Test: Mercedes C-klasse C350Te Plug-in-hybrid

En oppladbar hybrid på sitt beste - men ikke fri for problemer.

LEKKER OG LEKEN: Mercedes C-klasse C350Te Plug-in-hybrid er hyggelig priset, med klassens beste interiør, god ytelse og svært høy komfort. Dessverre kan den ikke leveres med 4x4 og den elektriske rekkevidden er snau.
Publisert

Oppladbare hybrider er i siget som aldri før. Og det oppsiktsvekkende er at nesten alle variantene, med unntak av de to første bilene som kom på markedet for noen år tilbake, fremstår som den mest attraktive motoriseringen i sin modell.

Bedre ytelse, bedre pris, lavere drivstofforbruk, lavere utslipp.

Golf. Passat. A3. Outlander. X5. S-klasse. Og vi kunne fortsatt.

Den eneste utfordringen har egentlig vært at enkelte av modellene har måttet gå noe på akkord med bagasjeplass for å få plass til batteripakken.

Og nå har Mercedes kommet med en oppladbar hybridvariant av sin C-klasse - en bil som vi her i Side3 har lagt vår elsk på fra første stund.

Spørsmålet er selvsagt om Mercedes igjen har truffet blink?

Hva er Mercedes C350e?

Under panseret sitter Mercedes' 2-liters turbobensinmotor som yter 211 hestekrefter ved 5500 RPM og som har sitt maksimale dreiemoment allerede ved 1200 RPM!

Dette er en juvel av en motor i seg selv, og i kombinasjon med den silkemyke 7-trinns automatiske girkassen er det både godt med krefter og komfortabel kraftlevering.

I tillegg har den oppladbare hybriden en elmotor. Denne yter moderate 82 hestekrefter og hyggelige 340 Nm dreiemoment, og er plassert mellom girkasse og bensinmotor.

Som på alle av Mercedes' oppladbare hybrider kan du velge mellom fire moduser: Ren automatikk, ren eldrift, spare batteriet eller la motoren lade batteriet.

Dette gir en maksimal ytelse på 279 hestekrefter (elmotor og bensinmotor treffer ikke effekttopp samtidig), og et dreiemoment på 600 Nm.

Og for å gjøre det ekstra klart: 600 Nm er mye. Det er nesten like mye dreiemoment som BMWs 4,4-liters V8-motor, som benyttes i biler som 650i og 750i!

Hybridsystemets modus styres fra midtkonsollen.

Rekkevidde

Strømmen lagres i et 6,8 kWh li-ion-batteri som er plassert under bagasjerommet.

I plug-in-verdenen er dette relativt lite; og for eksempel 1,9 kWh mindre enn i en Passat GTE.

Vår testbil mente at den kunne kjøre 25 km på ren elektrisk drift ved fulladet batteri. Dette var naturlig nok ikke i nærheten av å stemme under vår testing i en sprengkuldeperiode.

25 km er uansett en god del mindre enn en del andre oppladbare hybrider. VW hevder for eksempel at Passat GTE kan kjøre 50 km på eldrift, mens det reelle tallet er rundt 40 km.

Bilen havner derfor i kategorien av oppladbare hybrider som i større grad benytter hybridsystemet til økt ytelse, ikke til å være en reell «nullutslippsbil» i hverdagen.

Og som vi kommer tilbake til: Det er skikkelig fraspark i bilen.

Vesentlig mindre bagasjerom

Hvis vi ser bort ifra selve drivlinjen, er det veldig lite som skiller C350e fra andre C-klassemodeller.

Batteripakken spiser en god del av bagasjerommet. Legg merke til det forhøyde gulvet.

Det eneste du virkelig legger merke til er bagasjeplassen: I likhet med den oppladbare SUV-en GLE500e, spiser batteripakken en god del av høyden i bagasjerommet. Mens en vanlig C-klasse stasjonsvogn har 490 liter bak, må du klare deg med 350 liter i den oppladbare.

Til sammenligning har Passat GTE 650 liter bagasjerom.

C-klasse har et av de mest elegante interiørene på markedet, selv om infotainmentskjermen kan minne om noe en har kjøpt på ettermarkedet.

En sann glede å kjøre

Vår testbil er i Mercedes-sammenheng relativt normalt utstyrt, med en ekstrautstyrspakke på 130.000 kroner, og bilen oppleves som svært velutstyrt og en nytelse å kjøre.

