Test: Skoda Superb 2,0 TSI 280 DSG 4x4, 2016

Du finner ikke en råere Skoda enn dette

Rå turbomotor, firehjulsdrift, automatgir og masse plass. Vi har testet Skodas råeste bil, Superb med 280 hestekrefter.

STOLT STOREBROR: Lillebror Octavia har vært Norges mest solgte stasjonsvogn flere år på rad. En helt ny Superb vil nok lokke enkelte til å ta steget opp.
STOLT STOREBROR: Lillebror Octavia har vært Norges mest solgte stasjonsvogn flere år på rad. En helt ny Superb vil nok lokke enkelte til å ta steget opp. Foto: Petter Handeland
Først publisert Sist oppdatert

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1984
  • Effekt, hk ved o/min: 280
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1700-5600
  • Egenvekt, kg: 1635
  • Tilhengervekt, kg: 2200/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 486/186/147
  • Bagasjerom, liter: 660
  • Standard dekkdimensjon: 215/55R17
  • Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,72
  • CO2-utslipp, g/km: 164
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,8
  • Toppfart, km/t: 250
  • Pris fra, kr: 601 000
  • Pris testbil, kr: 676 700

Nei, det er faktisk ikke en RS-modell som er Skodas raskeste bil. Octavia RS 230 går som en kule, men den må se seg frakjørt av Superb med kraftigste motor.

Motoren er faktisk den samme. VI snakker selvfølgelig om den firesylindrede bensintoliteren med turbo, som er å finne i en rekke Skoda-, Volkswagen- og Audi-modeller. Dette er en av våre absolutte favoritter blant bensinturbomotorene, og den kjennetegnes på god trekkraft, fin gange, deilig fleksibilitet og herlig snert på høyt turtall.

I motsetning til Octavia RS, som kun leveres med firehjulsdrift i kombinasjon med tolitersdiesel, får du bensinturboen med både firehjulsdrift og automatgir i Superb. Vi snakker selvfølgelig om den artige og presise dobbelklutsj-kassa, DSG.

Sammen utgjør de en herlig drivlinje, og det skorter ikke på motorkraft. Skoda-ingeniørene har skremt ut hele 280 hestekrefter i Superb, mot kun 230 i familieraceren Octavia RS 230.

Legg til 350 Newtonmeter fra 1700 omdreininger, og «svosj» så er du forbi både traileren og traktoren i et jafs.

Skoda hevder at den skal gjøre 0–100 km/t på 5,8 sekunder. Fullt så fort går det ikke i våre målinger, men 6,6 sekunder (på vinterdekk) er et spenstig tall for en familiefrakter av dette kaliberet.  

Mellomakselerasjonen er enda mer imponerende, 3,3 sekunder fra 60–100 km/t, og 3,9 sekunder fra 80–120 km/t er på nivå med biler som Audi TT 2,0 TFSI Quattro og BMW 640i xDrive Gran Coupe.

Til sammenligning gjorde Octavia RS (vanlige RS har 220 hk og 350 Nm) de samme øvelsene på 3,7 og 4,2 sekunder.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

FULL PAKKE: Importøren har gått "all in" og spekket testbilen med det som er å oppdrive av utstyr. Det koster, men løfter samtidig kjøreopplevelsen.
FULL PAKKE: Importøren har gått "all in" og spekket testbilen med det som er å oppdrive av utstyr. Det koster, men løfter samtidig kjøreopplevelsen. Foto: Petter Handeland

Lettkjørt og utrolig fleksibel

Det beste med all denne motorkraften, er at den ikke trenger seg på. Den ligger på vent, og ved vanlig kjøring er bilen lettkjørt og snill som hvilken som helst annen bil med bensinmotor og automatgir. Men når du tråkker til, ja så går den som en kule.

Skal vi pirke på noe, må det være at girkassen kun har seks trinn. Til litt svakere motorer (som for eksempel 1,4 TSI-motoren) får du sjutrinns DSG, og den er litt flinkere til å tilpasse giret etter fart og kjøreforhold. Vi vil presisere at dette er en bagatell, da motoren – uansett gir og turtall – har et kraftoverskudd.

Skoda oppgir bensinforbruket til 0,72 l/mil. Igjen må vi litt opp, og etter 200 kjørte kilometer i vår faste forbrukstest, lander vi på et faktisk forbruk på 0,79 l/mil.

Kjøreegenskapene er på typisk Skoda-vis trygge og forutsigbare. 19-tomsfelgene bidrar ikke til økt fjæringskomfort, men det adaptive understellet gjør en god jobb med å flate ut ujevnheter i veibanen. Alt i alt er vi godt fornøyd med kjøreegenskapene og fjæringskomforten.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TO UTBLÅS: Superb er ganske nøktern. Foruten de store eksosutblåsene bak, er det lite vitner om at familiebilen gjør 0-100 km/t på 5,8 sekunder.
TO UTBLÅS: Superb er ganske nøktern. Foruten de store eksosutblåsene bak, er det lite vitner om at familiebilen gjør 0-100 km/t på 5,8 sekunder. Foto: Petter Handeland

Best av de beste

I testbilen har ikke importøren spart på noe. Ikke bare har den Skodas fineste drivlinje, men også det som på Skoda-språk heter Laurin & Klement, som best beskrives som «full pakke».

MOROKNAPPEN: Kjøremodiene Eco, Comfort, Normal, Sport eller Individual (egenkomponert) er bare et knappetrykk unna og lar deg tilpasse bilen etter humør og kjøreforhold.
MOROKNAPPEN: Kjøremodiene Eco, Comfort, Normal, Sport eller Individual (egenkomponert) er bare et knappetrykk unna og lar deg tilpasse bilen etter humør og kjøreforhold. Foto: Petter Handeland

Det er kun småtteri å finne utenom på ekstrautstyrslista, og det har selvfølgelig importøren lagt til.

Summen av dette er en veldig godt utstyrt bil. Kall den gjerne en komplett pakke, for det er nettopp det den er. For hva mer kan en aktiv familiefar/mor ønske seg enn et hav av plass, masse moderne utstyr, fine kjøreegenskaper, en nydelig drivlinje og ytelser på sportsbilnivå?

Ikke mye. Men, de må være villig til å betale for seg.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Billigste Skoda Superb stasjonsvogn starter på 327 100 kroner. Denne har 1,4-liters bensinturbomotor med 125 hk, manuelt gir og laveste utstyrsnivå (Active).

Ett trinn opp på utstyrsskalaen (Ambition) er motorutvalget langt bredere. Her finnes en rekke bensin- og dieselmotorer både med og uten automatgir og firehjulsdrift. Det som ikke finnes, er et alternativ med begge deler.

Ønskes det, må man opp på «Style», som er nest høyeste utstyrsnivå. Her er også motor/girkasse-utvalget bredt, og billigste variant med automat og firehjulstrekk – mange nordmenns drømmekombinasjon – er med 190-hesters toliterdiesel til rett over 480 000 kroner.

Med testbilens drivlinje starter prisen på rett over 600 000 kroner. Legg til Laurin & Klement utstyrsnivå og ekstrautstyr som 19-toms felger og dekk, Black Magic metallic lakk, foldbart hengerfeste, panorama soltak, multiratt med girhendler, baksetepakke med delingsnett mellom bagasjerom og baksetet, solgardiner for siderutene i baksetet og ventilerte seter, så lander du på 676 700 kroner (eksklusiv leveringsomkostninger).

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

BON APETITT: Bakseteplassen er enorm og et bakovervendt barnesete settes enkelt på plass, uten at det går på bekostning av benplassen i forsetet.
BON APETITT: Bakseteplassen er enorm og et bakovervendt barnesete settes enkelt på plass, uten at det går på bekostning av benplassen i forsetet. Foto: Petter Handeland

Attraktiv pakke

Nesten 700 000 kroner høres kanskje mye ut for en Skoda. Men når sant skal sies, vokser ikke alternativene på trær. Det gjør totalpakken attraktiv.

Nærest er VW Passat, som er bygget på samme modulplattform og har samme motor og drivlinje. Denne begynner på 640 000 kroner, men krever mer ekstrautstyr for å matche testebilen.   

Andre alternativer med tilsvarende plassforhold er BMW 528i xDrive Touring (245 hk), Audi A6 2,0 TFSI s tronic quattro (252 hk) og Volvo V90 Cross Country T5 AWD aut. (254 hk).

Dette er riktignok mer jålete biler med en helt annen status. Men de koster også vesentlig mer. De begynner der testbilen slutter, og skal du ha tilsvarende utstyrsnivå, må du regne med å legge til et sekssifret beløp. Audi, BMW og Volvo tar seg som kjent godt betalt for ekstrautstyr.

Med det i bakhodet framstår "vår" super-Superb som en attraktiv pakke allikevel.