Test: Peugeot 3008 1,2 PureTech aut.

Best i sin nisje

Crossovere med forhjulsdrift er en biltype i vekst. Den nye 3008 fra Peugeot hever listen.

Pluss ikon
MER SUV: Nyheten er kraftigere i stilen enn den avrundede forgjengeren.Foto: Terje Bjørnsen
MER SUV: Nyheten er kraftigere i stilen enn den avrundede forgjengeren.Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

De ferskeste franske nyhetene vi har testet, har vist oss at produsentene nå har lagt vekt på å øke kvalitetsfølelsen. I tillegg fås mange av dem med sjenerøse utstyrspakker til gode priser.

Akkurat slik er det med Peugeot 3008 også. Den nye generasjonen har beholdt navnet fra forgjengeren, men alt annet er nytt. Den er litt større, men viktigere er det at den sender helt andre signaler. Den gamle var avrundet, den nye er kraftigere å se til. Mer SUV, rett og slett. Det tekniske utgangspunktet er veldig godt, for bilen er bygd med mange av de samme byggeklossene som kompaktbilen 308 SW. Den fikk terningkast 6 i vår test da den kom i 2014 (med 1,2 bensinturbo med 130 hk).

<div><br></div><div>FORSEGGJORT: Moderne skjermer er på plass, og kvalitetsfølelsen er god. Det vesle rattet er plassert lavt. Foto: Terje Bjørnsen</div>

FORSEGGJORT: Moderne skjermer er på plass, og kvalitetsfølelsen er god. Det vesle rattet er plassert lavt. Foto: Terje Bjørnsen

Moderne

Med 3008 har Peugeot ikke nøyd seg med bare å sette de samme byggeklossene inn i et nytt og mer høyreist karosseri. Her ser vi både tilpasninger og forbedringer. I dashbordet har den fått to nye skjermer.

Skjermen på midten av dashbordet har et passe utvalg direktetaster som gjør betjeningen enkel (308 er nærmest uten taster, noe som ofte gir minst ett ekstra trykk på skjermen).

Skjermen ved rattet, som erstatter alt av analoge instrumenter, er like fancy og moderne som skjermene som nylig har kommet i langt dyrere statusbiler. Du kan velge flere typer visninger, for eksempel å ha kartet foran deg.

Bedre en Audi Q2

Testdata

0–100 km/t, sek: 11,1

60–100 km/t, 5. gir: 12,8

60–100 km/t, kickdown: 6,2

80–120 km/t, 5. gir: 14,8

80–120 km/t, kickdown: 8,3

Støy tomgang, dBA: 38,6

Støy 50 km/t, dBA: 63,5

Støy 80 km/t, dBA: 67,6

Støy 100 km/t, dBA: 69,8

Testforbruk, l/mil: 0,67

De beste modellene fra «folkemerkene» er hakk i hæl med biler fra såkalte premiummerker. Det er ingenting ved materialvalg i kupeen eller følelsen av godt sammenskrudd bil som er dårligere i 3008 enn i for eksempel Audi Q2. Snarere tvert imot, for i Q2 er det mer hardplast. Støydempingen er også på samme nivå.

I tillegg er 3008 betydelig større, og du får mye mer utstyr for pengene enn du gjør fra Audi. Testbilen er av utstyrsgrad Allure, og da er det lettere å si hva vi savner i kravstore øyeblikk (varme i rattet og adaptiv fjernkontroll) enn alt det den har.

Tekniske data

Motor, cm³: 1199

Effekt, hk ved o/min: 130/5500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 230/1750

Egenvekt, kg: 1345

Tilhengervekt, kg: 1200/670

Lengde/bredde/høyde, cm: 445/184/162

Bagasjerom, liter: 520–1482

Standard dekkdimensjon: 225/55 R 18

Forbruk, NEDC l/mil – kWh/mil: 0,53

CO₂-utslipp, g/km: 120

0–100 km/t, fabrikk, sek: 10,5

Toppfart, km/t: 188

Pris fra, kr: 332 000 (man. 312 000)

Pris testbil, kr: 393 900

Kjøreopplevelsen kjenner vi igjen fra 308. For biltypen og størrelsen er 3008 ganske lett (1345 kg), og derfor kjennes den passe kvikk og veldig letthåndtert. Motor og girkasse jobber i fint samspill, men vi merker både på ytelser og bensinforbruk at den vesle 1,2-literen med 130 hk har mer å jobbe med her enn i 308 SW. Særlig gjelder det når belastningen øker, enten det er i form av motbakker eller mer last i bilen. Da må automatkassen gire ned tidligere enn i søskenbarnet med stasjonsvognform.

MOTE: Vinduene blir smalere desto lenger bak på bilen en kommer. Ser kult ut, men gir dårlig sikt bakover. Foto: Terje Bjørnsen
MOTE: Vinduene blir smalere desto lenger bak på bilen en kommer. Ser kult ut, men gir dårlig sikt bakover. Foto: Terje Bjørnsen

0,67 l/mil i testrunden er litt mer enn vi hadde ventet (308 SW brukte 0,59 l/mil i samme runde). Ved småkjøring kommer vi litt for lett opp mot literen på mila.

Mellomting

Av størrelse er 3008 litt midt imellom. Den er større enn Nissan Qashqai og flere andre biler i nisjen, men litt mindre enn de typiske familie-SUV-ene. Plassutnyttelsen er god, med beinplass nok i baksetet og et bagasjerom som typisk for biler av dette slaget ikke er langt, men desto høyere. Vi mener at bilen kan passe fint til en familie med to barn. Og er ikke 3008 stor nok, kommer straks en helt ny 5008. Også den har fått SUV-former, men er rundt 20 cm lengre enn 3008.

Vi Menn mener :

TYPISK: Ikke så langt, men desto høyere. Det er typisk for bagasjerom i kompakte SUV-lignende biler. Foto: Terje Bjørnsen
TYPISK: Ikke så langt, men desto høyere. Det er typisk for bagasjerom i kompakte SUV-lignende biler. Foto: Terje Bjørnsen

Om du liker at familiebilen din er høyere enn en stasjonsvogn, samtidig som firehjulsdrift ikke er et krav, er Peugeot 3008 bilen som leder an i denne nisjen per i dag.

Denne saken ble første gang publisert 29/05 2017, og sist oppdatert 29/05 2017.

Les også