Nye V6 og V8-motorer fra Mercury

For «gasoholics» er det en førjulspresang av galaktiske dimensjoner

Etter syv års utvikling og budsjetter på én milliard dollar, setter Mercury kronen på sin voldsomme produkutvikling med nye V6- og V8-utenbordsmotorer. Vi har kjørt de første eksemplarene av motorene, og det svinger.

Pluss ikon
<b>KLASSISK AMERIKANSK: </b>Med to V8-motorer på hekken er det typisk USA-stemning om bord. Flere sylindre gir finere gange, men går tilsynelatende ikke utover forbruket.
KLASSISK AMERIKANSK: Med to V8-motorer på hekken er det typisk USA-stemning om bord. Flere sylindre gir finere gange, men går tilsynelatende ikke utover forbruket. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

I en verden med stadig mer fornuftige og av og til kjedelige produkter, er lanseringen av de nye Mercury utenbordsmotorene et stort lyspunkt. I effektklasser der man trodde det skulle bli enda flere firesylindrede rekkemotorer med stort volum, kommer den amerikanske produsenten i stedet med 3,4-liters V6-motorer. Og der sekssylindrede motorer har vært normen, legger Mercury to sylindre til i potten og kommer med en 4,6-liters V8.

For «gasoholics» er det en førjulspresang av galaktiske dimensjoner. Men det skal mer til enn et antall sylindre for å gjøre en god motorpakke til en masse ulike båttyper og bruksområder.

Og de nye motorene kommer ikke ut av ingenting, de er en del av et stort utviklingsprosjekt som startet med lanseringen av Mercury F150 i 2012 og fortsatte med nye 80–115 hk i 2014 samt Verado 400R i 2015.

FINSK TESTBÅT: Axopar 37 SunTop gjør en god figur med 2x300 hk på hekken.
FINSK TESTBÅT: Axopar 37 SunTop gjør en god figur med 2x300 hk på hekken. Foto: Terje Bjørnsen

Harde krav

Og Mercury har vært smarte i utviklingsprosessen og sørget for at mange av komponentene i de nye motorene kan brukes om hverandre. Og for de nye V6- og V8-motorene er det snakk om en «plattformteknologi» der mange av kjernekomponentene er like og finnes i ulike versjoner i forhold til hvilken motortype og bruksområde de er tiltenkt, enten det er fritid, yrke eller racing.

Martin Bass er sjef for Mercury i Europa, Afrika og Midtøsten. Han påpeker et viktig trekk i utviklingen av de nye motorene:

– Vi har ikke utviklet motor og teknologier med utgangspunkt i hva vi tror er riktig. Det er i stor grad tilbakemeldinger fra båtbrukere som har satt målestokkene som vi har strukket oss etter i disse prosjektene, sier han.

Det betyr at motorene skal være lette, ha stort volum, gå stille, være enkle i bruk og vedlikeholde. En ganske overveldende ønskeliste, men som Mercury-sjefen mener de har klart å oppfylle i stor grad.

FULL BÅT, FULL FART: Selv med ni personer, skiller det bare to knop i toppfart til lett last i Axopar 37.
FULL BÅT, FULL FART: Selv med ni personer, skiller det bare to knop i toppfart til lett last i Axopar 37. Foto: Terje Bjørnsen

Lettvektere

Det mest overraskende er hvor lette motorene er. V6-motoren leveres i effektversjoner på 175, 200 og 225 hk. Det betyr at den både skal slåss mot firesylindrede og sekssylindrede konkurrenter.

Mercury oppgir basisvekten til 216 kilo, det er for eksempel rundt 10 kg lettere enn en typisk firer og cirka 45 kg lettere enn en V6. Det samme gjelder V8-motoren, den kommer foreløpig i to versjoner på 250 og 300 hk. Motoren veier fra rundt 270 kg, fortsatt på nivå med sammenlignbare V6-motorer.

De nye motorene erstatter dagens Verado-motorer opp til 300 hk, mens Verado 350 og 400R forblir i produksjon. Vi skal kjøre tester hjemme i Norge senere før vi konkluderer på hvor gode de nye motorene er, men under prøvekjøringen i Italia er inntrykket løfterikt. Mercury har sørget for at det er noen typiske modeller for våre farvann på plass, ikke bare RIB-modeller og typiske middelhavsbåter. Dermed er det lettere å vurdere prestasjonene.

Fornøyd Axopar-sjef

Jeg går først om bord i Axopar 37 Sun-Top, en mer luftig versjon av den Cabin-versjonen som har blitt en suksess i Norge. Jan-Erik Viitala fra Axopar går gjennom teknikk og funksjoner for de to V8 F300 på hekken.

– Båten er helt nyrigget med disse to motorene, forklarer han og legger til at de første testresultatene er positive både med tanke på fart og forbruk.

Den finske båtbyggeren liker også autotrimsystemet og den elektroniske gasskontrollen som holder turtallet konstant selv om belastningen endrer seg, særlig nyttig i svingkjøring.

Viitala demonstrerer også en gimmick rettet mest mot «diehard» V8-entusiaster. Motorene har nemlig fått en aldri så liten lydtuning, slik en del sportslige bilmodeller har. Du kan velge Stealth eller sport, og på sistnevnte åpnes en klaff i eksossystemet som gir V8 godlyd opp til 1500 o/m.

Selv med ni mann om bord sparker de to V8-motorene godt unna og vi logger toppfart på 46 knop, mens testresultatene med to mann og halv tank ga et resultat på 48 knop.

– Rundt 30 knop er et effektivt marsjfartområde, sier Viitala.

