Biltest
Test: Mercedes CLA250 Shooting Brake 4Matic
Markedets kanskje peneste stasjonsvogn.
Det er ikke mange som kan utfordre Mercedes når det kommer til bredde i modellutvalget. Selskapet har hatt så mye å velge i at de nylig, for å unngå forvirring, måtte revidere måten de navngir bilene sine på.
Det er heller ikke som om de ligger på latsiden med å få et enda bredere utvalg. Tyskerne bygget nemlig en helt ny modulær plattform da de for noen år siden lanserte den nye A-klassen, MFA (Modular Front Architecture). Med et slikt navn lå det i kortene at det ville komme enda flere varianter.
Først ut var altså A-klassen, og rett etterpå fikk vi både en ny B-klasse, crossovermodellen GLA og den lille coupeen CLA.
Det siste tilskuddet på stammen er noe ganske unikt for Mercedes, nemlig en "stasjonsvogn coupé"-utgave av CLA - eller Shooting Brake som de har valgt å kalle det.
Det handler om design
Mercedes har nemlig funnet ut at stasjonsvogner er utpreget usexy, men overlegent praktisk. Samtidig er coupé sexy, men ganske upraktisk. Shooting Brake skal i prinsippet hente fordelene, men ikke ulempene, fra begge verdener.
Å konvertere en vanlig CLA til en Shooting Brake er ikke noe stort hokus-pokus. I praksis er det bare taklinjen fra B-stolpen og bakover som er hevet noe - samtidig som en ny bagasjeluke er på plass. Bilen er nøyaktig like lang og bred som sin navnebror, og kun et par millimeter skiller høyden. Vekten er også praktisk talt identisk.
Resultatet kan være fristende å kalle "sidrumpa", men vi må være så ærlige å si at vi har sansen for Shooting Brake-konseptet. I likhet med storebror CLS Shooting Brake, er dette en av de vakrere stasjonsvognene på markedet. Dessuten skiller den seg veldig ut.
Les også: Test av Mercedes CLS Shooting Brake
Prisforskjellen ligger i nedre sjikt for det som er vanlig for stasjonsvogn, med et pristillegg på rundet 12.000 kroner.
Mindre plass enn du skulle tro
Når det er sagt, er det nesten overraskende hvor lite ekstra bagasjeplass de har fått ut av denne endringen. Bagasjerommet er på 495 liter, 25 liter mer enn navnebror.
Til sammenligning har en Golf stasjonsvogn, som er omtrent like stor, mer enn 100 liter større bagasjerom enn CLA Shooting Brake.
Les også: Test av VW Golf Stasjonsvogn
Bakseteplassen er identisk med en vanlig CLA, noe som betyr at det er akseptabelt med plass opp mot størrelsen på bilen.
Mercedes CLA 250 Shooting Brake 4Matic
Motor: 4-sylindret turbobensin
Volum: 2.0/1991 ccm
Effekt: 211 v/5500 RPM
Dreiemoment: 350 Nm v/1200-4000 RPM
Girkasse: 7-trinns dobbeltclutch automat
Drift: 4Matic
Størrelse: 4630/1777/1435 mm
Egenvekt: 1480 kg
Bagasjeplass: 495 liter
Hengerfeste: 1500 kg
Toppfart: 240 km/t
0-100: 6,8 sekunder
Forbruk: 0,66 l/mil
CO2: 152 g/km
Modell: 431.700 kroner
Testbil: 692.800 kroner
Utstyr inkluderer AMG-sportspakke, adaptive fjernlys, parkeringsassistent, adaptiv cruisecontrol, Harman/Kardon-anlegg, lys- og siktpakke, panoramasoltak, ryggekamera, kjøreassistentpakke m.m.
Også foran er CLA Shooting Brake identisk med den vanlige CLA, noe som igjen betyr at utgangspunktet er ganske identisk som med både A- og B-klassen. Mercedes har som kjent et helt annet interiør for sine minste biler, som oppfattes som et lite steg ned fra den fantastiske C-klassen, men det er veldig oversiktlig og funksjonelt.
Les også: Test av nye Mercedes C-klasse
Vår testbil er også utstyrt med en relativt rikholdig ekstrautstyrspakke på til sammen 161.000 kroner, som gjør at vi egentlig ikke har noe som helst å sette fingeren på. AMG-sportspakke, adaptiv cruisecontrol, et gigantisk soltak, masse sikkerhetsutstyr, påkostet lydanlegg fra Harman/Kardon, lysoppgradering, elektrisk bagasjeluke og mye annet småsnacks gjør at livet i forsetene oppleves komfortabelt.
I praksis kan vi skrelle utstyrslisten for flere titusen uten noe betydelig opplevd kvalitetstap.
En genial drivlinje
Under panseret på bilen sitter det en 2-liters firesylindret bensinmotor på 211 hestekrefter, noe ganske likt hva det som sitter en en VW Golf GTI. Dette er en turtallsvillig og svært samarbeidsvillig motor, som i kombinasjon med en 7-trinns dobbeltclutch-girkasse (7G-DCT) oppleves som sportslig, uten å være masete. Den fungerer også godt til rolig bykjøring.
Vi har ved enkelte anledninger påpekt at Mercedes girkasser kan være i overkant komfortabelt satt opp, men deres dobbeltclutch-løsninger står ikke noe tilbake for for eksempel VW-konsernets DSG-girkasser.
Når så kreftene blir matet ut gjennom alle fire hjul, blir både kjøregleden høy. Det samme blir veigrepet, sommer som vinter.
Understellet er i typisk Mercedes-ånd satt opp komfortabelt, uten å være duvete - og styreresponsen er direkte, uten å være overfølsom. Bilen følger altså en trygg Mercedes-oppskrift.
Herlig nisjebil
Til å være en noe i nærheten av en stasjonsvogn, er ikke CLA Shooting Brake en bil som kjemper helt på stasjonsvognens premisser. Det finnes mer praktiske stasjonsvogner til lavere pris som tilbyr langt mer plass for pengene.
Men dette er heller ikke poenget med CLA Shooting Brake. Først og fremst er dette en bil for dem som liker å skille seg ut litt, og som ønsker noe annet enn det "alle" andre kjører. Alt det grunnleggende er på plass, og at den også har litt ekstra bagasjeplass er en fin bonus.
Bilen har også en fremragende drivlinje, og en utstyrsliste som tilfredsstiller de fleste behov.
Det kanskje største problemet vi umiddelbart ser, er at testbilen vi har vært ute med - som er toppmodellen - koster fryktelig nær 700.000 kroner. Til denne prisen får du - selv etter prisøkninger - en relativt godt utstyrt Tesla Model S 85D med litt ekstrautstyr.
Dette trenger du likevel ikke bekymre deg nevneverdig over, for CLA Shooting Brake er også tilgjengelig til Golf-priser om du reduserer motoriseringen og utstyrsnivået litt. Da blir det et mer fristende alternativ.