Test: Peugeot 308 GT 2,0 BlueHDi 180 hk, 2015

Rå og fornuftig

Peugeot 308 stasjonsvogn er en veldig bra familiebil. I GT-versjon med momentsterk diesel under panseret og sportslige detaljer, er den enda bedre.

Først publisert Sist oppdatert

To ganger har vi rullet terning og landet på seks for Peugeot 308 SW, altså stasjonsvogn. Vi har latt oss begeistre av 308 sin gode plass, fine kjørekomfort, flotte kjøreegenskaper, moderne design og det ryddige interiøret. For ikke å snakke om motoren; den fine tresylindrede 1,2-liters bensinturbomotoren er en av de aller beste på markedet.

I disse dager lanserer Peugeot en helt ny versjon av 308, nemlig GT. En sportsligere 308, uten at det går på bekostning av de gode egenskapene nevnt over.

I GT får du sportslige detaljer både innvendig og utvendig, kraftigere motorer og enda bedre kjøreegenskaper, uten at komforten lider nevneverdig. 308 SW GT er dessuten like praktisk som vanlige 308 SW.

Små designendringer gir GT langt mer sportslig framtoning. 18-toms felger, sideskjørt i bilens farge, diffusor med eksosrør på hver side, svarte speilhus, tonede vinduer fra b-stolpen og bakover, samt GT-emblemer i grillen, på framskjermene og på bagasjeluka, er en forsiktig, men likevel effektiv måte å vise at det bor noe ekstra under panseret.

Artikkelen fortsetter under bildet

PASSE SPORTSLIG: Doble eksosrør, sideskjørt, 18-toms felger og GT-emblemer; Peugeot har gitt 308 GT et akkurat passe sportslig eksteriør.
PASSE SPORTSLIG: Doble eksosrør, sideskjørt, 18-toms felger og GT-emblemer; Peugeot har gitt 308 GT et akkurat passe sportslig eksteriør. Foto: Petter Handeland

Kjøreegenskaper: 6

Med et så godt utgangspunkt, er vi ikke veldig overrasket over at Peugeot har truffet blink med chassiset. Sportsfjæringen, som senker 308 GT en liten centimeter, gir sportslige kjøreegenskaper uten å ta livet av alt som heter fjæringskomfort.

Selv med 18-toms hjul oppleves fjæringen i 308 GT smidig på dårlig vei.

Kjøreopplevelsen forsterkes ytterligere av det Peugeot kaller DSP, eller Driver Sport Pack. Systemet aktiveres med et knappetrykk og strammer opp styringen, gir bedre gir- og motorrespons og legger til kunstig motorlyd, som faktisk høres ganske ekte ut i forhold til mange andre lignende løsninger.

Ved aktivering av DSP går målerne i instrumenthuset fra hvitt til rødt og kjørecomputeren endrer skjermbilde som forsyner deg med info om hestekrefter, dreiemoment og turbotrykk. En artig gimmick, i en veldig artig og ikke minst god bil. En optimal familiebil for den gassglade, vil vi påstå.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Motor: 6

Og det gjør det. To motorer tilbys i GT. Den velkjente 1,6-liters bensinturbomotoren med 205 hestekrefter og den momentsterke tolitersdieselen med 180 hestekrefter og 400 Newtonmeter. Testbilen har sistnevnte koblet opp mot en sekstrinns automatkasse – en herlig kombinasjon!

Mange mener at diesel ikke hører hjemme i GT-bil. Vi vil påstå de tar feil. Dieselens fantastiske dreiemoment gir en kombinasjon av lettkjørthet og råskap en bensinturbomotor ikke kan matche.

Artikkelen fortsetter under bildet.

HELT EGET: Peugeot har ryddet skikkelig opp rundt føreren i 308. Vi trives godt, men de lengste av oss savner bedre støtte under lårene. Stolene kunne også hatt bedre sidestøtte.
HELT EGET: Peugeot har ryddet skikkelig opp rundt føreren i 308. Vi trives godt, men de lengste av oss savner bedre støtte under lårene. Stolene kunne også hatt bedre sidestøtte. Foto: Petter Handeland

Ytelse: 5

I 308 GT fosser du fram på en massiv bølge av dreiemoment nær sagt uansett turtall. Automatkassen er ikke like kjapp som de mest moderne dobbelklutsjkassene, men den spiller utmerket på lag med dieselen. Den girer nemlig ikke ned ved hver minste berøring av gasspedalen, men lar deg bruke momentet til fulle.

Testdata:

  • 0–100 km/t, sek.:            8,2
  • 60–100 km/t, kickdown:              4,6
  • 80–120 km/t, 4. gir:        6,0
  • 80–120 km/t, 5. gir:        6,8
  • 80–120 km/t, kickdown:              6,0
  • Støy tomgang, dBA:       48,2
  • Støy 50 km/t, dBA:         65,8
  • Støy 80 km/t, dBA:         70,5
  • Støy 100 km/t, dBA:       72,2
  • Testforbruk, l/mil:          0,5

Det får du igjen for ved vanlig kjøring. Drivlinjen er meget komfortabel i bruk og tydeligvis veldig effektiv. Motbakker forseres lekende lett med godt skyv helt nede fra 1500 omdreininger. Nevnte vi at forbikjøring er gjort i et jafs?

Eksteriør: 5

Med den nye Peugeot 308 SW er alle minner fra forgjengeren strøket: Her er ingen klumsete hekk, ingen nesten-MPV-profil og ingen malplassert haikjeft i grillen.

I stedet får du en elegant, langstrakt fasong. Flere profiler i karosseriet skaper liv i den lange siden. Med kort panser på lang bil er det alltid en viss fare for at proporsjonene ikke stemmer. Men det gjør de her.

