GT86

Test: Toyota GT86 TRD Aero

Vår favorittlekebil på testosteron. Men er det en god ting?

FOKUSERT: Med TRD-pakke blir lekebilen GT86 omgjort til et langt mer fokusert beist - med en enorm spoiler.
FOKUSERT: Med TRD-pakke blir lekebilen GT86 omgjort til et langt mer fokusert beist - med en enorm spoiler.
Først publisert

Det har nå gått tre år siden vi for første gang satt oss bak rattet på Toyotas første sporstbil på altfor mange år.

GT86 var bilen som kastet alle vedtatte sannheter ut av døra.

  • Jo, Toyota kunne faktisk lage morsomme biler
  • Nei, en trenger ikke stor motor for at det skal være masse kjøreglede
  • Og nei: Brede dekk med masse grep er ikke en god ting

GT86 slik vi liker den: I full drift - i lav fart.
GT86 slik vi liker den: I full drift - i lav fart. Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

Gjorde alt riktig

Toyota hadde nemlig husket på en veldig viktig ting: Kjøreglede handler ikke nødvendigvis om å kjøre så fryktelig fort, eller har massiv aksellerasjon.

Og det handler i alle fall ikke om at du må ha 150 km/t inn i svingen før rumpa slipper taket.

GT86 i TRD-utgave.
GT86 i TRD-utgave.

Toyota GT86 TRD

Motor: Boxer 4-sylindretselvpustende bensin
Volum: 2,0/1998 ccm
Effekt: 200 HK v/7000 RPM
Dreiemoment: 205 Nm v/6400 RPM
Girkasse: 6-trinns manuell
Drift: Bak
Størrelse: 4240/1775/1475 mm
Egenvekt:  1275 kg
Bagasjeplass: 243 liter
Hengerfeste: Nei
Toppfart: 226 km/t
0-100: 7,6 sekunder
Forbruk: 0,69 l/mil
CO2: 160 g/km

Modell fra: 469.200 kroner
Testbil:
469.200 kroner

Kjøreglede er aller morsomst når du kjører en bil du føler at du håndterer, en bil som gjør nøyaktig det du ber om. Og størst er smilet når du er på grensen av grep, men fortsatt har kontroll.

Toyota GT86 ble en bil som er skreddersydd rundt den oppskriften. Motoren sitter foran, og er lavt montert for et lavt tyngdepunkt som gir bedre kjøreegenskapene. Vektfordelingen er ganske nær perfekt - og kreftene fôres ut gjennom bakhjulene.

På disse hjulene sitter det så ikke store lavprofildekk, men den samme typen 215/45R17 som sørget for at det ikke skal så mye til før den slipper i svingene. I lav fart....

Har gått bort fra oppskriften

Nei, vent nå litt!

Bilen vi har vært ute med denne gangen er ikke noen vanlig Toyota GT86. Den er utstyrt med TRD-pakken - Toyota Racing Development.

Det er vanskelig å overse endringen bak.
Det er vanskelig å overse endringen bak.

Eller Aero som Toyota kaller det i Norge, siden de bare benytter seg av eksteriørendringene i TRD-pakken som ellers også blant annet inneholder nye seter.

Dette betyr - dessverre - ikke at motoren har fått en turbo som øker effekten, men endringene er av det kosmetiske og sportslige slaget.

Små, men betydelige endringer

Vi hadde alltid dårlig råd. Da mannen min døde, kom sjokket
Pluss ikon
Vi hadde alltid dårlig råd. Da mannen min døde, kom sjokket

I den norske pakken er dette endringene:

  • Spoiler bak
  • Ny frontleppe
  • Vinddeflektor bak
  • Nye felger

De gir deg også mulighet til å kjøpe et "avstiversett" til chassiset, noe vi mistenker at testbilene er utstyrt med.

Den største endringen er en gigantisk spoler, som er festet på en ikke spesielt elegant på bagasjelokket. Skal vi være helt ærlig så både ser og kjennes den litt hjemmesnekret ut, men den skal etter sigende sørger for bedre veigrep.

