Test: Mini Clubman Cooper S All4
Veldig få kommer til å få oppleve denne gleden.

La oss bare begynne med det åpenbare: Dette kommer ikke til å bli en storselger i Norge.
Det er en bil som i utgangspunktet går i klinsj med Golf, A3, Focus, A-klasse, 1-serie og dets like; noe som betyr at konkurransen er knallhard.
Men viktigere: Det er noe som heter VW Golf GTE og Audi A3 e-tron, og de får så store avgiftsfordeler at du skal være godt over gjennomsnittlig sær for å tenke på alternativer.
Legg så på en ganske sær kombinasjon av firehjulsdrift, sprek bensinmotor, manuell girkasse og liksom-offroadutstyr som plastskjørt - og du står igjen med en relativt dyr bil uten en eneste direkte konkurrent. Det nærmeste vi kan tenke oss er Mercedes A220/250 4Matic - og grunnprisen er faretruende nær den 40 hestekrefter kraftigere Golf GTI.

Dyrker det sære
Clubman er en sær bil. Og det er hele poenget. Dette er en bil for deg som ikke ønsker en bil som alle har. Når rundt 1 av 9 nye biler i Norge er en Golf, kan vi på mange måter forstå dette ønsket om å ha noe annet.

Vi har vært ute med Clubman tidligere, og henviser derfor til vår første test for detaljer. Men vi kan si så mye som at den fortsatt har sitt BMW-beslektede sære interiør, den midtdelt bagasjeluke som gjør det vrient å se ut av bakluka - og sitt umiskjennelige ytre.


Har blitt det vi håpet på
Men med Cooper S-motorisering (190 bensinhester) og drift på alle fire - altså All4 - har dette blitt bilen vi på sett og vis skulle ønske at den var hele tiden.
Den er nemlig fantastisk å kjøre!

Og det sier vi selv om vi byttet rett fra en M3 med Competition Package til denne bilen. Etter å ha blit tilvendt å ha under halvparten så mange hestekrefter tilgjenger, viser bilen at det ikke handler om å være ekstrem brutal.
Av og til holder det bare å være ekstremt god på det du har å rutte med.

Vanvittig god
Det finnes i realiteten bare én god grunn til å kjøpe en Mini, og det er kjøreegenskapene. Liten og "nippy" er kjennetegnene. Clubman er naturlig nok ikke like "nippy" som en ren Mini, men det er påfallende hvor lite kjøreglede du mister ved å investere i en Mini med tilstrekkelig med bakseteplass og plass til bagasje.

Det finnes flere svært kjøreglade biler i denne klassen. Golf, A-klasse, Focus og flere har sine gode sider. Mini gir deg likevel en følelse av det lille ekstra. Det eneste vi ikke er hundre prosent sikker på er at den er bedre enn BMW 1-serie.

Anyhow: Det er kombinasjonen av de 190 hestekreftene fra den svært turtallsvillige motoren, den manuelle girkassen og firehjulsdriftsystemet som gjør denne bilen til noe litt eget.

Lar deg utnytte alt
Alle som har kjørt biler med forhjulsdrift som nærmer seg 200 hestekrefter, vet at det er en stor risiko for at kreftene bare kastes bort i hjulspinn og understyring. I alle fall på vått føre.
Å få inn fremdrift på alle fire gjør at du faktisk kan utnytte kreftene i Clubman. Du kan kaste deg inn i krappe svinger med all verdens selvtillit; i god viten om at bilen går i den retning du ønsker. Og at den skifter retning raskt.

Det er ikke noen annen måte å si det på at det er en engasjerende kjøreopplevelse.
Dette skyldes ikke minst en skikkelig, velfungerende manuell girkasse. Motoren er programmert til å matche turtall perfekt med giret du velger - du slipper altså å gjette med høyrefoten. Du er garantert å få et perfekt girskift hver gang.

Og så er det heller ikke å forakte drift på alle fire på vinterføre. Enten det er for fremkommelighet eller moro.
Usminket, sær moro
Noe særlig mer er det ikke å si om Mini Cooper S Clubman All4: Den gjør jobben sin på en helt utsøkt måte, og du får alle dens særegenheter. På godt og vondt.
Fornuftig? På ingen måte. Fryktelig moro, ganske så praktisk og annerledes? Som bestilt.
Det gode
- Utrolig kjøreglad - og kreftene kan faktisk brukes hele året
- Skiller seg ut i mengden
- Et sært, men velfungerende interiør
- God fremkommelighet
- Brukbart med plass både i bagasje og baksete
Det dårlige
- Knapt med utsikt bakover - og to bagasjeromsdører er ikke særlig praktisk
- Vår testbil koster nær 150.000 mer enn en velutstyrt Golf GTE. Selv med firehjulsdrift på plass, er det vrient å overse
Det grusomme
- To bagasjedører er upraktisk og gir dårlig utsikt