Test: Mercedes-Benz C350Te Plug-in Hybrid, 2015

Det beste C-klasse-kjøpet!

I rekken ladbare hybrider som presenteres i år, er Mercedes C350e, en ulv i fåreklær, blant de mest spennende.

Først publisert Sist oppdatert

En hybridbølge slår inn over oss. På kort tid har nesten ett hvert bilmerke som selges på det norske markedet lansert, eller skal lansere en hybrid. Ikke alle er ladbare, men andelen øker stadig.

Interessen blant nybilkjøpere er det ingenting i veien med. Lavt oppgitt forbruk og utslipp gir lavere engangsavgift og lavere pris enn tilsvarende motoriserte modeller med tradisjonelle forbrenningsmotorer.

Mercedes C350e er et av de beste eksemplene på akkurat det. I denne får du en totaleffekt på 279 hestekrefter og 600 Newtonmeter, og likevel er engangsavgiften lavere enn innstegsmodellen C160 med 129 hestekrefter. Mer om dette under pris/utstyr-fanen.

Kjøreegenskaper: 5

Hybridsystemet gjør C350e 300 kilo tyngre enn en vanlig C-klasse med toliters bensinturbomotor (C220T aut.). Den ekstra vekten merkes, men Mercedes har utstyrt C350e med luftfjæring (standard) som kamuflerer den ekstra vekten forbausende godt.

Luftfjæringen tilpasses din kjørestil/dagsform med et knappetrykk. I «Comfort» gir den duvende storbilkomfort, mens den i «Sport+» endrer personlighet og gir deg et langt fastere og mer sporty oppsett.

Dette gjør C350e til en milsluker av rang. Den har den gode dynamikken bakhjulsdrevne biler har, og den går jaggu godt.

ELEGANT: Mercedes har truffet godt med designet av nye C-klasse, som er mer elegant og samtidig mer sporty i framtoningen enn forrige generasjon.
ELEGANT: Mercedes har truffet godt med designet av nye C-klasse, som er mer elegant og samtidig mer sporty i framtoningen enn forrige generasjon. Foto: Petter Handeland

Motor: 6

Det er lett å like en så kraftfull drivlinje som den C350e har. Drivlinjen består av en toliters bensinturbomotor med 211 hestekrefter og 300 Newtonmeter, en elmotor på 82 hk og 340 Nm og Mercedes’ fine sjutrinns dobbelklutsj-automatgirkasse. Total systemeffekt er 279 hestekrefter og 600 Newtonmeter.

TESTDATA:

  • 0-100 km/t, sek.:             5,9
  • 60-100 km/t, 3. gir:         3,1
  • 60-100 km/t, 4. gir:         3,6
  • 60-100 km/t, 5. gir:         4,7
  • 60-100 km/t, kickdown:   3,2
  • 80-120 km/t, 3. gir:         3,7
  • 80-120 km/t, 4. gir:         4,0
  • 80-120 km/t, 5. gir:         5,1
  • 80-120 km/t, kickdown:   3,9
  • Støy 50 km/t, dBA:         66,5
  • Støy 80 km/t, dBA:         70,4
  • Støy 100 km/t, dBA:       73,0
  • Testforbruk, l/mil:          0,6

De to motorene og girkassa spiller herlig på lag. Bensinturbomotoren går pent og trekker godt gjennom hele turtallsregisteret. Samtidig sørger elmotoren, som leverer kraft helt uten forsinkelse, for formidabelt bunndrag.

Girkassen er rask og smidig og henter ut det beste fra de to motorene.

Ytelser: 6

Og som det går! C350e setter av gårde som et missil. Mercedes sier 0–100 km/t på 6,2 sekunder, men vi klokker inn på 5,9 sekunder fire ganger på rad i våre akselerasjonsmålinger.

Minst like imponerende er motorresponsen og bilens fantastiske forbikjøringsegenskaper. 60–100 km/t tar kun 3,1 sekund, mens fartsøkningen 80–120 km/t kun tar 3,7 sekunder.

Det er kjappere enn sportsbilen Audi TT og familieraceren Skoda Octavia RS.

KRAFTVERK: Mercedes C350e går som en kule. Totaleffekten i hybridsystemet er 279 hestekrefter og 600 Newtonmeter, og i måler 0-100 km/t på 5,9 sekunder.
KRAFTVERK: Mercedes C350e går som en kule. Totaleffekten i hybridsystemet er 279 hestekrefter og 600 Newtonmeter, og i måler 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Foto: Petter Handeland

Eksteriør: 5

Foruten skriften på bakluka og luken til ladeporten på høyre hjørne bak, ser den ladbare hybriden ut som en helt vanlig C-klasse stasjonsvogn.

