Prøvekjørt: Mercedes GLC 250d 4Matic
Komforten er det største fortrinnet
En unik ting med en SUV av denne størrelsen er at du kan få luftfjæring.
I 25 minutter blir jeg kjørt rundt på landet i Tyskland av professor Dr Thomas Weber, som har vært sjef for forskning og utvikling hos Mercedes i ti år nå. Han klarer å motstå de fleste forsøkene mine på å skyte inn spørsmål fra sidelinjen (jeg er en svært irriterende og førsteklasses avbryter), og legger uforstyrret ut om alle de gode egenskapene til nye Mercedes GLC, samt om mye annet som Mercedes vil konstruere i framtiden.
Ikke på noe tidspunkt snakker han om hvorvidt denne bilen er spesielt god å kjøre.
Nesten S-klasse-nivå
Og ifølge Top Gears preferanser så er den ikke det. Men dette er en SUV, og de som kjøpe en Mercedes-SUV vil ikke at bilen deres skal svinge som en sprek kompakt. For de vet at de da måtte ofre mye annet. Men GLC 250d 4Matic kjører som en ganske bra Mercedes. Noe som innebærer at den er fjellsolid, sikker og komfortabel, men ikke sprek og engasjerende.
Den er herlig for en rolig tur i vakkert landskap. Den kan til og med bli en del av landskapet. Ikke ved å rase inn i en hekk, for det nærmest selvgående sikkerhetssystemet er nesten på S-klasse-nivå, men den kan godt kjøres utenfor den slagne landevei. Til å være en bil uten lavgir eller differensiallås er offroadegenskapene brukbare. Det holder i hvert fall for en skrøpelig hyttevei.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Liten forskjell
GLC erstatter GLK; den kantete lillebroren ML (som er erstattet av GLE). GLC har en helt ny plattform (som den deler med C-klassen). Bortsett fra de sterkeste versjonene og plug in-hybriden kommer GLC kommer med nitrinns automatkasse og 4Matic-firehjulsdrift som standard. Bilen vi kjører drives av den gode, gamle 2,1-liters dieselen til Mercedes, men den jobber stillere enn vanlig.
På merkene bak står det GLC 220d og GLC 250d. Ytelsen er på respektive 170 og 204 hester, men forskjellen mellom dem er veldig liten. Ingen av dem er raske, men den nitrinns kassa bytter gir upåklagelig.
Med luftfjæring
En unik ting med en SUV av denne størrelsen er at du kan få luftfjæring. Den koster 21 640 kroner, og det er vel anvendte penger for å holde bilen vannrett med tung last, samt øke eller senke bakkeklaringen. Kjøringen blir sikkert også mykere. Jeg fikk ikke kjøre den med vanlig fjæring, men med luft er den svært behagelig. Resultatet er en kjørestil som blir litt vassen når du kaster den inn i en krapp sving. Men for det meste er reaksjonene presise og avmålte.
Akselavstanden er lengre enn på C-klassen, så kupeen er romslig både foran og bak. Materialene og kvaliteten er premium. Så om naturen utenfor ikke er like vakker som SUV-drømmen, kan du i stedet vende blikket innover i bilen.
DOMMEN:
Velbygd og staselig tilskudd til SUV-boomen. Den oppfører seg faktisk bra i terrenget også.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Tekniske data
GLC 250d 4Matic
Pris: fra 610 1000 kroner
Motor: 2143 ccm 4 syl, turbodiesel, 4WD
HK: 204 hk
Dreiemoment: 500 Nm
0–100 km/t: 7,6 sek
Toppfart: 224 km/t
Forbruk: 0,50 l/mil
CO₂-utslipp: 129 g/km
Vekt: 1845 kg