Prøvekjørt: Toyota Hilux GR Sport II

Som meislet ut av granitt

Hilux er barskere enn noensinne og gjør det utilgjengelige tilgjengelig. Bare synd at den selv er nokså utilgjengelig. 

BREDBEINT: Hilux GR Sport II har 15,5 centimeter bredere bakaksel enn standardversjonen og 13,5 cm bredere foraksel. Bilen er inspirert av Dakar-bilen til Toyota. 
Publisert

Hilux ble introdusert i 1968. Siden den gang er mer enn 27 millioner solgt. Den har for lengst oppnådd legendariske status på grunn av sitt renomme som nærmest uslitelig. 

Nå kommer den i fornyet versjon, blant annet den barskere versjonen GR Sport II. Vi Menn Bil har nylig vært på pressekjøring av Hilux i Tyrkia der mesteparten av kjøring foregikk på grusveier og offroad. 

Vel plassert i sjåførsetet kan man undre seg over hva som er så gildt ved Hilux. Stort sett samme førermiljø som før der en ganske beskjeden åttetommers berøringsskjerm spiller en slags hovedrolle. Brukervennlig og greit, men ikke noe som bygger legender. Utforming av dashbord er det andre som gjør bedre, som Ford Ranger. 

Les også: Test: Ford Ranger Wildtrak: Kommer med et lite trinn som du vil sette stor pris på

Derimot blir vi påminnet årsaken til den spesielle statusen straks vi begynner å kjøre bilen på særdeles ujevnt underlag, humper og dumper, over fjellpartier og jordhauger, gjennom bekkefar, gjørme og opphopninger av kram snø som solen ennå ikke har tatt kverken på. 

BEDRE DEMPING: Nye støtdempere plassert lenger ut gir bedre dempeegenskaper og raskere respons under krevende forhold. 

Det humper og skumper, men det kommer ikke en lyd fra understellet. Det er stumt. Ingen knirking eller gnissing. Interiøret er muligens kanskje kjedelig og gammeldags, men er uten klagelyder. Den eneste skramlingen som høres er fra vårt eget løsøre som ligger hist og pist. Hilux virker fortsatt ekstremt godt skrudd sammen og føles som en av de siste representantene for «overengineering».

Les også: Test: Toyota Hilux D-Cab 2,8 SR+ Invincible: De fleste har godt av å bli sterkere. Hilux er intet unntak.  

Bedre egenskaper

LØFTET: Bakkeklaringen er 32,3 centimeter og vadedybden er 70 centimeter. 

Tilbake til selve Hilux-versjonen, GR Sport II: I 2023 lanserte Toyota en spesialversjon av den populære pickupen, kalt GR Sport. GR-akronymet står for Gazoo Racing som er Toyotas racing-divisjon, og GR Sport-utgaven skilte seg fra standardversjonen med styling-detaljer som hintet om racing-avdelingen. 

Det dreide seg ikke bare om pynt. Spesialmodellen kom også med nytt fjæringsoppsett. Nye støtdempere med monotube-design og større diameter på stemplene samt stivere skruefjærer foran sørget for at GR Sport-versjonen leverte noen hakk bedre kjøreegenskaper og mindre vibrasjon enn standardversjonen. 

Andre generasjon GR Sport er enda hvassere. Den ser ut som den kommer rett ut av ombyggingshallen til Arctic Trucks. Sammenlignet med standard Toyota Hilux har den est ut sideveis med hele 14 centimeter foran og 15,5 centimeter bak. 

Den har bredere sporvidde og det barske utseendet forsterkes av svarte, kraftige skjermbreddere og all terrain-dekk på sortlakkerte 17-tommers felger. 

Signaturgrill fra Dakar-bilen, annen plassering av tåkelysene, sidetrinn, speil og dørhåndtak i svart bidrar også til at den skiller seg ut, i tillegg til metallfarget underbeskyttelse foran, svartlakkert støtfanger bak og GR Sport-logoer. 

PÅBYGG: Kraftige skjermbreddere gjør at GR Sport-versjonen ser ut som noe fra Arctic Trucks. Signaturgrill fra Dakar-bilen.

Les også: Prøvekjørt: Isuzu D-Max AT37: Her har de virkelig gått opp i størrelse

Den er også løftet, noe som gir litt høyere bakkeklaring og to centimeter høyere kjørestilling. Basert på våre erfaringer med Arctic Trucks-ombygde biler betyr det at GR Sport II vil ligge bedre og noe mer stabilt på veien med mindre krengning i svingene enn standard Hilux. GR Sport-versjonen bekrefter erfaringene. Bremsingen besørges av forstørrede skivebremser: 17 tommer foran, opp fra 16 tommer tidligere, og nye 15-tommers skivebremser bak, som erstatter de tidligere trommelbremsene.

