Test: Peugeot 308 og Ford Focus

Den ene er best med bensin, den andre med diesel

Det er ikke lenger opplagt at du bør velge diesel dersom forbruket teller mest.

DRIVSTOFF: Hva som er best av diesel og bensin er et minst like aktuelt spørsmål som før. Vi har testet Ford Focus og Peugeot 308 med begge drivstoffalternativene. FOTO: Terje Bjørnsen
DRIVSTOFF: Hva som er best av diesel og bensin er et minst like aktuelt spørsmål som før. Vi har testet Ford Focus og Peugeot 308 med begge drivstoffalternativene. FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Noen velger elbil, noen satser på ladbar hybrid, men det store flertallet av norske nybilkunder kjøper biler som drives av bensin eller diesel. For dem er spørsmålet om hva som er best av diesel og bensin minst like aktuelt som før.

Bare for å ha sagt det med en gang: Det finnes ikke noe enkelt svar. Til det er det altfor mange variabler. Det er forskjeller i hva de enkelte merkene tilbyr av motorer, og personlige krav og preferanser kan være avgjørende. Bor du for eksempel i eller ved en by der det snakkes om kjøreforbud for dieselbiler på vinterdager med høy luftforurensning, kan det være grunn god nok til å velge bensinbil.

Vi har sett på testresultatene for to nylig testede «bilpar». Fra Peugeot handler det om 308 med henholdsvis 1,2-liters bensinturbo (130 hk) og 2,0 diesel (150 hk), begge med automatgir. Fra Ford har vi valgt Focus med 1,0 bensinturbo (125 hk) og 1,5 TDCi (120 hk), begge med manuelt gir.

Både 308 og Focus er kompaktklassebiler. Det er i kompaktklassen spørsmålet om bensin eller diesel er aller mest relevant.

BILTEST: Vi ville valgt Peugeot 308 med bensinmotor. FOTO: Terje Bjørnsen
BILTEST: Vi ville valgt Peugeot 308 med bensinmotor. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen

Liten, men rask

Akselerasjonsmålingene våre (se tabellen) viser at de to Peugeotene er nesten like raske når gasspedalen presses helt inn. Dieselbilen bruker 5,2 sekunder ved kickdown, mens bensinbilen trenger 5,8 sekunder.

Bensin i de små, diesel i de store

Nordmenn kjøper for det meste bensinmotor i småbiler. I store biler, fra og med typisk familiebilstørrelse, velger vi oftest dieselmotor. Når vi sjekker med resultatene i testdatabasen vår, bekrefter de at nordmenn velger motor med fornuft. De små bensinturbomotorene går rimelig i relativt små og lette biler, men de har det med å bli tørste når de skal dra på større biler. De er ikke sterke nok til å greie alle normale oppgaver på lavt turtall, og da går forbruket opp. Følgelig kan de også oppleves som mer masete enn et typisk dieselalternativ. Krysningspunktet, slik vi både opplever det når vi tester ulike biler og leser det av testdatabasen, finner man i første rekke i kompaktklassen.

Det siste tallet synes vi er fascinerende godt for en tresylindret minimotor, og det gjenspeiler at den yter opp mot sitt beste over et betydelig større turtallsspekter enn den på papiret klart sterkere dieselmotoren.

For de to Fordene skiller det over ett sekund i dieselbilens favør i 60-100-målingen (6,0 mot 7,4 sekunder i tredjegir). Her er det dieselmotoren som overrasker oss positivt. 1,5-litersdieselen i Focus er ny, og den kjennetegnes av at den jobber uvanlig godt både på høye og lave turtall.

For begge bilparene gjelder et kjent fenomen når vi snakker om kraftopplevelsen ved normal kjøring: Dieselmotorene er sterkere på lavt turtall. De akselererer bedre på høye gir, mens bensinbilene må tynes litt mer for å yte tilsvarende. Det siste gjelder særlig for Fords bensinmotor.

