Test: Opel Zafira Tourer 1,6 CDTi Premium 2014
Den selger ubegripelig dårlig
Opel Zafira har fått ny stillegående dieselmotor. Men kan den rette på elendige salgstall?
Så god, og så fullstendig oversett av norske nybilkunder. Det er Opel Zafira Tourer kort oppsummert.
Til og med mai i år er den solgt i bare 52 eksemplarer, som betyr at den ligger som nummer 129 på salgslistene. Det virkelig triste for Opel er at den gjør det dårlig i en bilklasse med svakt salg her til lands - flerbruksbiler er tilsynelatende utkonkurrert av SUV-er i familiebilsammenheng.
På salgslistene ligger Zafira til dels godt bak eksempelvis den litt større Ford S-Max og de direkte konkurrentene Toyota Prius Plus og Verso, VW Touran, Citroën C4 Grand Picasso og Peugeot 5008.
Spør du oss, så ser vi ingen åpenbar forklaring verken på at flerbruksbilene generelt selger så dårlig, eller at Zafira i sin tur er blant de nederste av disse på listene.
For vi holder Zafira som et meget godt alternativ i en bilklasse som burde passe perfekt for mange norske familier. Flerbruksbilene er praktiske, fleksible og rommelige, og gamle svakheter knyttet til biltypen er ryddet bort.
Testbilen har Opels nye 1,6-liters dieselmotor med 136 hk. Fabrikken lover at motoren skal være helt i tet når det gjelder støynivå og forbruk.
Kjøreegenskaper: 5
Blant flerbruksbilprodusentene er Opel det merket som går lengst i å snakke om at bilen skal kjøre som en stasjonsvogn. Zafira skal ikke ha gamle kjennetegn for biltypen som krenging, ullen styrefølelse og sittestilling som i buss.
Testbilen har sportsunderstell og store hjul med sportslige dekk, og under all vanlig kjøring ligger den på veien med god tyngde og stabilitet. Det gir en opplevelse av god kontakt med underlaget.
Den har også en den saftigste styrefølelse i denne bilklassen. Slik sett kan en nesten si at testbilens kjørefølelse har et lite hint av storbilsportslighet. Med kjøremodusknapper (følger med utstyrsgruppe Premium) kan en dessuten velge mellom «sport», «normal» og «tour». Modusvalget påvirker gasspedal- og styreresponsen i tillegg til demperkarakteren.
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 1598
Effekt, hk: 136/4000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/2000
Egenvekt, kg: 1701
Tilhengervekt, kg: 1450
Lengde/bredde/høyde, cm: 466/188/169
Bagasjerom, liter: 650-1860
Standard dekkdimensjon: 225/50 R17
Forbruk, EU-miks l/mil: 0,41
CO2-utslipp, g/km: 109
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,2
Toppfart, km/t: 193
Pris fra, kr: 324 000 (Edition med 5 seter)
Pris testbil, kr: 434 100
Men samtidig er dette en tung bil. 1,7 tonn med sjåfør er hele 300 kg mer enn for eksempel Citroën C4 Grand Picasso. Hvorfor Opelen skal være så mye tyngre, har vi vanskelig for å forstå.
Selv om tyngdepunktet oppleves som lavt, merkes vekten hvis man tar i gjennom krappe kurver. Men gammelmodig flerbruksbil-vassen er den aldri i nærheten av å bli. Dette er, tross vekta, den flerbruksbilen som ligger nærmest stasjonsvogn i kjørefølelse. Opel har sine ord i behold.
Motor: 4
Den nye 1,6-literen erstatter en 1,7-liter Opel har brukt i flere modeller i altfor mange år, samt versjoner av merkets 2,0-liter med lavt effektuttak.
For Zafiras del tar den nye motoren i effektutgaven med 136 hk og 320 Nm over for 2,0-litersutgavene med 110 og 130 hk (1,6-literen finnes også med 110 hk i Astra.)
Opel kaller motoren for «whisper diesel», altså hviskediesel. De har målt den til å være betydelig stillere enn en ikke navngitt «målestokkmotor» i alle turtallsområder.
Våre egne støymålinger på tomgang bekrefter at Opelen er blant de relativt stillegående dieselmotorene på denne størrelsen. Oppe i fart tar andre støykilder fort over - her i hovedsak hjulstøy - men subjektivt opplever vi motorlyden som behagelig i alle turtallsområder.
Den har en jevn, lys klang og et i dieselsammenheng mykt lydbilde.
Så langt alt vel. Men vi jubler ikke uforbeholdent for alle sider ved motoren. Kombinasjonen av høy girutveksling, tung bil og litt for lite kraft under et visst turtall, gjør at det blir flere girskift enn vi hadde ventet oss med splitter ny motor og såpass anstendige tall for effekt og dreiemoment.
