Test: Toyota Aygo x-wave 1,0 x-shift, 2014
Mer spennende Toyota-knert
Nye Toyota Aygo er mer spennende og bedre enn forgjengeren, men vi tror ikke den kommer til å selge noe særlig i Norge.
Grunnen er enkel. Skal du selge minibil i stort antall på det norske markedet i dag, burde du ha elektrisk drivlinje som alternativ til bensinmotor. Et lite dykk i registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken viser nemlig at godt over halvparten av minibilene som selges på det norske nybilmarkedet i dag, er elbiler.
Det beste eksempelet er Volkswagen Up!, som dominerer i minibil-klassen med en markedsandel på nesten 50 prosent. 80 prosent av disse er elektriske e-Up!
Samtidig er det ikke bare e-Up! Aygo skal frykte. Den skal også se opp for de større småbilene. Norske bilavgifter gjør minibilene dyrere enn fortjent. Minibilene er langt enklere enn småbilene, uten at prisen gjenspeiler det.
Få vil vel betale mer for mindre.
Kjøreegenskaper: 5
Det er gøy å kjøre minibil rundt omkring i bytrafikken. Den kompakte størrelsen og lave vekten gir en overlegen smidighet, og heldigvis har ikke Toyota falt for fristelsen til å gjøre Aygo sporty.
Fjæringen er myk og fjæringskomforten god, men Aygo henger likevel med på notene når du fortar raske kursendringer. Det kommer godt med over byens trikkeskinner og brustein.
I våre kjøreøvelser (elgtest og slalåm) gjør Aygo en god figur. Den understyrer når farten er for stor, men antiskrenssystemet går kraftig inn og roer gemyttene.
Motor: 2
Testdata:
- 0-100 km/t, sek.: 16,7
- 60-100 km/t, 3. gir: 10,7
- 60-100 km/t, 4. gir: 13,2
- 60-100 km/t, kickdown: 9,8
- 80-120 km/t, 3. gir: 12,6
- 80-120 km/t, 4. gir: 15,7
- 80-120 km/t, kickdown: 13,2
- Støy tomgang, dBA: 43,7
- Støy 50 km/t, dBA: 65,6
- Støy 80 km/t, dBA: 69,9
- Støy 100 km/t, dBA: 73,7
- Testforbruk, l/mil: 0,47
Eneste motoralternativ i Aygo, en selvpustende, tresylindret, énliters bensinmotor, oppleves ikke spesielt moderne. Den er rett og slett ikke like fleksibel som de beste småmotorene til dags dato.
Vi er heller ikke over oss av begeistring over MMT-girkassen. Girkassen er automatisk i den forstand at bilen ikke har clutchpedal, men i stedet automatisk clutch, og den girer helt av seg selv. Fordelen med denne løsningen er blant annet at den er rimelig, og det påstås at den skal bidra til lavere forbruk.
Men ikke tro at dette er et automatgir på linje med andre moderne automatkasser og dobbeltclutchautomater på markedet. Mens moderne automatkasser flest ikke gjør noe nummer av girskiftet, er det her tydelige avbrekk i kraftflyten. Særlig merkbart er dette under akselerasjon i motbakke eller hard akselerasjon.
Girkassen har også manuell funksjon, men også da må du løfte foten fra gasspedalen når du girer for ikke å få det markante avbrekket i akselerasjonen.
Vi skulle derfor gjerne sett en elektrisk drivlinje i Aygo. Elmotorenes gode dreiemoment hadde kledd Aygos smidige kjøreegenskaper og gitt bedre ytelser og fleksibilitet.
Ytelser: 3
Motoren yter 69 hestekrefter og gir Aygo langt fra rakettlignende ytelser. Sammenlignet med andre minibiler vi har testet, presterer den helt greit i våre akselerasjonsøvelser. Aygo raskere enn Up! med 60 hestekrefter, men samtidig tregere enn Skoda Citigo med 75 hestekrefter i mellomakselerasjonsøvelsene 60-100 og 80-120 km/t.
I Kia Picanto får du en 1,2-liters motor med 85 hestekrefter for om lag samme pris. Den er vesentlig raskere.
Ser vi til elbilen e-Up!, er den enda kvikkere en Picanto.
Eksteriør: 4
Toyota snakker mye om x-faktor i forbindelse med nye Aygo, som er langt mer spennende enn forrige generasjon.
Tekniske data:
- Motor, cm3: 998
- Effekt, hk ved o/min: 69/6000
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 95/4300
- Egenvekt, kg: 935
- Tilhengervekt, kg: 0
- Lengde/bredde/høyde, cm: 346/162/146
- Bagasjerom, liter: 168
- Standard dekkdimensjon: 165/60-15 H
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,42
- CO2-utslipp, g/km: 97
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 15,5
- Toppfart, km/t: 160
- Pris fra, kr: 149 900
- Pris testbil, kr: 204 800
Det er helt klart at Toyota sikter seg inn på en yngre kundegruppe med nye Aygo, som i langt større grad kan skreddersys kjøpernes ønsker i form av forskjellige lakkfarger, forskjellige eksteriørpakker (5 pakker) og eksteriørelementer og hjul
De mange valgmulighetene og en design på langt nær så nøkternt som designet til Up! og Citigo, gjør Aygo til et spennende alternativ i minibilklassen.
