Test: Skoda Octavia RS 4x4
Nå mangler Octavia RS bare én ting
Mange har savnet muligheten for firehjulsdrift i den sportslige stasjonsvognen Skoda Octavia RS. Nå er det på plass, men fortsatt mangler familiebilen en ting.
Skoda Octavia er en annerledes bestselger i Norge. Med en 8. plass så langt i 2016 er dette den høyest plasserte modellen som ikke finnes i elbil-utgave, ladbar hybrid eller vanlig hybrid. I Skoda Octavia er det bensin- eller dieselmotorer som gjelder, ofte i kombinasjon med firehjulsdrift. Nesten 7 av 10 Octavia er utstyrt med drift på alle fire.
Den andelen kommer til å øke, for nå er også den sportslige RS-modellen å få med firehjulsdrift. For oss her nord har det til nå vært en merkelig omgåelse, for skal du kjøpe en slik bil og ha glede av sportsligheten hele året, er 4WD nærmest en nødvendighet.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Endelig 4x4
Nå er problemet ryddet av veien: Nylig lanserte Skoda den rommelige familiestasjonsvognen med RS-pakke og 184 hk, 2,0-liters dieselmotor og et etterlengtet 4x4-emblem på hekken. I forhold til andre Octavia-modeller er det et strammere sportsunderstell, et sprekere utseende, sportsseter og kjøreprofilprogram med en “sound generator” som skiller RS-utgaven fra de normale variantene. Vår testbil har i tillegg 19-tommers felger med hjul i dimensjon 225/35-19 og RS skinnseter. I standardutførelse koster Octavia RS 4x4 447 600 kroner, med ekstrautstyr går vårt testeksemplar for 505 400 kroner.
Testdata:
- 0-100 km/t, sek.: 8,7
- 60-100 km/t, 4. gir: 6,1
- 60-100 km/t, 5. gir: 9,9
- 60-100 km/t, kickdown: 4,6
- 80-120 km/t, 4. gir: 6,4
- 80-120 km/t, 5. gir: 8,7
- 80-120 km/t, 6. gir: 12,7
- 80-120 km/t, kickdown: 5,9
- Støy tomgang, dBA: 46,6
- Støy 50 km/t, dBA: 64,4
- Støy 80 km/t, dBA: 69,7
- Støy 100 km/t, dBA: 72,2
- Testforbruk, l/mil - kWh/mil: 0,59
Noen ekstremt sportslig kjøreopplevelse byr uansett ikke denne modellen på. Veiegenskapene er velkjente, ryddige og forutsigbare. Likevel kjenner du at RS-modellen har mer å by på, både i form av veigrep i svinger og mer kontant reaksjon i styring og hjuloppheng. Testbilens 19-tommers hjul bidrar til det, samtidig er ikke dekkbredden (225 mm) så voldsom. Det gir minimalt med sporing og ingen stor økning i støynivå. RS-utgaven kan også skilte med brukbar fjæringskomfort, særlig i lande- og motorveisfart. Dermed går ikke den ekstra sportsligheten utover familielykken på langtur.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Rask nok, men...
Innvendig er Skoda Octavia RS 4x4 fortsatt en real familiefrakter. Her er det masse baksete- og bagasjeplass. RS-setene gir mer støtte og en mer sportslig atmosfære på førerplass, mens den såkalte sound generatoren mest er en gimmick. Du klarer ikke å lure bort VW-konsernets toliters-diesel sånn uten videre.
Det er nemlig i motoravdelingen RS-følelsen er minst påtrengende. Jo, den spurter greit i de mest brukte forbikjøringshastighetene og har et kraftig mellomregister med sine 380 Nm fra 1750 til 3250 o/m. Men karakteren i dieselmotoren med moderat turtallsvilje og ønsket om det ekstra frasparket når turtelleren spinner i været, etterlater et siste ønske på modellpaletten til Skoda Octavia: Vi (og sikkert en del andre) hadde gjerne sett at den fine RS-utgaven med toliters bensinturbomotor på 220 eller 230 også hadde blitt tilgjengelig i 4x4-versjon. Det ville gitt kjøreglade familiebilkunder den ultimate Octavia-opplevelsen.