Test: Volvo XC90 T6, 2015
Slik er Volvos viktigste bil
Vi har testet XC90, den største nyheten fra Volvo på mange år.
Volvos XC90 er svært viktig for det svenske bilmerket. Den er nemlig ikke bare en ny bilmodell, men starten på en hel serie modeller som skal bygges med de samme hovedbestanddelene. Etterkommerne til V70, XC60 og V60 er alle blant disse.
Satsingen har kostet Volvo milliarder på milliarder av kroner. Derfor må det bli suksess. Hvis ikke blir det triste tider for svenske bilbyggere.
Volvo lover at XC90 er luksus fra Sverige. Målet er at SUV-en en gang for alle skal løfte Volvo fra folkhem og sosialdemokrati til lyxig og kanskje til og med litt kaxig.
Andre store SUV-er med mulighet for inntil sju seter er den nye Audi Q7, Range Rover Sport, den enda større og dyrere Mercedes GL og BMW X5. Vi har testet en X5 samtidig med Volvoen for å få en direkte referanse.
Det ligger massevis av nybrottsarbeid bak XC90. Blant ting vi skal komme nærmere inn på, er bruken av utelukkende små (men ikke svake) motorer, og et helt nytt betjeningssystem.
Testbilen er en XC90 T6, altså med en toliters bensinmotor med hele 320 hk. Når hele modellprogrammet er på plass til vinteren en gang, vil det starte med en 190-hesters dieselmotor. Fra den går det i mange trinn opp til T8, som er en ladbar hybrid med samme bensinmotor som T6, men altså med elmotor i tillegg. Ytelsene for T8 skal kunne måle seg med en kraftig V8-er.
Merk at alle våre karakterer settes ut fra nivået i den enkelte bilklasse.
Kjøreegenskaper: 5
En stor luksus-SUV på over to tonn, som er høy som en mann, nesten 5 meter lang og nesten 2 meter bred, kjører nødvendigvis annerledes enn mindre, lettere og lavere biler. Det er på godt og vondt.
I Volvo XC90 får man definitivt full dose av høvdingfølelse. Her er du bokstavelig talt hevet over røkla.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Samtidig kjennes den lettere og nettere enn BMW-en vi kjører samtidig, en X5 xDrive 40d til omtrent samme frapris. Sikten er bedre, og Volvoen kjennes mindre, selv om den er litt lengre. Vi synes det er en fin egenskap i så store biler.
Kjøreopplevelsen er lett, bilens mål og vekt tatt i betraktning. Den reagerer raskt når man dreier på rattet og føles i mange sammenhenger overraskende smidig.
XC90 er definitivt mykere enn den sportslig orienterte tyskeren. Det gjelder uansett kjøremodusvalg. Den krenger tidligere i svingene, uten at vi synes det er negativt. Krenging er et signal om at man kanskje kjører fort nok, og det er ekstra viktig i store SUV-er.
Det ser vi ekstra godt i kjøreøvelsene som vi gjennomfører på lukket bane. I elgtesten (dobbel unnamanøver) begynner XC90 å slite i hastigheter som ligger tydelig under det vi er vant til fra lavere og lettere biler.
Når vi så øker farta litt til, river vi markørkjegler som om vi var på en bowlingbane, og det blir vanskelig å komme tilbake i opprinnelig kjørefelt. Grensa mellom trygt og aldeles utrygt grep er veldig smal.
BMW-en vi sammenligner med, er for øvrig akkurat likedan i denne øvelsen. Dette er typisk for store og tunge SUV-er, og noe det er verdt å huske for dem som velger slike biler.
Motor: 4
T6-motoren med 320 hk er ikke er prisgunstig. Det skal vi beskrive i kapittelet for pris/utstyr, der det vil vanke betydelig terningkast-trekk.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Det er imidlertid ikke mye galt å si om egenskapene. I likhet med alle andre nye motorer fra Volvo er dette en 2,0-liter med fire sylindre. I T6-utgaven bruker Volvo både turbo og kompressor for å hente ut effekt og dreiemoment man tidligere normalt trengte en seksermotor til. Det er dette som kalles downsizing.
Dreiemomentet, altså arbeidsevnen ved et gitt turtall, er med sine 400 Nm fra 1500 o/min tilstrekkelig til at motoren virker sterk. Den virker ikke masete under vanlig bedagelig kjøring.
Når man må gi på litt ekstra, avslører den derimot straks mer klassisk bensinmotorkarakter. Den må ned to girtrinn for å hente mer turtall der bamsedieselen i sammenligningsbilen BMW X5 nøyer seg med ett.
Trolig vil noen mene at klangen fra en firesylindret motor ikke er det man venter å høre i en luksus-SUV, men lyden plager ikke oss. Ved litt hardere belastninger er girskiftene i Volvo XC90 T6 hardere enn i den tyske konkurrenten.
Vi legger dessuten merke til at automatkassen med åtte trinn bare helt unntaksvis tar åttendegiret i bruk. Det høyeste giret er kun i bruk ved lav belastning i motorveifart.
Firehjulsdriften i XC90
Volvo XC90 har firehjulsdrift som standard, og den skapes ved hjelp av en Haldex-kobling ved bakakselen. Dette er en elektronisk styrt våtclutch med flere plater. Prinsippet for funksjonsmåten er at bilen nøyer seg med forhjulsdrift når grepet er godt og kjøremåten normalt bedagelig, men at bakhjulene får kraft så fort sensorer oppdager hjulspinn.
Vi liker å kjøre biler med slike systemer på vinterføre før vi sier noe bastant om funksjonsmåten i praksis. Vi har kjørt flere andre biler med Haldex-kobling av siste generasjon. I disse synes vi systemet har innfridd. Bakhjulsinngrep skjer raskt, og man har en ekte firehjulsdrevet følelse når det trengs. Dette har imidlertid vært betydelig mindre og lettere biler enn XC90.
Ytelser: 5
Store SUV-er med bensinmotor har i flere år vært en sjeldenhet Derfor må vi sammenligne ytelsene med SUV-er med treliters dieselmotor og seks sylindre. I middels sterke versjoner legger de seg i samme prisområde som XC90 T6.
Da ser vi at den vesle bensinmotoren greier seg riktig godt. Den greier 60-100 km/t på 4,2 sekunder og 80-120 km/t på 5,2 sekunder. Det er en tanke bedre enn BMW X5 xDrive 30d med 258 hk, og bare uvesentlige tideler saktere enn X5 med 40d-motor (313 hk).
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Eksteriør: 5
Kanskje var vi litt skuffet da Volvo viste fram den nye XC90 på seinsommeren 2014. Sammenlignet med konseptbildene vi hadde sett, så bilen temmelig konservativ ut.
TESTDATA Volvo XC90 T6
- 0-100 km/t, sek.: 7,8
- 60-100 km/t, 4. gir: 7,1
- 60-100 km/t, 5. gir: 8,7
- 60-100 km/t, kickdown: 4,2
- 80-120 km/t, 4. gir: 7,6
- 80-120 km/t, 5. gir: 9,2
- 80-120 km/t, 6. gir: 12,0
- 80-120 km/t, kickdown: 5,2
- Støy tomgang, dBA: 38,5
- Støy 50 km/t, dBA: 61,7
- Støy 80 km/t, dBA: 65,5
- Støy 100 km/t, dBA: 68,3
- Testforbruk, l/mil: 0,95
Nå har vi hatt tid til å se nærmere på den, og vi synes at det ligger eleganse i de konservative trekkene. Volvo lar størrelsen tale, og har droppet det meste av fiksfakseri og påtatt SUV-pynt.
TEKNISKE DATA Volvo XC90 T6
- Motor, cm³: 1969
- Effekt, hk ved o/min: 320/5700
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/2200
- Egenvekt, kg: 2033
- Tilhengervekt, kg: 2700/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 495/193/173
- Bagasjerom, liter: 368/692/1868
- Standard dekkdimensjon: 235/60 R18
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,8
- CO₂-utslipp, g/km: 186
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,9
- Toppfart, km/t: 230
- Pris fra, kr: 1 010 000
- Pris testbil, kr: 1 271 974
Litt bling får man likevel i fronten. Kjørelysene danner en T som Volvo kaller Tors hammer, og aldri har en Volvo hatt en så markant grill.
Interiør: 6
Det er helheten som lokker fram sekseren for denne delkarakteren. Her har Volvos ingeniører og formgivere gjort en førsteklasses jobb.
Førerplassen oppleves som mer åpen og luftig en i de tyske konkurrentene. Designen er stilren, for nå har Volvo endelig fjernet knappemylderet som har preget merkets modeller. I stedet har XC90 fått et integrert nettbrett.
Aldri har vi brukt mindre tid på å lære oss hvordan et nytt betjeningssystem skal brukes.
Det er i Tesla-stil, men mer elegant og gjennomtenkt. Her har de tyske statusmerkene noe å lære.
XC90 har sju seter som standard. Volvoen har langt bedre beinplass enn BMW X5-en vi sammenligner den med i seterad to og tre. Vi har sittet i bilen med tre menn over gjennomsnittshøyde etter hverandre, og det går fint om mannen på rad to ofrer litt av sin sjenerøse beinplass og skyver setet sitt litt fram. En person på rundt 175 cm kan sitte uten komfortkrenkelser i tredje seterad.
Setebetjeningen er enkel, og på typisk svensk vis har Volvo passet på at risikoen for å klemme seg skal være lav. Det kan vi ikke si om alle tilsvarende seteløsninger.
Bagasjerommet (som femseter) er rundt 120 cm lang, og det gir gode muligheter til få med ting av ymse form og størrelse. Som sjuseter er bagasjerommet omtrent på kompaktbilnivå (368 liter).
Om vi skal pirke, så har Volvo vært vel pyntesyke da de fant hjulet som endrer kjøremodus. Det er pent å se på, men for glatt.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Komfort: 5
Interiøret bidrar til at brukskomforten er på topp. Når Volvo XC90 i tillegg har smidig fjæring og tilstrekkelig god støydemping til at dekk med dimensjonen 275/45 R20 ikke blir bråkete på grov asfalt, har vi fint lite å klage på.
Ved avslappet kjøring får du den gode følelsen av å flyte framover. Også satt i sportslig kjøremodus er tilstrekkelig smidighet i understellet i behold.
Til XC90 har Volvo lagd nye forseter. De passer oss like godt som Volvos tidligere seter, som vi alltid har holdt for spesielt komfortable. Men eksepsjonelle for bilklassen er de ikke, for her er nivået høyt.
Sikkerhet: 4
Volvo XC90 er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. Da pleier vi å sette standardkarakteren 4 for sikkerhet.
Volvo er kjent for å ta sikkerhet på alvor og har et stort anlegg for kollisjonstesting ved Göteborg. Merket har også vært tidlig ute med flere typer aktivt elektronisk sikkerhetsutstyr. Vi kjenner oss trygge på at XC90 er en av de sikreste bilene du kan velge.
Det er rimeligere å få en omfattende pakke med moderne sikkerhetselektronikk til XC90 enn i konkurrentene (naturlig nok avhengig av pakker og tilbud på de ulike modellene).
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Pris/utstyr: 2
Som vi allerede har vært inne på, er T6-versjonen av Volvo XC90 dyr.
Den er faktisk 45.000 kroner dyrere enn den ladbare hybriden T8 med 400 hk (kommer til vinteren), 157.000 kroner dyrere enn T5 med 254 hk og 199.000 kroner dyrere enn D5 (diesel) med 225 hk (sammenligningen gjelder utstyrsgrad Momentum for samtlige).
Slik sett blir denne motoren et valg for spesielt interesserte, i alle fall så lenge avgiftssystemet vårt er slik det er i dag (juni 2015).
Sammenligner vi derimot prisen for testbilen med bilen vi testet den sammen med, en BMW X5 xDrive 40d, blir bildet annerledes. Fraprisen er i samme område for begge; en drøy million før leveringskostnader.
I totalpris med alt utstyret begge har, og begge har virkelig full pakke, er Volvoen imidlertid nærmere 200.000 kroner billigere enn BMW-en. Sistnevnte har utstyrspriser som er gjengs for de tyske status-SUV-ene.
Slik sett framstår det for oss som rimeligere å kjøpe en passe godt utstyrt XC90 enn hva tilfellet er for flertallet av konkurrentene.
XC90 tilbys med inntil fire utstyrsnivåer (avhengig av motor), der basisversjonen Kinetic kan ses på som en prislistehelt og lite annet. Ingen kjøper store SUV-er uten å legge på en hel del penger til utstyr.
Fra Kinetic til de øverste utstyrsgradene skiller det 70.000 kroner, og i stor-SUV-sammenheng får du temmelig mye for disse pengene.
Det er vanskelig å si noe om verdifall for en splitter ny bil. Store SUV-er har normalt stort verdifall, og normalt ville vi tippet at det ville bli slik for XC90 også. Samtidig ser vi at XC90s lillebror XC60 holder seg oppsiktsvekkende godt i pris for biler i sin klasse. Bare tida kan fortelle om det vil skje for XC90 også.
Forbruk: 3
Som for ytelser mangler vi bensindrevne SUV-er av denne størrelsen å sammenligne med, så XC90 T6 må igjen finne seg i å bli målt mot dieselbiler.
Testbilen er oppgitt til å bruke 0,8 l/mil ved blandet kjøring. I vår faste testløype på 20 mil, som vi kjører så likt som mulig med alle testbiler, ender forbruket på 0,95 l/mil. Det er rundt 0,1 l/mil mer enn det vi ofte får med dieseldrevne stor-SUV-er.
Til sammenligning bruker vi normalt rundt 0,6 l/mil i den samme runden med mer folkelige familie-SUV-er.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Godt jobbet, Volvo. XC90 er blitt mer rommelig og praktisk enn alternativene, men står ikke tilbake for dem verken når det gjelder komfort eller kjøreegenskaper.
Det nye betjeningssystemet fungerer veldig godt. For hele bilen ligger åpenbart en helhetstanke om brukervennlighet til grunn, helt bak til de bakerste setene.
Det er i grunnen bare motorvalget for testbilen som holder toppkarakteren tilbake. T6-motoren virker uforholdsmessig dyr sammenlignet med alle andre alternativer av XC90.
Denne saken ble første gang publisert 15/06 2015, og sist oppdatert 24/06 2017.