I lovlig landeveisfart skal det veldig lite ekstra motstand til før sjettegiret kraftmessig sier takk for seg.
Ytelser: 4
Målingene av maksimalytelsene (se tabellen) viser to ting: Motoren kan være relativt ivrig på høyt turtall. Og den blir veldig slapp på lavt turtall.
TESTDATA
60-100 km/t, 3. gir: 6,5
60-100 km/t, 4. gir: 8,6
80-120 km/t, 3. gir: 8,7
80-120 km/t, 4. gir: 9,6
80-120 km/t, 5. gir: 12,5
80-120 km/t, 6. gir: 17,1
Støy tomgang, dBA: 45,2
Støy 50 km/t, dBA: 64,4
Støy 80 km/t, dBA: 67,5
Støy 100 km/t, dBA: 70,7
Testforbruk, l/mil: 0,53
Et eksempel på førstnevnte er 8,7 sekunder for 80-120 km/t i tredjegir. Det er et bra resultat med 1,6-liters dieselmotor i en såpass stor og tung bil. Faktisk kan det måle seg med flere 2,0-litersmotorer.
For å finne et eksempel på så vel opplevd som reell kraftløshet, er det bare å se på målingene for femte- og ikke minst sjettegir.
Her går det for smått til at vi ikke har testbane lang nok til å måle fra 60 km/t, slik vi pleier å prøve med de fleste testbiler. Fra 80 km/t får vi akseptabelt svar i femtegir (men ikke nevneverdig bedre enn 110-hesteren med kun 260 Nm som den erstatter). Sjettegiret kryper svært sakte fra 80 til 100 km/t, og først deretter tar akselerasjonen seg opp.
Målingene bekrefter med andre ord at man av og til må bruke girspaken litt ekstra i Zafira.
Eksteriør: 5
I en bilklasse der ytre former ikke alltid har vært prioritert, og ulike modeller har sett ut som alt fra høybygde egg til kantete kasser, gjør Opel et godt forsøk på å skape visuell dynamikk.
Opel sier selv at designen er inspirert av høyhastighetstog, og med godvilje ser du det når du betrakter fronten fra siden.
I sidene har Opel Zafira Tourer en karosserilinje som stiger bratt på bakdøra. Det er åpenbart dagens bildesignmote, for du finner ulike vrier av dette på flere andre bilmodeller.
Hekken minner om en litt krympet Ford S-Max-bakende.
Testbilen nyter utseendemessig godt av 19-tommershjul og OPC-styling (ekstrautstyr). I flerbruksbilsammenheng virker den ganske lav og kompakt, og alt i alt synes vi dette er en flerbruksbil som ser bra ut.
Interiør: 5
Som et av flere virkemidler for å viske bort mann-med-hatt-stempelet merket fikk for noen år siden, har Opel jobbet ekstra med interiøret i de nyere modellene.
Vi synes Zafira er blant flerbruksbilene med høyest opplevd kvalitetsinntrykk i interiøret. Det aller meste kjennes solid og for biltypen godt påkostet i vår skinnutstyrte bil med full utstyrspakke.
Det viktigste for de fleste i en flerbruksbil er imidlertid seteløsningene.
Testbilen har det Opel kaller Lounge seating. Dette er en løsning som gjør at Zafira med enkle håndgrep kan gå fra å være en "plass til flest mulig"-bil til en fireseter med plass-sløsing.
For å beskrive plassforholdene med alle seter i bruk først: Undertegnede er 186 cm høy. Når jeg prøver å sitte " bak meg selv" i alle tre seterader, sitter jeg meget godt helt foran og helt greit i rad to med setet justert slik at knærne subber i forseteryggen.
Bakerst er det da akkurat plass til meg, men ikke mer. Her kunne jeg ikke ha sittet lenge. For barn er det derimot nok plass også i rad tre.
Når bilen gjøres om til "lounge" (en altfor svulstig bruk av ordet, men la gå), blir midtsetet på rad to til store armlener. Deretter kan de to ytre setene skyves ekstra langt bak og litt inn mot midten. Da kan Zafira romme fire velvoksne basketballspillere uten problemer.
Setene på rad to og tre ligger helt flatt mot gulvet når de legges ned. Lasterommet er på 1860 liter, og gulvarealet er stort nok til for eksempel å legge en stor sykkel rett inn uten demontering. Som femseter er bagasjevolumet 650 liter, og lasterommet er helt rektangulært.