DEKK: GR Sport II kommer standard med all terrain-dekk. 
PRELLER AV: Kjøringen synes på eksteriøret ellers preller det meste av på Hilux GR Sport

Les også: Test: Toyota Hilux 2,4 D-4D aut. Double Cab: Inntrykket vårt av Hilux blir bedre og bedre desto lenger bort fra asfalten bilen kommer.

Semsket skinn og girhendler

LITT MER SPORTY: GR Sport-skinnratt og girhendler. 

Innvendig fortsetter GR Sport-signalene med røde detaljer. Setene er delvis i skinn og syntetiske stoff som er semsket. De har kraftigere sidevanger enn standardversjonen og er bitte litt mer komfortable når det skumper. Setene er utstyrt med sølvdetaljer og GR Sport-logo. Instrumentpanelet og rattet er også prydet med GR-pynt.

LITT ENDRING: Berøringsskjermen er mer bygget inn i dashbordet. Senterkonsollen har ny utforming. En av koppholderne har måttet vike for et lite panel med knapper og bryter for kjøremodus og MTS-knappen (Toyota Multi-Terrain Select). MTS er en offroad-funksjon som regulerer hjulspinn ved å automatisk justere gasspådrag og bremser for bedre traction-kontroll. 
FORGJENGEREN: Førermiljøet i forgjengeren. Det er ikke snakk om store endriner

Berøringsskjermen på åtte tommer er den samme som i vanlige Hilux og multimediasystemet har skybasert navigasjon. Det finnes også et offline navigasjonssystem for områder uten nettilgang. Foretrekker du Google Maps, kan Apple CarPlay kobles til trådløst, kabel for Android Auto. Som første versjon av GR Sport er andre versjonen utstyrt med girhendler foran rattet som du kan overstyre den sekstrinns automatkassa med.

Les også: Slik blir elektriske Isuzu D-Max: Kommer først til Norge

Solid nyttelast

Motoren er den samme som før: 2,8-liters diesel med 204 hestekrefter og 500 Nm. Nytteegenskapene er i toppklasse med 1000 kilo nyttelast og hengervekt på 3500 kilo. 

MILDHYBRID: Standard Hilux kommer nå med 48V-system. 
ROBUST: Hilux virker mer robust enn de vulkanske klippeformasjonene av tuffstein i Kappadokia. 

Tallene er de samme for standard Hilux som nå er blitt såkalt mildhybrid med 48V-system. Motoren driver en kompakt motorgenerator ved hjelp av et beltesystem, som igjen lader 4,3 kWt-batteriet som er plassert under bakseteplassen. Mildhybrid-systemet skal forbedre akselerasjon, kraft og effektivitet, noe som ikke er mulig å merke under prøvekjøringen i Tyrkia. Viktigere er det trolig at 48V-tilføringen verken forringer nyttevnen eller terrengegenskapene. 

Vi Menn Bil mener:

BOLIGBLOKK: Kappadokia i Tyrkia er kjent for klippearkitektur og huleboliger. Den porøse bergarten gjorde det mulig å bosette seg inne i klippene. Kappadokia står på UNESCOs verdensarvliste og noen av bosettingene er flere tusen år gamle. 

Toyota Hilux leverer igjen det bunnsolide inntrykket som er årsaken til at den ofte er eneste bil å se i ekstremt avsidesliggende og ugjestmilde strøk. Pickup er dessverre blitt et kostbart kjøretøy i Norge, men den største nedturen med Hilux er at den allerede er så godt som utsolgt i 2025. 

TEKNISKE DATA

Toyota Hilux GR Sport II Toyota Hilux Hybrid 48V

Motor, cm³:  2755 2755

Effekt, hk ved o/min:  204/3400 204/3000-3400

Dreiemoment, Nm ved o/min:  500/1600-2800 500/1600-2800

Egenvekt, fra kg:  2125 2165

Tilhengervekt, kg:  3500/750 3500/750

Nyttelast, kg:  1000 1000

Lengde/bredde/høyde, cm: 533/202/188 533/190/187

Lasteplan, cm L/B: 156/154 156/154

Lasteplan, dybde, cm: 48 48

Bakkeklaring, cm:  32 31

Vadedybde, cm:  70 70

Standard dekkdimensjon: 265/65 R17 265/60 R18

Forbruk, WLTP, l/mil:  1,1 1,0

CO₂-utslipp, g/km:  280 265

0–100 km/t, fabrikk, sek:  10,7 10,7

Toppfart, km/t:  175 175

Pris fra kr:  845 400 672 400

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 24 2025