– Da går motorene pent ved 4000 o/m og vi får et meget akseptabelt forbruk på rundt 2,6 liter per nautisk mil.

MODERNE: Kanter og schwung i skjønn forening hører med i moderne utenbordsdesign. 300 Verado følger med i tiden.
MODERNE: Kanter og schwung i skjønn forening hører med i moderne utenbordsdesign. 300 Verado følger med i tiden. Foto: Terje Bjørnsen

Full klaff med Flipper

Neste båt ut med V8 F300 på hekken er Flipper 670 DC. Den sportslige daycruiseren er en typisk representant for det som vil være en «midt i blinken»-båt for den nye V8-motoren.Eier av Bella/Flipper-verftet Raimo Sonninen har stor tro på både V6- og V8-modellene for mange storselgere på det nordiske markedet.

– De passer perfekt på båter fra rundt seks til åtte meter der vi finner noen av de mest populære båtmodellene i dag, sier Sonninen.

BLI ABONNENT: Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Bli abonnent på Vi Menn og få Vi Menn Båt på kjøpe. Les alt magasinet har publisert på vimennpluss.no.
BLI ABONNENT: Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Bli abonnent på Vi Menn og få Vi Menn Båt på kjøpe. Les alt magasinet har publisert på vimennpluss.no. Foto: Vi Menn

Den 4,6-liters V8-motoren ser forbausende slank ut på hekken og gjør lite vesen av seg på rolig fart og stealthmodus på eksosen. På en mindre båt enn Axopar blir den usedvanlig smidige gangen mer merkbar med motoren tettere på cockpit.

Akselerasjonen er kjapp og når vi stabiliserer oss rundt 30 knop er det fortsatt mulig å konversere med normal snakkestemme på førerplass. Forbruket ligger i underkant av 40 liter per time; cirka. 1,3 liter per nautisk mil er pent, men ikke oppsiktsvekkende for en båt/motorkombinasjon som dette.

Med gasshendelen i bunn logger 670 DC drøyt 50 knop og blir dermed en flott kombinasjon av rolig familiebåt og sportslig GT-båt. Det viktigste inntrykket motoren etterlater er en svært vibrasjonsfri gange. Lydbildet er elegant med fin motorlyd der ingen turtallsområder har sjenerende topper.

LETT TWIN: XO 270 Open testbåt med to V6 på hekken og toppfart på ca. 46 knop. De nye motorene redusere vekten akter med opp mot 100 kilo.
LETT TWIN: XO 270 Open testbåt med to V6 på hekken og toppfart på ca. 46 knop. De nye motorene redusere vekten akter med opp mot 100 kilo. Foto: Terje Bjørnsen

V6 leverer

Det er V6-tid og turen går til XO 270 Cabin med 2x225 hk på hekken.

– Denne båten passer fint til twininstallasjon, sier Ville Frost, salgssjef hos XO.

– Du merker godt at vi sparer nesten 100 på hekken i forhold til andre V6-motorer, forklarer han.

Aluminiumsskroget er godt støydempet og selv om en lukket kabinbåt ofte forsterker støybildet og eventuelle vibrasjoner fra motorene er det lite å merke til de her. Mens mine journalistkolleger herjer og gasses som best de kan, setter jeg meg helt akter og lytter til hvordan motorene jobber. Du merker selvfølgelig at to sylindre er blitt borte, og ikke helt kan matche V8-motorens silkemyke gange. Men ifølge mine ører er det sannsynligvis en av de best balanserte V6-motorene i klassen og noe å bryne seg på for konkurrentene.

Lett og pent

MANGE VERSJONER: De ny motorene kommer i mange utgaver, eksempelvis SeaPro for yrkesbruk eller som her - racingutgaven for raske båter.
MANGE VERSJONER: De ny motorene kommer i mange utgaver, eksempelvis SeaPro for yrkesbruk eller som her - racingutgaven for raske båter. Foto: Produsent

Quicksilver Active 675 Open representerer en typisk konsoll- og sundeckbåt. Den har 200-hestersversjonen av V6-motoren på hekken og er dermed i den effektkategorien der du best vil merke V6-fordelene, siden flere av de viktigste konkurrentene bruker rekkefirere med stort volum. Vi har sjelden noe å utsette på forbruk eller ytelser på slike motorer, men gange og lydbilde – særlig når det går unna – er ikke blant glansnumrene til store rekkefirere.

Som ventet går V6-motoren lett og pent i hele turtallsregisteret og får båten opp i 38 knop med fire personer om bord. Det mest økonomiske fartsområdet er rundt 23–24 knop, der forbruket ligger rundt 1,0 liter per nautisk mil – også det er ganske pent resultat med tanke på effekt, båt og last om bord.

Så langt ser det ut som «oppdrag utført» for Mercury-sjef Bass og hans mannskap. Men han har et løfte om at vi neppe har kommet til veis ende for nyutvikling i denne omgang.

– Selv om de nye motorene ikke har overlading, er vi slett ikke ferdig med denne teknikken, sier Bass.

Noe som vanskelig kan tolkes annerledes enn at det dukker opp enda kraftigere utgaver i en ikke altfor fjern fremtid.

TEKNISKE DATA

Motor: Mercury F200 Mercury Verado 300

Ytelse: 200 hk 300 hk

Motortype: V6 V8

Ventilsystem: Twincam, 24 ventiler Twincam, 32 ventiler

Volum: 3,4 liter 4,6 liter

Turtallsområde: 5000–5800 o/m 5200–6000 o/m

Generator: 85A/1070 W 115 A/1450 W

Vekt: Fra 216 kg Fra 272 kg