For med TRD-pakken er det ikke lenger noe mål om at bilen skal kaste med rumpa ved litt provokasjon. For å understreke dette er de smale og myke dekkene, byttet med noen langt mer aggressive 225/40R18.

Borte er det harde, smale dekkene som gjorde bilen til en dansende mester. I stedet har den fått TDR-felger med bred gummi.
Borte er det harde, smale dekkene som gjorde bilen til en dansende mester. I stedet har den fått TDR-felger med bred gummi.

Morsom - på en helt ny måte

Og la oss gjøre det klinkende klart: Du skal ha langt større baller for å kaste denne bilen ut i drift enn tidligere, rett og slett fordi du må være mer brutal og ha høyere fart for å få til slipp. Her er foksuet flytte over til mer tradisjonelle skarpe kjøreegenskaper.

Skap skal den da også ha at den er. Styrefølelsen er fortsatt helt superb, men det skal sies at TRD-pakken også gjør bilen ytterst stiv - på grensen til det ubehagelige på dårlige norske veier - siden det ikke lenger er igjen noe demping i gummien.

Men bak rattet legger du merke til noe nytt: Siden bilens glede er flyttet litt fra å være leken til skarp i svingene, kjenner man svakhetene i den 2-liters boxermotoren bedre:

Utover at nesten alle kreftene ligger nær rødlinjen på 7000 RPM, så har den et lite effekthull rundt 4000 RPM som gjør at du virkelig må jobbe aktivt med bilens ellers helt utmerkede girkasse.

Realiteten er likevel at vi ikke helt klarer å kaste fra oss tanken om at når bilen skal gjøres mer banefokusert, hadde den også fortjent litt mer effekt.

Innvendig er det forøvrig ikke skjedd noe som helst, annet enn at de nye dekkene genererer mer støy enn tidligere, noe som gjør bilen en anelse slitsom på motorvei - spesielt siden bilens lydanlegg ikke klarer å overdøve støyen uten å stå på plagsomt høyt.

Konklusjon

Utgangspunktet Toyota har i GT86 er utvilsomt en av de bilene som gir deg mest kjøreglede for pengene i Norge. Utover at den kommer litt dårlig ut på forbruk, og dermed avgifter, er bilen nær skreddersydd for å gi autofile med begrenset lommebok en smak på det gode liv.

Med TDR-pakken forsøker deirmot Toyota å dra det hele litt lenger, men havner med dette mellom to stoler.

For ved å vri bileen fra være dansende morsom, til å bli mer banefokusert, så blir den egentlig verken fugl eller fisk. Den er ikke kraftig nok motorisert til å være en banebil i ypperste klasse. Mens det at du med TRD-pakken kan kjøre den langt hardere før grepet begynner å forsvinne, gjør den pradoksalt nok mindre morsom på vanlig vei.

Når de nye dekkene samtidig gjør bilen mindre komfortabel, har vi bare én ting å si:

GT86 er en fantastisk bil - bare ikke kjøp den med TRD-pakke!

Det gode

  • GT86 er en av de aller morsomste bilene på markedet
  • Sittestillingen er nær perfekt
  • Den manuelle girkassen er skarp og engasjerende
  • Til å være sportsbil, er ikke prisen ille
  • Selv om spoileren er litt vulgær, har bilen fått et utseende du ikke kan være likegyldig til.
  • Viser at Toyota kan kjøreglede om de prøver

Det dårlige

  • At bilen ligger bedre på veien gjør den faktisk mindre morsom
  • Drivstofforbruket er høyt
  • Komforten med nye dekk er borte
  • Interiøret er langt fra markedes beste - men bryr man seg i en bil som dette?
  • Baksetene kan ikke brukes av mennesker med bein

Det grusomme

  • I en sportspakke burde det også vært hentet ut mer effekt fra motoren