Prøvekjørt: vw touareg
Skjermen er rålekker, men koster 40 000 kroner ekstra
Som plug in-hybrid lanseres den først i Kina, men kommer etter alt å dømme til Norge. Først må vi nøye oss med en sterk diesel.
Nye Touareg er tredje generasjon av Volkswagen største SUV i Europa. Den kommer som plug in-hybrid, men i første omgang er det snakk om 3,0 V6TDI-motor med 231 eller 286 hester. Vi har prøvekjørt versjonen med 286 hk.
286 hester kan virke raust, men i Touareg virker hestene noe slappe. Den virker kort og godt litt treg noe som skyldes at den åttetrinns tiptronic-kassa nøler når man trykker gassen i bånn for rask akselerasjon. Det hjelper lite å vri kjøremodusvelgere fra komfort til sport, så vi ender opp med å bruke girhendlene bak rattet i stedet. Nå skal det legges til at den skal greie å komme opp i 100 km/t fra 0 på 6,1 sekunder, som ikke akkurat er tregt for en nesten to tonn tung bil. Den føles rask på mellomakselerasjon, men fra stillestående, typisk når man skal inn i en rundkjøring, er den irriterende treg.
Nye Touareg er bygget på MLB-plattformen som blant annet Audi Q7, Q8, Porsche Cayenne, Bentley Bentayga og Lamborghini Urus, men virket mer tunet som en litt sedat komfortvogn enn en sportsvogn. Svært komfortabel er den i hvert fall.
Touareg gir definitivt den gode storbilfølelsen, men den helt store premiumfølelsen uteblir noe som skyldes materialvalget i interiøret. For ikke bare kan den minne om en diger Tiguan utvendig, det er litt for mye som minner om Tiguan innvendig også til at følelsen av luksus fremkalles.
Lekre elementer
Men her finnes definitivt lekre elementer også. Volumhjulet er et liten perle, men høydepunktet er den 38 centimeter brede skjermen i toppen av midtkonsollen. Den er meget brukervennlig, rask og høyoppløst (1920x1020 piksler, Tesla Model X og S har 1200x1920).
Den store Discover Premium-berøringsskjermen utgjør sammen med de digitale instrumentene Digital Cockpit (30,5 cm) «Innovision Cockpit» som er VWs svar på Audis Virtual Cockpit. Systemet er tilrettelagt for personlig innstillinger, og med den store skjermen betjener man de fleste komfortfunksjonene. Dessverre er ikke Innovision Cockpit standard, men ekstrautstyr til 40 000 kroner.
Nattsyn
Touareg-en kommer med det største utvalget av assistanse, fører- og komfortsystemer som noensinne er integrert i en Volkswagen. Som Night Vision-teknologi (20 800 kroner) som skal kunne fange opp mennesker og dyr i mørket via termisk kamera. Disse vises på skjermen i grønt eller rød lys avhengig av farenivået. Da varsles fører via head up-display (14 900 kroner) og betjening, samt at bremsesystemene aktiveres.
Touareg kan også fås med firehjulsstyring og luftfjæring med hydraulisk krengningsstabilisator, men da må du ut med 67 500 kroner ekstra for understellspakken Professional hvor også et 45-voltssystem er inkludert
Masse plass
Mange av godbitene er dermed ekstrautstyr, men LED Matrix-frontlys, LED baklykter, 9,2-tommers navigasjon, firesoners klimaanlegg og komplett skinninteriør er standard. Men det føles litt lusent at en bil med en startpris på neste 900 000 kroner ikke har varme i baksetene som standard.
Nye Touareg er ifølge VW over 100 kg lettere enn forgjengeren på grunn av materialmiksen av aluminium (48%) og stål (52%). Den er dessuten litt videre, lavere og lengre enn forgjengeren. Faktisk er den neste åtte centimeter lengre og fire centimeter bredere. Det virker selvsagt positivt inn på innvendig plass. Touareg har et bagasjerom på 810 liter som er økt med 113 liter fra forrige generasjon. Raust med andre ord.
I tillegg kan den trekke tilhengere på opptil 3,5 tonn. (Hengerfeste med elektrisk ut-og innfelling, inkludert Trailer Assist koster 15 500 kroner).
Tekniske data
VW Touareg 3,0 V6 TDI 286 hk
Motor, cm³: 2967
Effekt, hk ved o/min: 286/4500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 600/2250
Egenvekt, kg:1995
Tilhengervekt, kg: 3500
Lengde/bredde/høyde, cm: 488/198/172
Akselavstand, cm: 290
Bakkeklaring, cm: 220
Bakkeklaring,cm maks: 227
Bagasjerom, liter: 810-1800
Standard dekkdimensjon: 235/65R18
Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,66
CO₂-utslipp, g/km: 173
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,1
Toppfart, km/t: 235
Pris fra, kr: 863 300 kroner (231 hk)
Pris fra, kr: 952 900 kroner (286 hk)
Pris, testbil. kr: 1 217 000
Denne saken ble første gang publisert 05/10 2018, og sist oppdatert 05/10 2018.