Test: Mercedes GLC 350e 4Matic

Går som et tog, med nydelig komfort

Hybrid-SUVen har en stor avgiftsfordel og koster langt mindre enn tilsvarende SUVer med tilsvarende motoreffekt. Vi har testet Mercedes-Benz GLC 350e.

Først publisert Sist oppdatert

Mercedes GLC 350e 4Matic er testens billigste bil. Jo, du leste riktig, en Mercedes er billigst. Den koster fra 550 000 kroner, 61 500 mindre enn nest billigste GLC, selv om den har den mest avanserte drivlinja. Årsaken er at norske politikere tror at ladehybrider er miljøvennlige og har gitt dem store avgiftsfordeler.

Men at GLC er billigst, er riktig bare med store forbehold. Normalt bruker kundene 150 000 kroner eller mer på ekstrautstyr. Uten påslaget vil den framstå som spartansk.

Testbilen er godt utstyrt. Startprisen på 550 lapper er blitt til 813 300 kroner. Fortsatt mangler for eksempel nøkkelfrihet, noe som du får slengt etter deg i billigbiler, men alt det som er der av utstyr, er på premiumnivå. Vi opplever at den adaptive cruisekontrollen følger bilen foran bedre, og at anti-filskiftsystemet er dyktigere til å lese veimarkeringer. Bare denne bilen har tilløp til selvkjørende ferdigheter (rett nok bare der svingene er slakke, og rett nok må du holde i rattet), selv om også de to andre er utstyrt med filholder.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

MEGET RASK: Totaleffekten i hybridsystemet er 320 hk og 560 Nm. Det gjør GLC nesten like rask som Tesla P85+, altså ekstremt rask.
MEGET RASK: Totaleffekten i hybridsystemet er 320 hk og 560 Nm. Det gjør GLC nesten like rask som Tesla P85+, altså ekstremt rask. Foto: Terje Bjørnsen

Deilig komfort, gode kjøreegenskaper

Det som gjør størst inntrykk ved normal kjøring, er komforten. Luftfjæringen til 22 400 kroner har Mercedes fått dreisen på. Den gjør GLC til en glider, en bil som suger ujevnheter opp i seg. Det imponerende er at den samtidig beholder kjøreferdighetene. Den krenger ikke mer i svingene, men ligger dønn stødig på veien. Vekta på over 2 tonn er godt kamuflert. Dette er en kjøreopplevelse som i SUV-sammenheng får terningkast seks, i hvert fall på sommerføre.

Også hybridteknologien bidrar til herligheten. Bensinturboen på 2,0 liter yter 211 hk. Til hjelp har den en elmotor på 116 hk. Totaleffekten er 320 hk, dreiemomentet på til sammen 560 Nm. Resultatet er at 3,2 sekunder er alt du trenger fra 60 til 100 km/t. Det er kun sju tideler mer enn Tesla Model S P85+. Selv 80 til 120 tar mindre enn 4 sekunder. Det er råsterkt, men det holdes under kontroll. Her er det permanent firehjulsdrift uansett kjøremodus.

Men samtidig er GLC 350e en litt sær bil. Den er minst i følget, men likevel stor og svulstig i formene. Innvendig er den imidlertid klart trangere enn de to andre. Midtplassen i baksetet er direkte ubehagelig, men dårligst er bagasjerommet. Batteriet til hybridssystemet har presset gulvet i været. Derfor er rommet ikke bare relativt kort og smalt, men også lavt. Det rommer mindre enn bagasjerommet i mange kompaktbiler.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

LITT KNIRK: Akkurat som i Mercedes-Benz C-klasse opplever vi knirking i dashbordet på ujevnt underlag. Det skal det ikke gjøre i en så kostbar bil.
LITT KNIRK: Akkurat som i Mercedes-Benz C-klasse opplever vi knirking i dashbordet på ujevnt underlag. Det skal det ikke gjøre i en så kostbar bil. Foto: Terje Bjørnsen

Relativt tørst

Igjen skal vi også i-landssutre ørlite grann over kvalitetsopplevelse i en mellomstor Mercedes. Det knirker i dashbordet på ujevn vei. Det skal ikke gjøre det når du har betalt hundretusener.

BEGRENSET: Batteriet til hybridssystemet har presset gulvet i været. Derfor er rommet ikke bare relativt kort og smalt, men også lavt. Midtplassen i baksetet er dessuten direkte ubehagelig
BEGRENSET: Batteriet til hybridssystemet har presset gulvet i været. Derfor er rommet ikke bare relativt kort og smalt, men også lavt. Midtplassen i baksetet er dessuten direkte ubehagelig Foto: Terje Bjørnsen

Forbruk er interessant for en ladehybrid. I våre tester holder batteriet til rundt 25 km med elektrisk kjøring. Da slår bensinmotoren seg på. Deretter er bensinmotoren tørstere enn dieselmotoren i de to andre.

Der belastningen er høy, er den rett og slett drikkfeldig. På fjellturen vår er forbruket 0,93 l/mil, mot drøyt 0,7 l/mil i de to andre. I vår faste testrunde på 20 mil klarer den seg med 0,68 l/mil. Da er effekten av å starte med eldrift større.

GLC 350e er super om den passer for deg. Men som familiebil er den trang, og miljøbil er den bare for den som for det meste kan utnytte ladehybridsystemet best mulig.