Interiør: 3
Også på innsiden har Toyota gitt Aygo et fint løft, med mer spennende dashborddesign og et interiør som kan skreddersys din smak med forskjellige fargede elementer.
Nye seter er et stort pluss, og testbilens skinnseter finner selv undertegnede på 192 centimeter en ok sittestilling med tilfredsstillende ergonomi.
Plassforholdene i Aygo er ikke best i klassen. Våre innvendige mål avslører at Aygo er litt trangere enn både Up!, Citigo og Picanto både foran, i baksetet og i bagasjerommet.
Oppgitt bagasjeromsvolum er kun 168 liter, mot 251 liter i Up! og Citigo og 200 i Kia Picanto.
Komfort: 3
Som nevnt under kjøreegenskaper, setter vi pris på at Toyota har valgt god fjæringskomfort over stram og sportslig fjæring i Aygo. Vi gir også plusspoeng for sittestilling og sittekomfort i testbilens skinnseter (ekstrautstyr 6500 kroner).
Dessverre er det enkelte andre ting som trekker ned. Den ene tingen er girkassen, som trenger en god del tilvenning for å unngå de markante avbrekkene i akselerasjonen.
Vi plages også av høyt støynivå innvendig. Testbilen, en x-wave, har stoff-soltak som slipper svært mye støy inn i kupeen. Spesielt i tunneler, men også på landeveien.
Vi måler det innvendige støynivået til nesten 74 desibel i 100 km/t - blant de 20 dårligste av de 450 bilene vi har testet siden 2010.
Sikkerhet: 4
Aygo er nylig kollisjonstestet av testorganet EuroNCAP med godt resultat. Fire av fem stjerner anses for å være et godt resultat blant minibilene, og i testkommentaren fra EuroNCAP får Aygo godt skussmål. Likevel er det verdt å nevne at Skoda og Volkswagen oppnådde fem av fem stjerner i kollisjonstester av Citigo og up!
EuroNCAP skriver blant annet at Aygo oppnår gode resultater i front- og sidekollisjon, men at de registrerte brystskader i sideveis kollisjon mot stolpe, såkalt pole-test.
Videre får Aygo godt skussmål for beskyttelse av barn i bilen, men det nevnes at airbagen på passasjersiden foran ikke kan deaktiveres slik at barnesetet kan plasseres der.
Aygo leveres med blokkeringsfrie bremser, opptil seks airbager, dekktrykksvarsler og stabilitetskontroll som standard.
Pris/utstyr: 2
Grunnen til at det selges få minibiler i Norge er enkel; prisen er for høy. Dette er enkle biler som burde koste langt mindre enn det de faktisk gjør, mye grunnet bilavgiftene til staten.
Det gjelder også Aygo, som ikke er billigst i klassen i utgangspunktet. Enkleste versjon Aygo har en startpris på 149 900 kroner, mens den godt utstyrte testbilen koster 188 400 kroner pluss ekstrautstyr og leveringsomkostninger, totalt 204 800 kroner.
Det er mye for en liten og enkel bil. For å sette prisen i perspektiv, vil vi trekke inn noen eksempler på hva du kan få for rundt 200 000 kroner på det norske nybilmarkedet i dag:
Du får en godt utstyrt småbil, altså en størrelsesklasse opp, for rundt 200 000 kroner. Kanskje aller mest for pengene får du i småbilklassen, der du får biler med fint utstyr, gode motorer og bedre plass for rundt 200 000 kroner. Biler som Ford Fiesta og Skoda Fabia m.fl.. Storebror Toyota Yaris, starter til sammenligning på 170 000 kroner.
Et annet godt eksempel er Kia Soul Electric, en elektrisk B-segment SUV med rekkevidde på 21 mil, godt utstyrsnivå og sju års garanti til 199 900 kroner.
Forbruk: 4
Vi har sett mange eksempler på at minibiler ikke går spesielt billig i vår 20 mil lange forbrukstest. De små motorene må jobbe hardt for å holde farten oppe, og da går forbruket opp.
Aygo hadde et gjennomsnittsforbruk på 0,47 l/mil i vår forbrukstest, noe som er midt på treet i minibilsammenheng. Oppgitt forbruk er 0,42 l/mil.
Konklusjon: 4
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Det er mye positivt med nye Aygo, som er et godt steg opp fra forrige generasjon. Vi setter pris på de smidige kjøreegenskapene og den gode fjæringskomforten, og vi liker at Toyota viser at de kan lage morsomme biler med artig eksteriør- og interiørdesign med mulighet for individuell tilpassing.
Motor/girkasse-kombinasjonen er et minus. Vi liker ikke den automatiserte manuelle girkassen, og motoren er svak på lavt turtall og oppleves umoderne. Og med mindre du liker mye støy i kupeen, dropp soltak.
Prisen er Aygo og de andre minibilenes største ankepunkt. Du får rett og slett mye mer for pengene om du velger en småbil.
Les også:
Så enkelt får du DAB-radio i den gamle bilen
SUV-ene som gjør naboen grønn av misunnelse
Bilen har høy kvalitetsfølelse og er passe sportslig
Denne saken ble første gang publisert 29/10 2014, og sist oppdatert 26/06 2017.