Test: Toyota Hilux D-Cab 2,8 SR+ Invincible
Krefter som fortjent
De fleste har godt av å bli sterkere. Hilux er intet unntak.
Det merkes umiddelbart. Med 2,4-liters motor og 150 hestekrefter fikk Hilux det tungt i de lange motbakkene på motorveien. Giret søkte fortvilet etter trinn for at Hilux skulle orke å holde farten. Med den nye 2,8-literen med 204 hestekrefter går det som en lek - uten av giret må stresse eller motorstøyen blir plagsom. Man kan kjenne at den er raskere. Med 2,8-literen skal Hilux greie 0-100 km/t på 10 sekunder som er hele 2,8 sekunder raskere enn 2,4-literen.
Åttende generasjon Hilux ble presentert i 2015. Da Vi Menn Bil testet Hilux i 2017 ga vi den gode skussmål på omtrent alt bortsett fra motor og trekkevne. Den var faktisk en av de tregeste bilene som vi hadde målt på flere år, og virket kort og godt undermotorisert.
Les også: Les vår test av Toyota Hilux 2,4 (2017)
En 2,8-liter med 177 hestekrefter ble tilbydd i andre verdensdeler, men til oss kom den ikke. Blant årsakene var at den ikke klarte de nyeste avgasskravene. Men nå klarer 2,8-literen kravene, og effekten er attpåtil økt. Dreiemomentet er på 500 Nm, noe som betyr at den matcher Ford Ranger, Norges mest solgte pickup i fjor.
Lavere turtall
2,8-motoren kan kombineres med en ny sekstrinns automatkasse som håndterer kreftene på en pen måte. Kombinasjonen bidrar ikke bare til bedre ytelser, men også mindre mas og motorstøy. Turtallet på tomgang er senket fra 850 til 650 omdreininger i minuttet. Det er godt for ørene, men bidrar også til bedre dosering av kreftene i terrenget. En annen fordel er at Hilux nå kan trekke 3,5 tonn tilhenger. Den nye motoren leveres til både singelkabin og dobbelkabin, men dersom du ikke trenger de ekstra kreftene, så tilbys Hilux fortsatt med 2,4-liter og 150 hestekrefter. Du får uansett den gode følelsen av kvalitet.
Les også: Oskar Løtoft (38) styrer verdens største mekaniske hjullaster
Hilux kommer fortsatt med rammekonstruksjon, men justerte støtdempere både foran og bak samt bladfjærer med ny design og nye foringer, skal gi bedre bedre komfort og mindre hopp og sprett på hullete vei. Vi testet Hilux på ujevn vei med mye is og hull. Opplevelsen er at den fikset det smidig og komfortabelt. Siden lanseringen i 1968 har Hilux vært kjent for sine solide offroad-egenskaper. Noe terrengkjøring ble det ikke under vår test, men egenskapen utenfor asfaltveien skal være ytterligere forbedret med en ny elektronisk differensial. Som før kommer den med lås på differensalen bak. Lavserie, en bakkeklaring på rause 31 centimeter, maks krengningsvinkel på 45 grader og klatreevne selv ved 42 grader, bærer bud om at Hilux - med riktig dekk og dekktrykk - kan komme et stykke utenfor veien.
Bedre betjening
Innvendig har det også skjedd velkomne forbedringer. Berøringsskjermen som kom med Hilux i 2015 vant ingen konkurranser i brukervennlighet. Berøringsfunksjonaliteten var ikke spesielt god, noe som særlig ble åpenbart da man måtte trykke og trykke på den trege skjermen for å justere noe så enkelt som lydvolumet. Men Toyota har åpenbart lyttet til tilbakemeldinger. Betjeningen av lydvolumet er erstattet av en god, gammeldags bryter. Det er også svært gledelig at det har kommet hurtigknapper til andre sentrale tjenester. Det gir enklere og raskere betjening. Den åtte tommer brede multimediaskjermen fremstår fortsatt som ganske enkel, men har fått bedre programvare og dermed raskere skjermrespons.
Les også: Vi har prøvekjørt splitter nye Isuzu D-Max - den er ikke til å kjenne igjen
Skjermen fikser både Apple CarPlay og Android Auto. For de lydinteresserte så låter det antakelig fint at Hilux kan fås med et JBL Premium-lydanlegg med ni høyttalere, en 800W åttekanals forsterker og CLARi-Fi-teknologi, som skal gjenopprette lydbildet som går tapt i den digitale komprimeringen.
Uovervinnelig-versjon
Av det mer prosaiske, men nyttige, er ting som fire koppholdere, to i midtkonsollen og en under ventilene på hver side av cockpiten. Fra førerplassen er det lett tilgang USB-uttak, to 12V-uttak og et 220V-uttak i oppbevaringsrommet mellom setene. Det er også mulig å få 12V-uttak på planet, som standard er utstyrt med fire kroker. Bilen vi testet var utstyrt med ryggekamera og sensorer både foran og bak, men vi opplevde at sensorene reagerte i seneste laget (vi bulket ikke). De kan godt sette i gang pipekonserten tidligere.
Fronten på nye Hilux har fått ny design med kraftigere utseende. Versjonen vi prøvekjørte var toppmodellen SR+ Invincible Double Cab (fås både som Extra Cab og Double Cab). Invincible-versjonen har egne designgrep som gjør at den ser enda bøsere ut, med kraftig innramming av grill og tåkelys, og brede plastdeksler rundt hjulbuene og på bakluken. Hilux regnes av mange som pickup-kongen i Norge, mye takket være renommeet som nærmest uslitelig. Det finnes utallige fanklubber og statusen som driftssikker med utrolige tåleevner er sikret for evig og alltid – ikke minst takket være det britiske bilprogrammet Top Gear. Jeremy Clarkson & Co gjorde alt for å ta livet av 1988-modell med 300 000 kilometer på telleren. Den ble blant annet druknet i Den engelske kanal og plassert på toppen av en bygning som ble revet med dynamitt. Den startet likevel. Clarksons testbil var rett nok fjerde generasjon Hilux. Nye Hilux er en langt flottere og mer luksuriøs bil enn den, men inntrykket av soliditet er ikke svekket. Vi slet riktignok litt med å få åpnet dekslet over bensinlokket i kulden, men det kan være et enkeltstående tilfelle.
Dommen
Med kraftigere motor har Hilux egentlig alt du kan ønske deg i en pickup. Konkurrentene har all grunn til å være litt bekymrede.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 08 2021
TEKNISKE DATA
Toyota Hilux 2,8D-4D Invincible
Motor, cm³: 2755
Effekt, hk ved o/min: 204/3400
Dreiemoment, Nm ved o/min: 500/1600-2800
Egenvekt m/fører, kg: 2185
Tilhengervekt, kg: 3500/750
Nyttelast, kg: 1000
Lengde/bredde/høyde, cm: 533/186/182
Lasteplan, cm L/B: 153/154
Lasteplan, dybde, cm: 48
Bakkeklaring, cm: 31
Vadedybde, cm: 70
Standard dekkdimensjon: 265/60 R 18
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,91
Forbruk, målt, l/mil: 0,85 (vinterføre)
CO₂-utslipp, g/km: 239
0–100 km/t, fabrikk, sek: 10
Toppfart, km/t: 175
Pris fra (dobbelkabin), kr: 468 100
Pris fra, testbil, kr: 576 200
Denne saken ble første gang publisert 01/02 2021, og sist oppdatert 09/02 2021.