De fleste innvendige mål ligger på omtrent samme nivå som de nærmeste konkurrentene, men det kan være verdt å merke seg at Zafira ikke er blant de bredeste i baksetet. Særlig viktig kan dette være for dem som har tenkt å bruke tre barneseter - da kan noen små centimeter fra eller til avgjøre om det blir plass.
Vi synes det er i overkant mange knapper på dashbordet, men finner raskt ut at man i praksis bare har bruk for noen få av dem til daglig. Førersetet kan senkes nesten ned til stasjonsvognhøyde for sjåfører som liker å sitte lavt.
Komfort: 4
Som nevnt har testbilen både sportsunderstell og et sportslig hjulsett (ekstrautstyr). Derfor kjennes testbilen temmelig fast selv kjørt i kjøremodus «tour», og sportsmodusen har vi brukt bare på vei med god asfalt.
Alt i alt synes vi komforten er godkjent også med dette sportslige oppsettet, men vi ville nok ha bedt om å få prøve en bil med normalunderstell og et noe mer moderate hjul før vi sendte vår bestilling.
19-tommerne med brede lavprofildekk bidrar til vel mye hjulstøy på grov asfalt (70,7 dBa i 100 km/t).
Baksetepassasjerer vil oppleve at setene på rad to er uten sidestøtte. Dette er imidlertid normalen i flerbruksbiler, for her skal setene bli så flate som mulig når de legges sammen.
Opels sportsseter, som følger med i de to øverste utstyrsgradene, er blitt en favoritt blant flere medlemmer av motorredaksjonen. De står ikke tilbake for de beste setene fra statusbilprodusentene.
Sikkerhet: 5
Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet Opel Zafira Tourer, og den får fem av fem stjerner som hovedkarakter. Det er normalen, ikke unntaket, for nye biler fra de store produsentene.
Også delresultatene ligger på et høyt nivå - for eksempel vurderes voksnes sikkerhet til 94 prosent.
I høyeste utstyrsgrad (Premium) kommer Zafira med full elektronisk sikkerhetspakke med ting som blindsonevarsling, trafikkskiltlesing, kollisjonsvarsling, ryggekamera og adaptive bixenonlys.
Du kan dessverre ikke velge til noe av dette utstyret om du velger en rimeligere Zafira-utgave.
Pris/utstyr: 4
Opel Zafira Tourer tilbys med tre utstyrspakker kalt Edition, Cosmo og Premium. Edition koster fra 334.000 kroner uten leveringskostnader (fem seter), Cosmo fra 348.900 kroner (sju seter) og Premium fra 401.900 kroner (sju seter).
Pakkeordningen er «streng» i den forstand at du har få mulige tilvalg ut over det som hver enkelt pakke omfatter.
Det gode med en slik ordning er at man får relativt mye utstyr for pengene i hvert av trinnene. Det mindre gode har vi allerede vært inne på: Det kan hende at du må opp et trinn for å få noe du absolutt vil ha, men at du da også må betale for ting du ikke er interessert i.
Utstyrsgrad for utstyrsgrad ligger Opel Zafira Tourer på noenlunde samme prisnivå som konkurrentene når vi justerer for eventuelle motorforskjeller. Testbilen er fullspekket og koster 434.100 kroner, og har i praksis utstyr en luksusbil verdig. Bare automatgir mangler - det kan ikke fås til denne motoren.
Forbruk: 5
Med den nye motoren er Opel Zafira Tourer oppgitt til å bruke bare 0,41 l/mil (EU-miks).
Også i praksis viser den seg å være gjerrig med dieseldråpene, selv om vi er et godt stykke unna 0,41 l/mil. I vår faste testrunde bruker den 0,53 l/mil. I forbruksstatistikken må den bare se seg slått med et par dråper diesel av én sammenlignbar flerbruksbil, nemlig Kia Carens.
Ellers ligger flerbruksbilene på denne størrelsen i området 0,55 til 0,63 l/mil i forbrukstesten vår. Med den gamle motoren, 2,0-literen med 110 hk, brukte Zafira 0,59 l/mil i samme runde.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Salgstallene for flerbruksbiler forteller oss at nordmenn flest åpenbart ikke får tenning på biltypen, til tross for at de etter vår mening er perfekte familiebiler.
Vi synes Zafira er en av de beste i prisklassen den hører hjemme i. Ikke minst gjelder det for dem som har mulighet til å gå opp til utstyrsgruppa Premium, som får en Zafira til å virke ordentlig påkostet.
Zafira er like praktisk som konkurrentene, og gir samtidig en kjøreopplevelse som ikke skiller den nevneverdig fra flere av de mest populære familiestasjonsvognene.
At så få kjøper den, synes vi er uforståelig.
Les også: