Prøvekjørt: Mercedes GLC 250d 4Matic

Komforten er det største fortrinnet

En unik ting med en SUV av denne størrelsen er at du kan få luftfjæring.

SVEVER: Luftfjæring (ekstra) og flott førermiljø gjør GLC til en svært komfortabel bil. FOTO: Daimler AG
SVEVER: Luftfjæring (ekstra) og flott førermiljø gjør GLC til en svært komfortabel bil. FOTO: Daimler AG
Først publisert Sist oppdatert

I 25 mi­nut­ter blir jeg kjørt rundt på lan­det i Tysk­land av pro­fes­sor Dr Thomas We­ber, som har vært sjef for forsk­ning og ut­vik­ling hos Mer­ce­des i ti år nå. Han kla­rer å mot­stå de fles­te for­søke­ne mine på å sky­te inn spørs­mål fra si­de­lin­jen (jeg er en svært ir­ri­te­ren­de og førs­te­klas­ses av­bry­ter), og leg­ger ufor­styr­ret ut om alle de gode egen­ska­pe­ne til nye Mercedes GLC, samt om mye an­net som Mer­ce­des vil kon­stru­e­re i fram­ti­den.

Ikke på noe tids­punkt snak­ker han om hvor­vidt den­ne bi­len er spe­si­elt god å kjø­re.

Nesten S-klasse-nivå

Og iføl­ge Top Gears pre­fe­ran­ser så er den ikke det. Men det­te er en SUV, og de som kjø­pe en Mer­ce­des-SUV vil ikke at bi­len de­res skal svin­ge som en sprek kom­pakt. For de vet at de da måt­te ofre mye an­net. Men GLC 250d 4Matic kjø­rer som en gan­ske bra Mer­ce­des. Noe som in­ne­bæ­rer at den er fjellsolid, sik­ker og kom­for­ta­bel, men ikke sprek og en­ga­sje­ren­de.

Den er her­lig for en ro­lig tur i vak­kert land­skap. Den kan til og med bli en del av land­ska­pet. Ikke ved å rase inn i en hekk, for det nær­mest selv­gå­en­de sik­ker­hets­sy­ste­met er nes­ten på S-klas­se-nivå, men den kan godt kjø­res uten­for den slag­ne lan­de­vei. Til å være en bil uten lav­gir el­ler differensiallås er off­road­egen­ska­pe­ne bruk­ba­re. Det hol­der i hvert fall for en skrø­pe­lig hyt­te­vei.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SVEVER: Luftfjæring (ekstra) og flott førermiljø gjør GLC til en svært komfortabel bil. FOTO: Daimler AG
SVEVER: Luftfjæring (ekstra) og flott førermiljø gjør GLC til en svært komfortabel bil. FOTO: Daimler AG

Liten forskjell

GLC er­stat­ter GLK; den kan­te­te lil­le­bro­ren ML (som er er­stat­tet av GLE). GLC har en helt ny platt­form (som den de­ler med C-klas­sen). Bort­sett fra de ster­kes­te ver­sjo­ne­ne og plug in-hy­bri­den kom­mer GLC kom­mer med nitrinns au­to­mat­kas­se og 4Ma­tic-fi­re­hjuls­drift som stan­dard. Bi­len vi kjø­rer dri­ves av den gode, gam­le 2,1-li­ters die­se­len til Mer­ce­des, men den job­ber stil­le­re enn van­lig.

På mer­ke­ne bak står det GLC 220d og GLC 250d. Yt­el­sen er på re­spek­ti­ve 170 og 204 hes­ter, men for­skjel­len mel­lom dem er vel­dig li­ten. In­gen av dem er ras­ke, men den nitrinns kas­sa byt­ter gir upå­kla­ge­lig.

Med luftfjæring

En unik ting med en SUV av den­ne stør­rel­sen er at du kan få luft­fjæ­ring. Den kos­ter 21 640 kro­ner, og det er vel an­vend­te pen­ger for å hol­de bi­len vann­rett med tung last, samt øke el­ler sen­ke bak­ke­kla­rin­gen. Kjø­rin­gen blir sik­kert også my­ke­re. Jeg fikk ikke kjø­re den med van­lig fjæ­ring, men med luft er den svært be­ha­ge­lig. Re­sul­ta­tet er en kjø­re­stil som blir litt vas­sen når du kas­ter den inn i en krapp sving. Men for det mes­te er re­ak­sjo­ne­ne pre­si­se og av­mål­te.

Ak­sel­av­stan­den er leng­re enn på C-klas­sen, så ku­pe­en er roms­lig både for­an og bak. Ma­te­ria­le­ne og kva­li­te­ten er pre­mi­um. Så om na­tu­ren uten­for ikke er like vak­ker som SUV-drøm­men, kan du i ste­det ven­de blik­ket inn­over i bi­len.

Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som...
Pluss ikon
Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som foregikk

DOMMEN:

Vel­bygd og sta­se­lig til­skudd til SUV-boo­men. Den opp­fø­rer seg fak­tisk bra i ter­ren­get også.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tekniske data

GLC 250d 4Ma­tic

Pris: fra 610 1000 kro­ner

Mo­tor: 2143 ccm 4 syl, tur­bo­die­sel, 4WD

HK: 204 hk

Dreie­mo­ment: 500 Nm

0–100 km/t: 7,6 sek

Topp­fart: 224 km/t

For­bruk: 0,50 l/mil

CO₂-ut­slipp: 129 g/km

Vekt: 1845 kg