Test: Peugeot 308 SW 1,2 PureTech, 2014
Endelig leverer Peugeot varene
Det har vært mange "nesten" for Peugeot de siste årene. Med ny Peugeot 308 SW stasjonsvogn og super turbomotor faller brikkene omsider på plass.
Peugeot 308 kom på markedet senhøsten 2013 som femdørs kombimodell. Nå er stasjonsvognversjonen 308 SW på plass, en bil som i langt større grad vil tiltale plasshungrige barnefamilier og andre med stort plassbehov.
I Peugeot 308 SW er akselavstanden hele 11 cm lenger enn i kombimodellen, og karosseriet måler 459 mot 425 cm. Klart det merkes innvendig: Bagasjeromsvolumet øker fra 420-1228 liter til 610-1660 liter.
Da vi kjørte langtest av Peugeot 308 med 1,6-liters dieselmotor, savnet vi en moderne bensinmotor i utvalget. Nå er det også kommet på plass:
Den tresylindrete bensinturbomotoren på 1,2-liter kommer i en hel rekke Peugeot- og Citroën-modeller, både i 110 og 130 hk-versjon.
Peugeot 308 er en av de første modellrekkene med denne maskinen under panseret, 110 hk med femtrinns manuell girkasse, og i 130 hk-utgave med sekstrinns manuell girkasse, eller sekstrinns automatgir.
For Active utstyrsversjon starter prisen for Peugeot 308 SW med 130 hk på 267 000 kroner, mens vår testbil i Allure-utgave begynner på 287 000,-. I begge tilfelle koster automatversjonen 15 000 kroner ekstra.
Kjøreegenskaper: 6
I Peugeot 308 SW møter du moderne, fransk bil på sitt beste. Det lille rattet underbygger den presise, raske styrefølelsen og allerede i bytrafikk kjennes bilen kvikk i bevegelsene.
Ute på landevei blir kjøreopplevelsen enda bedre. Understellsoppsettet er fast, men samtidig smidig over ujevnheter.
Det betyr at smilet kommer frem på svingete partier, og selv om veien er ujevn holder Peugeot 308 SW stødig kurs.
Også i våre kjøreprøver på testbane, overbeviser Peugeot 308 SW med trygge familieegenskaper: I elgtesten (dobbel unnamanøver) klarer den seg utmerket. Godt, balansert veigrep og velavstemt stabilitetskontroll sørger for at den passerer kjeglene uten dramatikk.
Motor: 6
Testdata
Peugeot 308 SW 1,2
- 0-100 km/t, sek: 10,3
- 60-100 km/t, 3. gir: 6,1
- 60-100 km/t, 4. gir: 8,4
- 60-100 km/t, 5. gir: 10,6
- 80-120 km/t, 3. gir: 7,2
- 80-120 km/t, 4. gir: 9,2
- 80-120 km/t, 5. gir: 11,6
- 80-120 km/t, 6. gir: 14,7
- Støy tomgang, dBA: 38,0
- Støy 50 km/t, dBA: 64,6
- Støy 80 km/t, dBA: 67,9
- Støy 100 km/t, dBA: 70,3
- Testforbruk, l/mil: 0,56
Ingen fare, nedskaleringen av motorvolum eller «downsizing», er bare av det gode i Peugeot 308 SW.
Den tresylindrete bensinturbomotoren med 1,2-liters sylindervolum har 130 friske hester i stallen og et bra dreiemoment på 230 Nm ved 1750 o/m. 95 % av momentet er tilgjengelig mellom 1500-3500 o/m.
Lydbildet er tilbakeholdent og gangen pen. Bare når du gir på ordentlig, hører du det lille snerret som er typisk for en «treer».
Slik tallene antyder har du bra dra på lave turtall og fin punch på høye. Med en relativt lettsjaltet girkasse, der utvekslingene stemmer utmerket med kraftutvikling og norske hastighetsbestemmelser, blir bildet komplett.
Ytelser: 5
Det friske følelsesmessige inntrykket følges opp når vi hekter på testutstyret. Bilen er merkbart raskere enn 308 femdørs med 115 hk diesel, og tallene viser at Peugeot 308 SW 1,2 PureTech holder godt følge med andre spreke stasjonsvogner i kompaktklassen.
En ting er bra spurtstyrke, med 60-100 km/t i 3. gir på 6,1 sekunder. En annen og litt mer overraskende er trekkraft på høye gir:
Vi trodde ikke at en 1,2-liters bensinturbo kunne måle seg mot 1,6-liters diesel.
Men bilen henger seg godt på Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC både i 5. og 6. gir. Og det er tross alt den raskeste stasjonsvognen med 1,6-diesel vi har testet.
Eksteriør: 5
Med den nye Peugeot 308 SW er alle minner fra forgjengeren strøket: Her er ingen klumsete hekk, ingen nesten-MPV-profil og ingen malplassert haikjeft i grillen.
Tekniske data
Peugeot 308 SW 1,2
- Motor, cm³: 1199
- Effekt, hk ved o/min: 130/5500
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 230/1750
- Egenvekt, kg: 1265
- Tilhengervekt, kg: 1200/630
- Lengde/bredde/høyde, cm: 459/180/146
- Bagasjerom, liter: 610-1660
- Standard dekkdimensjon: 225/40-18 H
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,5
- CO2-utslipp, g/km: 115
- 0-100 km/t, fabrikk, sek: 10
- Toppfart, km/t: 205
- Pris fra, kr: 287 000
I stedet får du en elegant, langstrakt fasong. Flere profiler i karosseriet skaper liv i den lange siden. Med kort panser på lang bil er det alltid en viss fare for at proporsjonene ikke stemmer. Men det gjør de her.
Legg til en kledelig front med moderne lysutstyr og en snerten hekk. Da har du en bil som klarer en sjelden kombinasjon: Se bra ut og være praktisk i tillegg.
Interiør: 6
Der er ikke plassforholdene som gir Peugeot 308 SW toppkarakter her, selv om det ikke er mye å utsette på dem heller:
Ja, det er betydelige fremskritt på volumfaktoren i forhold til kombiversjonen, men på plassfronten møter Peugeot 308 SW sterk konkurranse fra andre rommelige konkurrenter i samme prisklasse.
Peugeot er ikke aller størst ifølge våre interiørmål, i denne prisklassen går den æren til Skoda Octavia stasjonsvogn.
Det mangler riktignok ikke så mye, litt på benplass i baksetet, litt på bredde og mest på høyde i lasterommet. Et langt og lettlastet bagasjerom er det beste punktet for Peugeot 308 SW.
Hovedårsaken til toppkarakteren er et glimrende førermiljø:
Vi var en smule skeptiske til Peugeots nye dashbord- og betjeningskonsept: Lite ratt, hovedinstrumenter rett i siktlinjen og nesten all sekundærbetjening i berøringsskjerm høyt i midtkonsollen.
Nå kan vi fastslå at det fungerer utmerket. Det er intuitivt, oversiktlig og enkelt i bruk. Øynene er mer på veien og mindre opptatt med å finne frem i knappejungelen inne bilen. Og som en bonus ser det tøft ut.
Komfort: 5
Vi målte støynivået på tomgang et par ganger ekstra for å være sikre. Men 38 dBA stemmer. Til sammenligning målte vi 47 dBA i dieselversjonen av 308.
Lyd er et av bensinmotorens sterkeste komfortkort. Her er det lite eller ingen motorlyd. Det merkes spesielt godt i by- og nærkjøring opp til 50-60 km/t.
Da begynner nemlig dekkstøyen å ta over, et trekk vi har merket oss på flere nye biler i kompaktklassen. Når produsentene skal spare vekt (Peugeot 308 SW veier hyggelige 1265 kg med fører), lider tydeligvis støydempingen.
Drøyt 70 dBA i 100 km/t tilsvarer omtrent på klassesnittet, men det blir ikke noe mer behagelig av den grunn.
