mindre bensin (BMW 316i).

LAVT: En stor del av bagasjerommet er ekstra bredt, men høyden er ingenting å skryte av.
LAVT: En stor del av bagasjerommet er ekstra bredt, men høyden er ingenting å skryte av. Foto: Terje Bjørnsen

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Toyota Avensis er grundig fornyet og oppleves som en moderne familiestasjonsvogn.

Det er sider ved den som kun er gjennomsnittlige for bilklassen, men det må ses i forhold til hva man får for pengene. Som utstyrsmessig ferdigpakke er det få som kan konkurrere med nye Avensis 1,8 aut. stv.

Derfor framstår den som en bil som det for mange vil være lett å kjøpe, lett å bruke og lett å like. Men den er ikke det rette valget for dem som liker å gi gass så ofte som mulig.

MESTERLIG: Toyota Avensis er eksemplarisk i elgtesten (dobbel unnamanøver). Vi river ikke kjegler før farta er veldig høy, og også da er bilen dønn stabil.
MESTERLIG: Toyota Avensis er eksemplarisk i elgtesten (dobbel unnamanøver). Vi river ikke kjegler før farta er veldig høy, og også da er bilen dønn stabil. Foto: Terje Bjørnsen