Ford Mustang

Tidenes råeste muskelbil

Se og hør Shelby 1000.

1000: Her er Shelby 1000, basert på Ford Mustang Shelby GT500. Foto: Shelby American
1000: Her er Shelby 1000, basert på Ford Mustang Shelby GT500. Foto: Shelby American
Først publisert Sist oppdatert

Ford Mustang er en av de mest ikoniske amerikanske muskelbilene, og har ikke minst gjort seg betydelig bemerket i populærkulturen. Den burde på stått på rollelisten i filmklassikeren "Bullitt" fra 1968 med Steve McQueen i hovedrolle, og en rød GT500 stjal hele åpningssekvensen i "I am Legend" med Will Smith. For å nevne noe.

Første generasjon Ford Mustang ble lansert 1964, og dagens femte generasjon har gjort stor suksess ved å være en slags retro-utgave av den første Mustangen. Mye av designen kan spores tilbake til originalen.

Siden femte generasjon ble lansert i 2005, blant annet med en V6-motor, har det med jevne mellomrom blitt sluppet versjoner med stadig heftigere ytelser.

På begynnelsen av året kom Ford med Mustang-versjonen Shelby GT500 med hele 660 hk og 813 Nm. Men den hadde omtrent ikke rukket å gi gass før Shelby American, høyoktan-divisjonen i Carroll Shelby International, lanserte GT500 Super Snake - en Mustang med hele 800 hk. Den ble lansert i forbindelse med 50-årsjubileet til Shelby American.

Selskapet har for øvrig ingenting å gjøre med Shelby Supercars som står bak superbilene SSC Ultimate Aero og SSC Tuatara

Men 800 hk var imidlertid ikke nok for Shelby American. På bilutstillingen i New York som åpner 6.april skal Shelby American vise frem Shelby 1000 - tidenes mest utålmodige Mustang. Den blir den foreløpige kronen på Mustang-verket med hele 950 hk. Med bakhjulstrekk. Det lukter svidd gummi lang vei.

Dersom 950 hk blir for beskjedent kan man få baneversjonen S/C med 1100 hk.

Motoren er den kompressormatede 5,8-liters V8-eren som blant annet benyttes i GT500.

Se video, og hør lyden av Shelby 1000:

</p> </div>

Les også:

Superbilen du kanskje har råd til

Prøvekjørt: Audi A6 Allroad - har alt du ønsker deg

Slike bilavgifter vil bilorganisasjonene ha