Prøvekjørt: Skoda Octavia RS 2,0 TDI 184 hk
En racer på vinterveien
Skal du ha Octavia RS med firehjulstrekk, får du den ikke med 245-hesteren. Det er ingen stor nedtur.
Skoda Octavia RS stasjonsvogn kan karakteriseres som en slags drømmebil for de som vil ha Golf GTI, men som trenger stasjonsvognens praktiske egenskaper. Motoren er da også den samme som i Golf-en. I 2017 lanserte Skoda tidenes kraftigste Octavia, en RS-versjon med toliters bensinmotor på 245 hester, 15 mer enn forgjengeren. Den gjør 0-100 km/t på 6,7 sekunder, kun et halvt sekund tregere enn Golf GTI med like mange hester. RS har en elektronisk styrt VAQ differensialbrems (Vorderachsquersperre), som kan overføre inntil 100 prosent av kreftene til ett hjul. Den reduserer understyringen som kan være en utfordring på motorsterke biler med forhjulstrekk, og planter de 245 hestene i bakken. På tørt føre, vel og merke. Et av ankepunktene mot RS har vært mangelen på alternativ med firehjulstrekk, men i 2018 kom et slikt alternativ. Det er imidlertid én hake dersom man hyppig frekventerer strøk med bomring: Det er en diesel.
Flere fordeler
Men dersom bompenger og varierende grad av trusler om forbud ikke er tema, så er RS med toliters diesel en fabelaktig familiebil. 184 hester høres spinkelt ut sammenlignet med 245, men dreiemomentet er litt kraftigere i dieselen. Den er kun et sekund tregere fra 0-100, men det gjelder i praksis ikke om vinteren. 7,7 sekunder til 100 er da heller ikke noe dårlig tall for en 1,5 tonns stasjonsvogn. Testdata fra Auto Bild viser at RS 245 har en mellomakselerasjon fra 60 til 100 km/t i fjerde gir på 5,1 sekunder, mens tallet for RS 184 er 5,8 sekunder. Men i femtegir er tallene henholdsvis 6,9 sekunder og 5,9 sekunder. Fart er en svært subjektiv opplevelse, men RS-diesel føles svært rask. Og dieselens firehjulstrekk gir åpenbare fordeler på vinterføre sammenlignet med RS 245. Og da sikter vi ikke bare til de sikkerhetsmessige aspektene, men også fremkommelighet og kjøreegenskaper på vinterkledde veier. Forbruk er et annet aspekt som taler til dieselens fordel.
Senket og strammet
Sportsunderstellet gjør at RS-versjonene er senket 13 mm sammenlignet med vanlige Octavia. Dessuten er RS-ene strammere i Normal-modus, men aldri så stramme at det blir ubehagelig, og man trenger ikke kvie seg for å ta med passasjerer. Og når man legger til klassens største bagasjerom, i hvert fall i oppgitte tall, så gjør det Octavia RS diesel til en svært innbydende pakke dersom man ser bort fra at du får akkurat samme drivlinje for 66 000 kroner, men uten sportsunderstell, RS-effekter og Performance Sound Generator-systemet som gir litt fetere eksoslyd gjennom høyttalerne.
Skoda Octavia RS 2,0 TDI 184hk 4x4 aut
Motor, cm3: 1968
Gir: 7-trinns DSG
Effekt, hk o/min: 184/3500
Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1750
Egenvekt, kg: 1497
Tilhengervekt, kg: 2000
Lengde/bredde/høyde, cm: 469/181/145
Bakkeklaring, cm: 14
Bagasjerom, liter: 610-1740
Standard dekkdimensjon: 225/40R18
Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,51
Forbruk WLTP, l/100km - kg/100km: 0,64
CO2-utslipp, g/km: 136
CO2-utslipp WLTP, g/km: 170
NOx-utslipp NEDC, mg/km: 33,4
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,7
Toppfart, km/t: 224
Pris fra, kr: 493 200
Skoda Octavia RS 2,0 TSI 245
Motor, cm3: 1984
Gir: 7-trinns DSG
Effekt, hk o/min: 245/5000–6200
Dreiemoment, Nm ved o/min: 370/1600–4300
Egenvekt, kg: 1389
Tilhengervekt, kg: 1600
Lengde/bredde/høyde, cm: 469/181/145
Bakkeklaring, cm: 12,7
Bagasjerom, liter: 610-1740
Standard dekkdimensjon: 225/35R19
Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,62
Forbruk WLTP, l/100km - kg/100km: 0,75
CO2-utslipp NEDC, g/km: 144
CO2-utslipp WLTP, g/km: 174
NOx-utslipp NEDC, mg/km: 33,4
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,7
Toppfart, km/t: 246
Pris fra, kr: 469 200