I tillegg dikterer bilmoten store, brede dekk også på moderate biler. Riktignok er ikke testbilens dekkdimensjon på 225/45-17 ekstrem på en småsportslig kompaktklassebil. Fjæringsoppsettet fungerer bra med denne dekkdimensjonen.
Tidligere var franske bilprodusenter bortimot geniale når det gjaldt å kombinere suveren fjæringskomfort med fine veiegenskaper. I den senere tid er franske understell blitt mer «tysk-stive», også det en motetrend i bilverden.
Men i Peugeot 308 SW aner vi et skift tilbake mot det franske: Smidigheten, spesielt over små ujevnheter, virker et par knepp bedre enn hos de viktigste tyske og japanske konkurrentene.
Sikkerhet: 5
Peugeot 308 ble testet av EuroNCAP i 2013 med gode resultater i de ulike kategoriene. Bilen fikk 92 % score for beskyttelse av voksne, 79 % for beskyttelse av barn og 64 % for fotgjengerbeskyttelse.
I kommentarene til testen sier EuroNCAP at Peugeot 308 gir god beskyttelse i frontkollisjon og i sidekollisjon med barriere.
Unntaket er beskyttelse av brystregionen ved sidekollisjon med stolpe. Der får bilen karakteren "marginal", som er midt på treet i karaktersystemet.
Ifølge EuroNCAP gir seter og nakkestøtter god beskyttelse som whiplash ved påkjørsel bakfra.
Vil du ha aktivt sikkerhetsutstyr, må du velge øverste utstyrsnivå "Allure". Da er intelligent cruisekontroll med automatisk nødbrems og kollisjonsvarsling inkludert i prisen. Det er også LED-frontlys.
Pris/utstyr: 5
De nye kompaktklassemodellene sørger for at du aldri har fått så rommelig og bra utstyrt bil for pengene mellom 270-300 000 kroner.
Peugeot 308 SW hører definitivt til disse og selv om du plusser på med topputstyrt Allure-versjon havner du på relativt beskjedne 287 000 kroner. Vår bil har fått enda flere godsaker og havner på drøyt 330 000 kroner.
At Peugeot 308 SW er godt utstyrt og kan leveres med en tidsriktig motor i stasjonsvognsutgave, tror vi vil gjøre et positivt utslag på 2. håndsverdien. Kvalitetsfølelsen er også blant de bedre vi har opplevd i klassen, så kan bare tiden vise om nye Peugeot 308 SW kvalitetsmessig står løpet ut.
Forbruk: 5
De fleste er enige om en ting: Små, moderne bensinturbomotorer slår diesel på det meste. Unntatt forbruk. Ifølge EU-normen skal Peugeot 308 SW 1,2 bruke 0,5 l/mil ved blandet kjøring og slippe ut 115 gram CO2 per kilometer.
I vår 20 mils forbrukstest gjør bilen en god figur, med et testforbruk på 0,56 l/mil.
Til sammenligning brukte 308 kombi med 115 hk diesel 0,49 l/mil. Da skal vi ta med i betraktningen at SW-versjonen er ca. 100 kilo tyngre enn kombiutgaven.
Fortsatt har diesel et overtak på forbrukssiden, men i dette tilfellet er forskjellen så liten at det overskygges av andre egenskaper.
Sammenlignet med andre bensinbiler klarer Peugeot 308 SW seg godt. Av konkurrerende stasjonsvogner, er det bare Toyota Auris Touring Sports Hybrid som har gått vesentlig billigere (0,46 l/mil).
Konklusjon: 6
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Det er ikke så ofte vi tester en bil der «alt» stemmer. Men Peugeot 308 SW 1,2 PureTech har egenskaper som ligger helt i toppen i av sin klasse.
En praktisk, velutstyrt, underholdende og sprek familiebil til rundt 300 000 kroner? Da er toppkarakter på sin plass.
Les også:
Test deg selv: Hvilke nye bilmodeller ser du her?