Luftfjæring (med heve-funksjon) er standard, og i kombinasjon med det helt sømløse hybridsystemet med automatgir, er C350e en av klassens absolutt mest komfortable biler. Den flyter over dårlig vei på en helt imponerende måte, og støynivået er behagelig.

Luftfjæring sørger for silkemyke kjøreegenskaper, og kan også brukes til å anskaffe litt ekstra bakkeklaring.

Bilen veier riktignok hele 335 kg mer enn en vanlig bensinvariant, og vi var litt spent på hvordan dette ville påvirke C-klassens gode kjøreegenskaper.

Dessverre har det under testperioden vært uvanlig vanskelig føre, så vi har aldri fått satt bilen på de helt store prøvene i svingene, men vi kjenner igjen det gode grunnlaget alle andre C-klasse-modeller har.

Forhold av denne sorten er lite egnet til å teste forbruk.

Det vi derimot kan si er at bilen har en svært hyggelig kraftlevering hvis du først ønsker å putte pedalen i bunn. 0-100 unnagjøres på 6,2 sekunder om du har strøm på batteriet, og bilen oppleves virkelig kvikk.

Men med 600 Nm dreiemoment, skal det derimot nesten ingenting til før rumpa slår ut på vinterføre - selv med ESP aktivert. Under vår testing har ESP-en jobbet på overtid for å holde momentet i sjakk. Det er selvsagt moro, men det er såpass mye krefter her at 4Matic hadde vært en fordel. Mercedes får det til på GLE, så vi håper det er et tidsspørsmål før de også tilbyr dette på C-klassen.

Setter du derimot bilen i ren elmodus, oppleves C350e som en helt vanlig elbil uten spesielle skavanker.

Hyggelig priset

Siden kjøreforholdene har vært så dårlig under testperioden, med blant annet en ESP som har jobbet aktivt, har det vært vanskelig å teste forbruket på en tilfredsstillende måte. Vi opplevde et forbruk rundt 0,8 på en lenger runde.

Mercedes C350Te Plug-in-hybrid

Motor forbrenning: 4-sylindret turbobensin
Volum: 2,0/ ccm
Effekt: 211 HK v/5500 RPM
Dreiemoment: 300 Nm v/1200-4000 RPM
Elmotor: 82 HK, 340 Nm

Kombinert maksimal effekt: 279 hk

Batteri: 6,8 kWh li-ion
Girkasse: 7-trinns 7G-Tronic
Drift: Bak
Størrelse: 4702/1810/1457 mm
Egenvekt: 1765 kg
Bagasjeplass: 350/1370 liter
Hengerfeste: 1600 kg
Toppfart: 246 km/t
0-100: 6,2 sekunder
Forbruk: 0,21 l/mil
CO2: 49 g/km

Pris:
Modelltype:
491.700 kroner
Testbil: 623.000 kroner

Ekstrautstyr inkluderer Exclusive interiør, parkeringspakke, ryggekamera, sort skinn, Garmin GPS, Burmester lydanlegg, keyless, elektrisk bakluke, solskjerm bakruter mm.

Rapporter fra andre i mer normale forhold snakker om et forbruk på like i overkant av halvliteren per mil - men som på alle oppladbare hybrider varierer tallet voldsomt med kjørelengde mellom ladinger.

Hybridsystemet sørger derimot for at det offisielle forbruket er oppgitt til 0,21 liter per mil, en slipper avgift for de elektriske hestekreftene og det er fradrag for vekt til batterier.

Resultatet er at C350e er en ganske så hyggelig priset modell, spesielt ytelsen tatt i betraktning. Startprisen for stasjonsvogna er like under en halv million, 34.000 kroner mer enn en C200 med 184 hestekrefter.

Det fremstår som svært vel anvendte penger. Om du kan leve med at bagasjerommet er mindre.

Det gode

  • Bygger videre på den glimrende C-klassen
  • Hyggelig priset
  • Klassens beste interiør
  • Pent design
  • God ytelse
  • Svært høy komfort

Det dårlige

  • Litt kort elektrisk rekkevidde
  • Kan ikke leveres med 4Matic
  • Betydelig vektøkning - 335 kg

Det grusomme

  • Batteripakken spiser mye av bagasjerommet

Få også med deg:

Test: Mercedes GLE 500e

Test: BMW i3 Plug-in-hybrid

Test: BMW X5 xDrive40e Plug-in-hybrid