Test: Mercedes C-klasse C350Te Plug-in-hybrid
En oppladbar hybrid på sitt beste - men ikke fri for problemer.

Oppladbare hybrider er i siget som aldri før. Og det oppsiktsvekkende er at nesten alle variantene, med unntak av de to første bilene som kom på markedet for noen år tilbake, fremstår som den mest attraktive motoriseringen i sin modell.
Bedre ytelse, bedre pris, lavere drivstofforbruk, lavere utslipp.
Golf. Passat. A3. Outlander. X5. S-klasse. Og vi kunne fortsatt.
Den eneste utfordringen har egentlig vært at enkelte av modellene har måttet gå noe på akkord med bagasjeplass for å få plass til batteripakken.

Og nå har Mercedes kommet med en oppladbar hybridvariant av sin C-klasse - en bil som vi her i Side3 har lagt vår elsk på fra første stund.
Spørsmålet er selvsagt om Mercedes igjen har truffet blink?
Hva er Mercedes C350e?
Under panseret sitter Mercedes' 2-liters turbobensinmotor som yter 211 hestekrefter ved 5500 RPM og som har sitt maksimale dreiemoment allerede ved 1200 RPM!

Dette er en juvel av en motor i seg selv, og i kombinasjon med den silkemyke 7-trinns automatiske girkassen er det både godt med krefter og komfortabel kraftlevering.
I tillegg har den oppladbare hybriden en elmotor. Denne yter moderate 82 hestekrefter og hyggelige 340 Nm dreiemoment, og er plassert mellom girkasse og bensinmotor.

Dette gir en maksimal ytelse på 279 hestekrefter (elmotor og bensinmotor treffer ikke effekttopp samtidig), og et dreiemoment på 600 Nm.
Og for å gjøre det ekstra klart: 600 Nm er mye. Det er nesten like mye dreiemoment som BMWs 4,4-liters V8-motor, som benyttes i biler som 650i og 750i!

Rekkevidde
Strømmen lagres i et 6,8 kWh li-ion-batteri som er plassert under bagasjerommet.
I plug-in-verdenen er dette relativt lite; og for eksempel 1,9 kWh mindre enn i en Passat GTE.

Vår testbil mente at den kunne kjøre 25 km på ren elektrisk drift ved fulladet batteri. Dette var naturlig nok ikke i nærheten av å stemme under vår testing i en sprengkuldeperiode.
25 km er uansett en god del mindre enn en del andre oppladbare hybrider. VW hevder for eksempel at Passat GTE kan kjøre 50 km på eldrift, mens det reelle tallet er rundt 40 km.
Bilen havner derfor i kategorien av oppladbare hybrider som i større grad benytter hybridsystemet til økt ytelse, ikke til å være en reell «nullutslippsbil» i hverdagen.
Og som vi kommer tilbake til: Det er skikkelig fraspark i bilen.

Vesentlig mindre bagasjerom
Hvis vi ser bort ifra selve drivlinjen, er det veldig lite som skiller C350e fra andre C-klassemodeller.

Det eneste du virkelig legger merke til er bagasjeplassen: I likhet med den oppladbare SUV-en GLE500e, spiser batteripakken en god del av høyden i bagasjerommet. Mens en vanlig C-klasse stasjonsvogn har 490 liter bak, må du klare deg med 350 liter i den oppladbare.
Til sammenligning har Passat GTE 650 liter bagasjerom.

En sann glede å kjøre
Vår testbil er i Mercedes-sammenheng relativt normalt utstyrt, med en ekstrautstyrspakke på 130.000 kroner, og bilen oppleves som svært velutstyrt og en nytelse å kjøre.
Luftfjæring (med heve-funksjon) er standard, og i kombinasjon med det helt sømløse hybridsystemet med automatgir, er C350e en av klassens absolutt mest komfortable biler. Den flyter over dårlig vei på en helt imponerende måte, og støynivået er behagelig.

Bilen veier riktignok hele 335 kg mer enn en vanlig bensinvariant, og vi var litt spent på hvordan dette ville påvirke C-klassens gode kjøreegenskaper.
Dessverre har det under testperioden vært uvanlig vanskelig føre, så vi har aldri fått satt bilen på de helt store prøvene i svingene, men vi kjenner igjen det gode grunnlaget alle andre C-klasse-modeller har.

Det vi derimot kan si er at bilen har en svært hyggelig kraftlevering hvis du først ønsker å putte pedalen i bunn. 0-100 unnagjøres på 6,2 sekunder om du har strøm på batteriet, og bilen oppleves virkelig kvikk.

Men med 600 Nm dreiemoment, skal det derimot nesten ingenting til før rumpa slår ut på vinterføre - selv med ESP aktivert. Under vår testing har ESP-en jobbet på overtid for å holde momentet i sjakk. Det er selvsagt moro, men det er såpass mye krefter her at 4Matic hadde vært en fordel. Mercedes får det til på GLE, så vi håper det er et tidsspørsmål før de også tilbyr dette på C-klassen.
Setter du derimot bilen i ren elmodus, oppleves C350e som en helt vanlig elbil uten spesielle skavanker.

Hyggelig priset
Siden kjøreforholdene har vært så dårlig under testperioden, med blant annet en ESP som har jobbet aktivt, har det vært vanskelig å teste forbruket på en tilfredsstillende måte. Vi opplevde et forbruk rundt 0,8 på en lenger runde.

Rapporter fra andre i mer normale forhold snakker om et forbruk på like i overkant av halvliteren per mil - men som på alle oppladbare hybrider varierer tallet voldsomt med kjørelengde mellom ladinger.
Hybridsystemet sørger derimot for at det offisielle forbruket er oppgitt til 0,21 liter per mil, en slipper avgift for de elektriske hestekreftene og det er fradrag for vekt til batterier.
Resultatet er at C350e er en ganske så hyggelig priset modell, spesielt ytelsen tatt i betraktning. Startprisen for stasjonsvogna er like under en halv million, 34.000 kroner mer enn en C200 med 184 hestekrefter.
Det fremstår som svært vel anvendte penger. Om du kan leve med at bagasjerommet er mindre.
Det gode
- Bygger videre på den glimrende C-klassen
- Hyggelig priset
- Klassens beste interiør
- Pent design
- God ytelse
- Svært høy komfort
Det dårlige
- Litt kort elektrisk rekkevidde
- Kan ikke leveres med 4Matic
- Betydelig vektøkning - 335 kg
Det grusomme
- Batteripakken spiser mye av bagasjerommet
Få også med deg: