Test: Volvo V60 D4 aut.

Volvos beste

Splitter nye V60 er Volvo-modellen vi liker aller best. Det er det flere grunner til.

Pluss ikon
<b>STILIG: </b>V60 har strammere linjer enn storebror V90.
STILIG: V60 har strammere linjer enn storebror V90. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Det er litt av en forvandling Volvo har gjennomgått de tre siste årene. Nesten hele modellporteføljen er byttet ut siden tidlig i 2015 (bare V40 er igjen).

Volvo har vært tydelige på at nå skulle de en gang for alle ta spranget opp i premiumsegmentet – greide de ikke det, hadde de mislyktes. Tre år etter at dagens XC90 banet vei, kan vi si at svenskene nådde målet.

Den nye V60 viser det kanskje best av dem alle.

Ser du den på avstand, er du tilgitt om du tror at den er en V90. Men når du kommer nærmere, vil du se at den ikke er fullt så svær som storebroren. Den er mindre av et USA-aktig flak, mer av en stram europeer. I våre øyne stemmer proporsjonene bedre enn på V90. Den virker lav og elegant.

Liten er den slett ikke. Med sine 476 cm lang er den kun 17 cm kortere enn V90, og bare seks små centimeter kortere enn gamle V70. Lengden, som er opp fra 463 cm for den forrige og nokså trange V60-generasjonen, viser en baktanke hos Volvo:

V60 skal kunne være den «nye V70» for dem som synes at V90 blir for stor og for dyr.

<b>INTERIØR:</b> Fullt og helt premium.
INTERIØR: Fullt og helt premium. Foto: Terje Bjørnsen

God gjenbruk

V60 er bygd på den samme plattformen og i all hovedsak med de samme delene som V90 (og XC60 og XC90).

Du kjenner igjen dashbordet med den store pekeskjermen, instrumentene og den jålete rullebryteren for valg av kjøremodus.

<b>BLI ABONNENT:</b> Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn.
BLI ABONNENT: Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn.

Det Volvo vekselvis kaller en svensk og en skandinavisk designstil, er beholdt.Samtidig er kupeen mer intim enn i de større Volvoene, men uten å bli katakombeaktig på BMW-vis.

Kvalitetsopplevelsen av materialer og montering er fullt og helt på det ettertraktede statusbilnivået Volvo higer etter.

Målingene våre viser ikke uventet at det er litt mindre innvendig plass overalt i kupeen sammenlignet med V90; 2-4 centimeter mindre rom i de fleste retninger. Fire voksne har uansett rikelig med plass, men lav setehøyde i baksetet betyr at knærne havner i været for de langbeinte.

Et smaler baksete enn i V90 kan være negativt for dem som har behov for å sette inn plasskrevende barneseter.

Bagasjerommet er kortere og en litt smalere enn i både V90 og V70, men Volvo hevder selv at volumet er nesten like stort (529 liter, mot 560 l i V90 og 555 l i V70).

<b>SITTER LAVT:</b> I baksetet på nye Volvo V60 sitter du lavt. Langbente blir dermed sittende med knærne i været.
SITTER LAVT: I baksetet på nye Volvo V60 sitter du lavt. Langbente blir dermed sittende med knærne i været. Foto: Terje Bjørnsen
<b>MIDDELS:</b> 529 liter, sier Volvo. Det er nesten like mye som i V90 og V70. Men målebåndet vårt viser at bagasjerommet i V60 er kortere og smalere.
MIDDELS: 529 liter, sier Volvo. Det er nesten like mye som i V90 og V70. Men målebåndet vårt viser at bagasjerommet i V60 er kortere og smalere. Foto: Terje Bjørnsen

Overraskende forskjell

Med tanke på at V60 er så voksen av format og vekt (testbilen veier over 1,7 tonn), kjenner vi en litt overraskende forskjell fra V90 når vi kjører.

V60 er merkbart mer hendig.

Den føles kvikkere og mer reaksjonsvillig, som om den var mer enn et halvt nummer mindre enn storebror. Dette har Volvo fått til uten å ty til påtatt sportslighet med overdrevent fast understell. Ingeniørene har funnet en fin balanse av kontrollgivende fasthet og bekvem ettergivenhet.

Testbilen har D4-motoren med 190 hk, og den gir forventede ytelser med eksempelvis 5,0 sekunder for mellomakselerasjonen fra 60 til 100 km/t.

Motoropplevelsen er avslappet; maskinen jobber i samspill med åttetrinnsautomaten på lavt turtall i de aller fleste sammenhenger. Likevel er forbruket noe over middels for bilklassen i testrunden, med 0,62 l/mil.

Støymålingene bekrefter en side ved V60 som ørene våre også registrerer: Det er mindre hjulstøy i V60 enn vi målte i V90, selv med 19-tommersdekk.

<b>FRISKERE:</b> På veien er V60 kjappere i reaksjonen enn de andre store Volvo-modellene, uten å være påtatt sportslig.
FRISKERE: På veien er V60 kjappere i reaksjonen enn de andre store Volvo-modellene, uten å være påtatt sportslig. Foto: Terje Bjørnsen

Premiumbiler har gjerne premiumpris. V60 D4 automat får du fra en drøy halvmillion i rimeligste versjon, mens Volvos ekstrautstyr er i samme høye prisklasse som konkurrentene BMW, Audi og Mercedes har lagt seg på. V60 kan altså fort bli dyr – testbilen koster 755.000 kroner inkludert vinterhjul.

Ladehybridene kommer

Også V60 kommer som ladehybrid med firehjulsdrift, bygd på samme måte som i de ladbare utgavene av V90, XC60 og XC90.

De første T8 Twin Engine (390 hk) blir levert til kundene i første kvartal. Den noe svakere T6 Twin Engine har per nå ingen fastsatt laveringsdato.

Fraprisene er foreløpig satt til hhv. 570.000 og 635.000 kroner, men de kan bli endret når statsbudsjettet skal behandles i høst.

Konklusjon

Vi Menn Bil mener V60 er like luksuriøs som de andre store Volvo-modellene. I tillegg har den en friskere kjøreopplevelse og, i våre øyne, den fineste designen. Derfor er den vår favorittsvenske.

Terningkast: 6

PLUSS: Flott kjøre- og kvalitetsopplevelse, pen design – fullt og helt en premiumbil

MINUS: Premium koster Vi Menn Bil mener V60 er like luksuriøs som de andre store Volvo-modellene. I tillegg har den en friskere kjøreopplevelse og, i våre øyne, den fineste designen. Derfor er den vår favorittsvenske.

TEKNISKE DATA:

  • Motor, cm³: 1969
  • Effekt, hk ved o/min: 190/4250
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1750
  • Egenvekt, kg: 1739
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 476/185/142
  • Bagasjerom, liter: 529-1364
  • Standard dekkdimensjon: 235/45 R18
  • Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,47
  • CO₂-utslipp, g/km: 125
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 7,9
  • Toppfart, km/t: 220
  • Pris fra, kr: 504.000 (Momentum med aut.)
  • Pris testbil, kr: 722.700

TESTDATA:

  • 0-100 km/t, sek: 9,1
  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,6
  • 60-100 km/t, 5. gir: 6,7
  • 60-100 km/t, 6. gir: 8,4
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,0
  • 80-120 km/t, 4. gir: 6,4
  • 80-120 km/t, 5. gir: 7,2
  • 80-120 km/t, 6. gir: 8,7
  • 80-120 km/t, 7. gir: 11,4
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,1
  • Støy tomgang, dBA: 45,5
  • Støy 50 km/t, dBA: 60,0
  • Støy 80 km/t, dBA: 64,8
  • Støy 100 km/t, dBA: 67,0
  • Testforbruk, l/mil - kWh/mil: 0,62

BLI ABONNENT: Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Klikk her for å abonnere eller les alt ukebladet har utgitt på vimennpluss.no.