Prøvekjørt: vw touareg

Skjermen er rålekker, men koster 40 000 kroner ekstra

Som plug in-hybrid lanseres den først i Kina, men kommer etter alt å dømme til Norge. Først må vi nøye oss med en sterk diesel.

Pluss ikon
FØRST I VW: For første gang tar VW i bruk bruker den fullt ut digitaliserte «Innovision Cockpit», VWs svar på Audis Virtual Cockpit. Takk og pris har VW utstyrt Touareg med en egen knapp/hjul for lydvolum. Og er man opptatt av et fett musikkanlegg i bilen, så kan Touareg leveres med et Dynaudio lydsystem med en 730 watts forsterker, spesiallaget for nye Touareg.
FØRST I VW: For første gang tar VW i bruk bruker den fullt ut digitaliserte «Innovision Cockpit», VWs svar på Audis Virtual Cockpit. Takk og pris har VW utstyrt Touareg med en egen knapp/hjul for lydvolum. Og er man opptatt av et fett musikkanlegg i bilen, så kan Touareg leveres med et Dynaudio lydsystem med en 730 watts forsterker, spesiallaget for nye Touareg. Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Nye Touareg er tredje generasjon av Volkswagen største SUV i Europa. Den kommer som plug in-hybrid, men i første omgang er det snakk om 3,0 V6TDI-motor med 231 eller 286 hester. Vi har prøvekjørt versjonen med 286 hk.

286 hester kan virke raust, men i Touareg virker hestene noe slappe. Den virker kort og godt litt treg noe som skyldes at den åttetrinns tiptronic-kassa nøler når man trykker gassen i bånn for rask akselerasjon. Det hjelper lite å vri kjøremodusvelgere fra komfort til sport, så vi ender opp med å bruke girhendlene bak rattet i stedet. Nå skal det legges til at den skal greie å komme opp i 100 km/t fra 0 på 6,1 sekunder, som ikke akkurat er tregt for en nesten to tonn tung bil. Den føles rask på mellomakselerasjon, men fra stillestående, typisk når man skal inn i en rundkjøring, er den irriterende treg.

BAKKEKLARING: I moduset Offroad+ øker bakkeklaringen med 7 centimeter.
BAKKEKLARING: I moduset Offroad+ øker bakkeklaringen med 7 centimeter. Foto: Martin Jansen

Nye Touareg er bygget på MLB-plattformen som blant annet Audi Q7, Q8, Porsche Cayenne, Bentley Bentayga og Lamborghini Urus, men virket mer tunet som en litt sedat komfortvogn enn en sportsvogn. Svært komfortabel er den i hvert fall.

Touareg gir definitivt den gode storbilfølelsen, men den helt store premiumfølelsen uteblir noe som skyldes materialvalget i interiøret. For ikke bare kan den minne om en diger Tiguan utvendig, det er litt for mye som minner om Tiguan innvendig også til at følelsen av luksus fremkalles.

Lekre elementer

Men her finnes definitivt lekre elementer også. Volumhjulet er et liten perle, men høydepunktet er den 38 centimeter brede skjermen i toppen av midtkonsollen. Den er meget brukervennlig, rask og høyoppløst (1920x1020 piksler, Tesla Model X og S har 1200x1920).

Den store Discover Premium-berøringsskjermen utgjør sammen med de digitale instrumentene Digital Cockpit (30,5 cm) «Innovision Cockpit» som er VWs svar på Audis Virtual Cockpit. Systemet er tilrettelagt for personlig innstillinger, og med den store skjermen betjener man de fleste komfortfunksjonene. Dessverre er ikke Innovision Cockpit standard, men ekstrautstyr til 40 000 kroner.

STYRING: Touareg kan fås med firehjulsstyring . Systemet fungerer slik at bakhjulene styrer motsatt vei av forhjulene under 37 km/t, og i samme retning som forhjulene over denne hastigheten. Det gir noe bedre stabilitet og egenskaper i svingene. Med luftfjæring føles det som vi svever over store ujevnheter.
STYRING: Touareg kan fås med firehjulsstyring . Systemet fungerer slik at bakhjulene styrer motsatt vei av forhjulene under 37 km/t, og i samme retning som forhjulene over denne hastigheten. Det gir noe bedre stabilitet og egenskaper i svingene. Med luftfjæring føles det som vi svever over store ujevnheter. Foto: Martin Jansen

Nattsyn

Touareg-en kommer med det største utvalget av assistanse, fører- og komfortsystemer som noensinne er integrert i en Volkswagen. Som Night Vision-teknologi (20 800 kroner) som skal kunne fange opp mennesker og dyr i mørket via termisk kamera. Disse vises på skjermen i grønt eller rød lys avhengig av farenivået. Da varsles fører via head up-display (14 900 kroner) og betjening, samt at bremsesystemene aktiveres.

Touareg kan også fås med firehjulsstyring og luftfjæring med hydraulisk krengningsstabilisator, men da må du ut med 67 500 kroner ekstra for understellspakken Professional hvor også et 45-voltssystem er inkludert

Masse plass

Mange av godbitene er dermed ekstrautstyr, men LED Matrix-frontlys, LED baklykter, 9,2-tommers navigasjon, firesoners klimaanlegg og komplett skinninteriør er standard. Men det føles litt lusent at en bil med en startpris på neste 900 000 kroner ikke har varme i baksetene som standard.

Nye Touareg er ifølge VW over 100 kg lettere enn forgjengeren på grunn av materialmiksen av aluminium (48%) og stål (52%). Den er dessuten litt videre, lavere og lengre enn forgjengeren. Faktisk er den neste åtte centimeter lengre og fire centimeter bredere. Det virker selvsagt positivt inn på innvendig plass. Touareg har et bagasjerom på 810 liter som er økt med 113 liter fra forrige generasjon. Raust med andre ord.

STORT: Bred grill med mye krom, av format en stor bil. Den nye Touareg er og ser ut som Tiguans storebror. Typisk tilbakeholdent VW-design.
STORT: Bred grill med mye krom, av format en stor bil. Den nye Touareg er og ser ut som Tiguans storebror. Typisk tilbakeholdent VW-design. Foto: Martin Jansen

I tillegg kan den trekke tilhengere på opptil 3,5 tonn. (Hengerfeste med elektrisk ut-og innfelling, inkludert Trailer Assist koster 15 500 kroner).

Tekniske data

VW Touareg 3,0 V6 TDI 286 hk

Motor, cm³: 2967

Effekt, hk ved o/min: 286/4500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 600/2250

Egenvekt, kg:1995

Tilhengervekt, kg: 3500

Lengde/bredde/høyde, cm: 488/198/172

Akselavstand, cm: 290

Bakkeklaring, cm: 220

Bakkeklaring,cm maks: 227

Bagasjerom, liter: 810-1800

Standard dekkdimensjon: 235/65R18

Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,66

CO₂-utslipp, g/km: 173

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,1

Toppfart, km/t: 235

Pris fra, kr: 863 300 kroner (231 hk)

Pris fra, kr: 952 900 kroner (286 hk)

Pris, testbil. kr: 1 217 000

Denne saken ble første gang publisert 05/10 2018, og sist oppdatert 05/10 2018.

Les også