Biltest
Test: Mercedes GLE 500e
Stor SUV med mye krefter blir en avgiftsvinner.

Har du ikke fått med deg Mercedes GLE, så er ikke det så rart. Dette er nemlig det nye navnet på det som tidligere hadde navnet ML.
Tyskerne fant nemlig ut at de hadde innført så mange nye modeller, at navngivningen hadde glidd helt ut og ikke ga noen mening. Mens en hos Audi og BMW ikke har vært i tvil om at Q/X har betydd SUV, har det hos Mercedes vært et salig rot.
Les også: Test av Audi Q7 7-seter 2. generasjon
Les også: Test av BMW X5 M50d
De introduserte derfor et nytt navneregime: Alle SUV-er skulle hete G(L) - etterfulgt av en bokstav som anga størrelsen.
GLE betyr altså en SUV i E-segmentet - det som tidligere het ML. Den mer kompakte GLK har på sin side blitt til GLC.

Ikke en ny bil
Det litt utfordrende for Mercedes var at de ikke hadde en helt ny modellpark å lansere samtidig med at de byttet navn på bilene sine.
GLE er derfor ikke en splitter ny bil. I stedet er en en facelift av gamle ML.


De visuelle endringene utvendig er relativt begrensede, der lyktene foran og pottene bak er det som stikker seg ut mest.
Også innvendig ser man at dette bare er en facelift som ikke har tatt inn over seg Mercedes nye designspråk. Endringene er relativt få, der et nytt infotainmentsystem er den mest markante endringen.

Det er litt rart å si det, men vi synes faktisk at nye C-klasse ser mer moderne ut i interiøret enn storebror GLE.
Les også: Test av Mercedes C250

En vanvittig avgiftsvinner
Dette betyr derimot ikke at GLE ikke er en betydelig nyhet, for på drivlinjesiden har Mercedes gjort store forandringer.
Den viktigste er utvilsomt modellen vi har vært ute med denne gang, som har fått det klingende navnet GLE 500e.

Dette er for alle praktiske formål en vanlig GLE som har fått den oppladbare hybriddrivlinjen fra S500 Plug-in-hybrid.
Under panseret er det en 3-liters V6-motor på 333 hestekrefter, som får hjelp fra en 116-hestekrefters elmotor med et dreiemoment på hyggelige 340 Nm.

Til sammen kan disse to motorene generere 442 hestekrefter, noe som er 7 hestekrefter mer enn en vanlig GLE500 med V8-motor.
Fordi det er en oppladbar hybrid, skiller det derimot 519.000 kroner mellom de to tilsynelatende like modellene.
Les også: Før var de gørr kjedelige - nå er plug-in noe av det beste du kan kjøpe
En gedigen ulempe
Med på kjøpet får du også et 8,8 kWh Li-ion-batteri som på papiret er nok til å dra bilen 30 kilometer på ren elkraft.
Problemet er at Mercedes aldri designet GLE - eller rettere sagt den gamle ML-en - som en oppladbar hybrid til å begynne med. Det har derfor ikke vært noe naturlig sted å putte den store batteripakken.

Resultatet er at batteriet er lagt i bunn av bagasjerommet. Dette spiser opp ganske betydelige mengder med bagasjeromsplass - 210 liter for å være nøyaktig - og du får heller ikke fullt utbytte av å legge ned baksetene.

Lik det eller ei, men det er prisen du må betale for å lage "miljøbil" ut av en bil som ikke ble designet som det fra starten av.

Heldigvis går det ikke ut over selve bakseteplassen, for den er upåklagelig.
Fantastisk komfort
Når det kommer til livet bak rattet på GLE 500e, så er det en helt upåklagelig Mercedes-opplevelse - i alle fall på vårt testeksemplar med ekstrautstyr for over 300.000 kroner.

Bilen ruller takket være luftfjærer over ujevnt underlag med stor eleganse. Støynivået er lavt, setene er gode, interiøret er svært oversiktlig - og under høyrefoten har du tilgang til en overflod av krefter.
0-100 skjer knapt et sekund tregere enn på den vanlige GLE500, men 6,1 sekund fra stillestående til 100 km/t i en bil som veier 2,4 tonn er svært respektabelt. Elektromotoren sørger for nær umiddelbar reaksjon når du trykker inn gasspedalen.

Hybridsystemet er svært sofistikert. Det er en heldynamisk fordeling mellom elmotoren og bensinmotoren, og det er vanskelig å legge merke til når de slår inn og ut. Det sier sitt om den 7-trinns automatiske girkassen - og lydisoleringen mot motorrommet.

Det er likevel ikke til å komme utenom at dette er en bil som er relativt høy og har en egenvekt på 2,4 tonn. Den er derfor ikke noen utfordrer til BMW X5 når det gjelder sportslighet - men det er nettopp derfor begge bilene er relevante.
Konklusjon
Med GLE viser Mercedes at de fortsatt kan dette med å lage store SUV-er, og når utgangspunktet var den allerede velfungerende ML så skulle det også noe til å bomme helt.
Med hybridlinjen får du i tillegg en "miljøbil" med kreftene til en V8-er, kombinert med prisen til en 3-liters diesel. Startprisen på denne oppladbare hybriden er nemlig «bare» 35.000 kroner mer enn en GLE 350d.
Det gjør GLE500e til nesten det selvsagte valget om du har lyst på en stor Mercedes-SUV. Om du kan leve med bagasjeplassen.

Det gode
- Hybridsystemet gir bilen en prisfordel på en halv million kroner
- (Nesten) alle fordeler med en vanlig GLE, inkludert rikelig med bakseteplass
- Fantastisk god komfort
- Et hybridsystem som fungerer smertefritt
- Lavt utslipp til småkjøring
- Du kan lade gratis mange steder, noe som gir lave drivstoffkostnader
- En overflod av krefter
- Velfungerende infotainmentskjerm
Det dårlige
- Interiøret bærer preg av at dette egentlig er en facelift
- Selv om bilen er en avgiftsvinner, kommer du ikke reelt sett under en million kroner - og tilbehøret er kostbart
Det grusomme
- Batteripakken spiser opp veldig mye bagasjeplass