PRØVEKJØRT: SKODA KODIAQ RS 240 HK

Alle de praktiske egenskapene i behold

Dersom du har lyst på en familiebil som har hastighetsrekorden rundt en beryktet bane, så er Skodas sterkeste dieselbil et åpenbart alternativ.

Pluss ikon
RS: Skoda Kodiaq RS kommer med Skodas kraftigste dieselmotor.
RS: Skoda Kodiaq RS kommer med Skodas kraftigste dieselmotor. Foto: Martin Jansen
Først publisert Sist oppdatert

HVA HAR VI KJØRT: RS-versjonen av Skodas populære SUV Kodiaq. Bilen kommer med den sterkeste dieselen fra Skoda noensinne.

HØYDEPUNKTER: Fremdriften besørges av en 2,0-liters diesel med 240 hester. Den leverer et dreiemoment på 500 Nm allerede ved 1750 omdreininger. Motoren får hjelp av en totrinns biturbo. Turboen som igangsettes først er en høytrykksturbo som har jobben med å få opp ladetrykket. Deretter tar en lavtrykksturbo med større turbin og kompressorhjul over jobben, og det er kun denne turboen som jobber ved høye hastigheter. Dette totrinnssystemet gir tilnærmet null turboforsinkelse.

Motoren jobber sammen med en syvtrinns DSG-girkasse og sørger for at Kodiaq RS gjør 0-100 km/t på syv sekunder. Den føles på ingen måte fryktelig rask, men med en rundetid på ni minutter og 29.84 sekunder, er RS-versjonen av Kodiq faktisk den raskeste syvseteren som har kjørt Nürburgrings beryktede Nordschleife, ifølge Skoda. Her kan vi skyte inn at konkurransen om å være den raskeste syvseteren på Nordschleife neppe er fryktelig hard, men likevel.

Se video at rekorden med Sabine Schmitz ved rattet

Kodiaq RS har utvilsomt en noe mer sportslig karakter enn de andre Kodiaq-ene. Det skyldes ikke bare de ekstra kreftene, men også at den dynamisk demperkontroll er spesialkalibrert for RS. Tross noe strammere oppsett oppleves den aldri som ukomfortabel selv med 20-tommers felger som standard.

KOSTBAR: Kodiaq i RS-versjon er en kul folkebil, men prislappen er alt annet enn folkelig. Den starter på 747 700 kroner.
KOSTBAR: Kodiaq i RS-versjon er en kul folkebil, men prislappen er alt annet enn folkelig. Den starter på 747 700 kroner. Foto: Martin Jansen

Kodiaq RS har adaptivt understell og forskjellige kjøreinnstillinger som du kan velge mellom ved hjelp av en knapp på midtkonsollen. Du kan velge mellom Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual og Snow. Komfortmoduset er bare tilgjengelig på Kodiaq-versjoner med adaptivt understell som er for øvrig er standard på RS-versjonen. Det adaptive understellet gjør at karakteren på dempingen justeres etter hvilket kjøremodus du har valgt. I sport-modus er understellet på sitt strammeste, det samme med servostyringen. Den blir også noe hissigere på gassen. I tillegg blir den elektroniske stabilitetskontrollen noe mindre restriktiv og det skal være mulig med litt «drift» i svingene.

4x4-systemet er femte generasjon Haldex som fordeler kreftene mellom for- og bakhjul med en elektronisk kontrollert flerplateclutch. Systemet jobber automatisk basert på sensorstyrt informasjon om hjul- og motorhastighet, styrevinkel, akselerasjon og sideveis bevegelse. På hver aksel sitter en elektronisk differensialsperre (EDL) som kontrollerer hjulspinn på hvert hjul. Det var tørt på veiene da RS ble prøvekjørt, men erfaringsvis er dette et tillitvekkende system på glatt underlag.

RASK BRUKSBIL: Kodiaq RS er sportslig uten å miste det praktiske aspektet. Som femseter kan den trekke 2,5 tonn, to tonn som syvseter.
RASK BRUKSBIL: Kodiaq RS er sportslig uten å miste det praktiske aspektet. Som femseter kan den trekke 2,5 tonn, to tonn som syvseter. Foto: Martin Jansen

DET "KONTROVERSIELLE": I sport-modus blir motorlyden mer merkbar innvendig. Kodiaq RS kommer nemlig med komponert lydbilde. Basert på informasjon om motorhastighet, dreiemoment, girkasse og hastighet, lager Skodas Dynamic Sound Boost-system en kunstig eksoslyd som supplerer den opprinnelige motorlyden. En høyttaler nær enderøret på eksosanlegget sørger for at lyden ikke bare kommer via høyttalerne i kupeen, men også kan høres utvendig. Mange vil nok synes dette bare er vås, men vi synes lyden er såpass velkomponert at det funker. Audi SQ7 har en liknende system.

LYDPOTTE: Skoda har utstyrt Kodiaq RS med lyd.
LYDPOTTE: Skoda har utstyrt Kodiaq RS med lyd. Foto: Martin Jansen

UTSTYR: Innvendig er man aldri i tvil om at man sitter i en RS. Den kommer med sportsseter i skinn og alcantara, med karbondetaljer, diamantmønster med rød kontrastsømmer og RS-logoen brodert i seteryggene. I dørene finner du også både alcantara og karbondesign. Sidestøtten i sportssetene er god. For øvrig har RS-versjonen de samme kvalitetene som andre Kodiaq-er innvendig, rommelig kupé, masse plass i baksetet, god takhøyde, solid bagasjeplass og muligheter for syv seter.

RS-UTSTYRT: Alcantara, sportsseter og RS-logoer.
RS-UTSTYRT: Alcantara, sportsseter og RS-logoer. Foto: Martin Jansen

RS-versjonen kommer med en del utstyr som ikke er standard på andre Kodiaq-versjoner, som full LED-hovedlys med fjernlys som automatisk dimmer ned, blindsonevarsler, adaptiv cruisekontroll, filholder, åttetommers berøringsskjerm med navi, 20-tommers Xtreme-lettmetallsfelger, 230V-uttak med USB i baksetet, 4x4 ned offroad-program og smarte dørbeskyttere foran og bak. Du finner en paraply i sidedøren, smarte festeanordninger i bagasjerommet og en liten lommelykt.

ALTERNATIVET: Dieselversjonen av Skoda Octavia RS med firehjulstrekk og 184 hester kan verken varte opp med syv seter eller samme lydbilde som Kodiaq RS, men er langt rimeligere og erfaringsvis en enda bedre bil på glatt underlag