Forbruksforskjeller

Dieselmotor har tradisjonelt gitt lavere forbruk. De nye bensinmotorene har til en viss grad rokket ved dette, noe Peugeotenes tall viser. De to franske bruker nemlig tilnærmet like mye drivstoff i vår 20 mil lange testløype (0,57 l/mil med diesel, 0,59 l/mil med bensin). Om vi skal antyde en forklaring, er det at bensinmotoren under vanlig kjøring er sterk nok til å holde høye gir det aller meste av tida. Det sparer bensin.

For Focusene er forskjellen større. 0,46 l/mil med dieselbilen er et resultat i toppsjiktet. Bensinbilen trenger 0,6 l/mil, som ikke er mer enn et gjennomsnittlig tall for en bensindrevet kompaktbil med manuelt gir. Her kan vi kjenne at bensinmotoren ofte må «ta i» mer.

BILTEST: Vi ville valgt Ford Focus med diesel. FOTO: Produsent
BILTEST: Vi ville valgt Ford Focus med diesel. FOTO: Produsent

Komfort og pris

De nye, tresylindrede bensinmotorene har en egen klang ved pådrag – smårøff og sportslig. Samtidig er de veldig stillegående på tomgang (rundt 40 desibel) og på lavt turtall. 50 desibel ved tomgang er ikke noe å skryte av for Peugeots tolitersdiesel, mens Ford-dieselen er bedre med sine 46,8 desibel.

Når vi ser på pris, vet vi hvilken bil vi ville valgt fra hvert av parene. Peugeoten koster med samme utstyrsgrad rundt 30 000 kroner mindre med 1,2 bensinturbo og automat enn med 2,0 diesel og automat.

Vi velger:

Siden bensinmotoren nesten er like rask, mye mer stillegående og knapt nok bruker mer drivstoff, er valget av den enkelt.

Fra Ford ville vi derimot valgt dieselmotoren. Forbruket er betydelig lavere, ytelsene er bedre og prisforskjellen liten (5000 kroner).

Og det viser akkurat det vi skrev i starten av saken: Valget mellom bensin- og dieselmotor er ikke enkelt for tiden.

TEKNISKE DATA

Drivstoff Diesel Bensin Diesel Bensin
Merke Peugeot Peugeot Ford Ford
Modell 308 2,0 BlueHDi aut 308 SW 1,2 THP aut Focus 1,5 TDCi Focus 1,0 Ecoboost
Motor, cm3 1997 1199 1499 998
Hk 150 130 120 125
Nm 370 230 270 170
Forbruk, EU-mix 0,4 l/mil 0,53 l/mil 0,38 l/mil 0,47 l/mil
Testforbruk 0,57 l/mil 0,59 l/mil 0,46 l/mil 0,60 l/mil
CO2-utslipp 104 119 98 108
0-100 km/t 8,6 9,1 10,7 11
Toppfart 214 204 192 196
Pris, fra 332 000 (342 000)* 299 000 (312 000)* 258 000 (268 000)** 253 000 (263 000)**

* Høyeste utstyrsnivå, Allure. ** Nest laveste utstyrsnivå, Sport. Pris i parentes gjelder stasjonsvogn.

TESTDATA

Merke Peugeot Peugeot Ford Ford
Modell 308 2,0 BlueHDi aut 08 SW 1,2 THP aut Focus 1,5 TDCi Focus 1,0 Ecoboost
60-100 km/t, 3.gir     6,0 7,4
60-100 km/t, 4.gir 5,8 7,4 7,4 10,3
60-100 km/t, 5.gir 8,2 10,8 9,6 12,7
60-100 km/t, kickdown 5,2 5,8    
80.120 km/t, i raskeste gir     8,5 8,0
80-120 km/t, kickdown 6,7 7,5    
Støy tiomgang, dBA 50,0 42,0 46,8 38,0

Denne saken ble første gang publisert 20/04 2015, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også