GT-modellen har akkurat den lille ekstra snerten i detaljene. De som gjør at bilen skiller seg fra mengden, uten å ta helt av.

Interiør: 6

Der er ikke plassforholdene som gir Peugeot 308 SW toppkarakter, selv om det ikke er mye å utsette på dem heller. Stasjonsvognen er rommeligere enn kombiversjonen, men 308 SW er ikke den største bilen du kan velge i denne klassen:

I følge våre interiørmål, går den æren til Skoda Octavia stasjonsvogn.

I stedet er det Peugeots artige interiørdesign vi faller for. I starten undret vi oss en smule over det nye dashbord- og betjeningskonsept: Lite ratt, hovedinstrumenter rett i siktlinjen og nesten all sekundærbetjening i berøringsskjerm høyt i midtkonsollen.

Nå kan vi fastslå at det fungerer utmerket. Det er intuitivt, oversiktlig og enkelt i bruk. Øynene er mer på veien og mindre opptatt med å finne frem i knappejungelen inne bilen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

PLASS NOK: Bakseteplassen er blant de beste i kompaktklassen. Benplassen er faktisk på nivå med storebror 508, men kupeen er litt smalere.
PLASS NOK: Bakseteplassen er blant de beste i kompaktklassen. Benplassen er faktisk på nivå med storebror 508, men kupeen er litt smalere. Foto: Petter Handeland

Komfort: 4

GT-versjonen er naturlig nok stivere enn sine mer normale søsken. Ellers hadde ikke vært mye vits i å sette et GT-stempel på bilen. Samtidig er ikke fjæringen irriterende hard. Smidigheten, spesielt over små ujevnheter, virker et par knepp bedre enn hos andre sportslige konkurrenter.

Tekniske data:

  • Motor, cm3:      1997
  • Effekt, hk ved o/min:    180/3750
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/2000
  • Egenvekt, kg:    1500
  • Tilhengervekt, kg:           1400/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm:      459/180/146
  • Bagasjerom, liter:           610
  • Standard dekkdimensjon:          225/40R18
  • Forbruk, EU-mix l/mil:   0,41
  • CO2-utslipp, g/km:         107
  • 0–100 km/t, fabrikk, sek.:           8,6
  • Toppfart, km/t:                218
  • Pris fra, kr:          382 000
  • Pris testbil, kr:   409 500

Dieselmotoren merkes mest på tomgang og i lave hastigheter, da er bensinalternativene snillere støymessig. Det blir en parentes straks du kommer opp i landeveis- eller motorveifart. Da drukner motorlyden i dekkbulderet fra 18-tommers dekk. 72 dBA i 100 km/t høres godt.

Setene i seg selv er gode, men vår lengste testsjåfør på godt over 190 cm klager over sittestillingen. For førere på 180-tallet, kjennes ikke det som noe stor utfordring.

Sikkerhet: 5

Peugeot 308 ble testet av EuroNCAP i 2013 med gode resultater i de ulike kategoriene. Bilen fikk 92 % score for beskyttelse av voksne, 79 % for beskyttelse av barn og 64 % for fotgjengerbeskyttelse.

I kommentarene til testen sier EuroNCAP at Peugeot 308 gir god beskyttelse i frontkollisjon og i sidekollisjon med barriere.

Unntaket er beskyttelse av brystregionen ved sidekollisjon med stolpe. Der får bilen karakteren "marginal", som er midt på treet i karaktersystemet.

Ifølge EuroNCAP gir seter og nakkestøtter god beskyttelse som whiplash ved påkjørsel bakfra.

På GT-versjonen er er intelligent cruisekontroll med automatisk nødbrems og kollisjonsvarsling inkludert i prisen. Det er også LED-frontlys.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SPORTSKNAPP: DSP (Driver Sport Pack) aktiveres ved et knappetrykk i midtkonsollen. Da blir målerne røde, styringen strammes opp, motorresponsen blir bedre og du får mer motorlyd.
SPORTSKNAPP: DSP (Driver Sport Pack) aktiveres ved et knappetrykk i midtkonsollen. Da blir målerne røde, styringen strammes opp, motorresponsen blir bedre og du får mer motorlyd. Foto: Petter Handeland

Pris/utstyr: 5

Peugeot 308 SW GT koster 390 000 kroner med 180 hk dieselmotor. Det kan høres mye ut for en stasjonsvogn i kompaktklassen, men tatt i betraktning et bortimot komplett utstyrsnivå, automatgir og en så kraftfull motor, høres det med ett ut som et godt kjøp.

Kvalitetsfølelsen er også blant de bedre vi har opplevd i klassen, så kan bare tiden vise om nye Peugeot 308 SW står løpet ut. Normalt sett har veldig sportslige modeller tapt seg mer i verdi enn normalutgaven, men GT-utgaven er såpass moderat, at vi tror det neppe blir tilfellet her.

Forbruk: 5

Forbrukstallene i EU-miksen er veldig optimistiske, med 0,41 liter per mil og et CO2-utslipp på 107 gram per kilometer. Vi havner selvsagt ikke der etter 20 mil i vår til dels kuperte og svingete forbrukstest. Men likevel  traver 308 GT SW uanstrengt gjennom de tjue milene med et gjennomsnittsforbruk på akkurat halvliteren per mil.

Tenker du stasjonsvogn, automatgir og gode ytelser, så er resultatet imponerende.

Konklusjon: 6

En god familiestasjonsvogn blir enda bedre i sportsversjonen GT. Her treffer Peugeot en kjøreglad familie midt i hjerterota, uten at prisen løper fullstendig løpsk. Full pott er derfor vel fortjent!