TEKNISKE DATA:

  • Motor, cm3:      1991
  • Effekt, hk ved o/min:    279/5500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 600/1200
  • Egenvekt, kg:    1780
  • Tilhengervekt, kg:           1600/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm:      470/181/146
  • Bagasjerom, liter:           450-1470
  • Standard dekkdimensjon:          225/50R17 245/45R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil:   0,21
  • CO2-utslipp, g/km:         49
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.:            6,2
  • Toppfart, km/t:                246
  • Pris fra, kr:          503 800
  • Pris testbil, kr:   630 000

Og vi liker det vi ser: Det nye Mercedes-uttrykket i fronten, de elegante linjene og bruddene i karosserisiden som gjør linjene mer spennende.

Sett fra siden har C-klasse langt panser, og forfra ser den lav og bred ut. Stasjonsvognhekken synes vi ser bedre ut enn bakparten til en sedan, som blir litt puslete i våre øyne.

Interiør: 4

Også på innsiden er C350e veldig lik en helt vanlig C-klasse stasjonsvogn. Førermiljøet og plassforholdene nesten de samme. Bagasjeromsvolumet er litt mindre.

I likhet med den ladbare hybridversjonen av Volvo V60, stjeler batteripakken plass i bagasjerommet. Lengden og bredden (foruten et rom i sideveggen i vanlige C-klasse) er lik, men batteripakken bygger noen centimeter i høyden.

Det oppgitte volumet er 450 liter, mot 490 liter i vanlige C-klasse stasjonsvogn.

C-klasse ikke noe plassvidunder i kupeen. Den er omtrent på samme nivå som forgjengeren, og omtrent like rommelig som hovedkonkurrentene fra Audi og BMW.

På detaljnivå merker vi oss at en baksetepassasjer ikke får plass til framparten av føttene under forsetet når det er satt i lav posisjon. Det betyr at enten må sjåføren heve setet for å gi plass, eller så må en langbeint baksetepassasjer sitte i en litt unaturlig stilling.

Mercedes har lyktes godt med sitt forsett om å heve den opplevde kvaliteten i C-klasse. Bilen er stort sett lettbetjent og oversiktlig. Noen av testerne synes at skjermen på dashbordet ser vel påklistret ut i en kostbar statusbil.

SÅ LANGT: Etter 21 kilometer vekslet C350e fra ren eldrift over til hybriddrift. Ved endt forbruksstest (20 mil) var gjennomsnittsforbruket 0,6 l/mil.
SÅ LANGT: Etter 21 kilometer vekslet C350e fra ren eldrift over til hybriddrift. Ved endt forbruksstest (20 mil) var gjennomsnittsforbruket 0,6 l/mil. Foto: Petter Handeland

Komfort: 4

Det meste ligger til rette for å gi C350e veldig god komfortkarakter. Luftfjæringen visker ut underlagets ujevnheter, og sittekomforten er topp i skinnsetene. Men en ting ødelegger mye av inntrykket; støynivået i kupeen i fart. I motorveifart er støynivået rett og slett sjenerende.

Vi har kritisert C-klasse for dette tidligere, og i hybriden er det verre enn noen gang. I 100 km/t måler vi 73 desibel ved førerplass. Det er på nivå med enkelte småbiler til en tredel av prisen, og mye mer enn forventet av en bil i premiumsegmentet. Sportsdekk (Bridgestone Potenza) må ta sin del av skylden.

Sikkerhet: 6

I EuroNCAP-testen oppnår Mercedes-Benz C-klasse svært godt resultat. For beskyttelse av voksne scorer den 92 prosent, for beskyttelse av barn 84 prosent og for beskyttelse av voksne 77 prosent.

Kommentarene til testen er hyggelig lesning for den som er opptatt av sikkerhet. Bare i sidekollisjon med stolpe får bilen mellomste karakter for beskyttelse av brystregionen. Det samme gjelder whiplashbeskyttelsen av baksetepassasjerer ved påkjørsel bakfra.

Mercedes tilbyr topp moderne sikkerhetsutstyr til C-klasse. Vi har prøvd autobremsfunksjonen til C-klasse på lukket bane, og bilen har bremset automatisk akkurat i rett tid.

Vi har dessuten prøvd å kjøre den uten å holde i rattet gjennom en storby. Det var både surrealistisk og imponerende, men vær obs på at flere av funksjonene krever kryss på ekstrautstyrslista.

HØYT NIVÅ: Setene er gode, ergonomien helt i toppklasse, materialene holder høyt nivå og kvalitetsfølelsen god. Det er med andre ord lett å trives bak rattet i C-klasse, men det er godt med hjulstøy i kupeen.
HØYT NIVÅ: Setene er gode, ergonomien helt i toppklasse, materialene holder høyt nivå og kvalitetsfølelsen god. Det er med andre ord lett å trives bak rattet i C-klasse, men det er godt med hjulstøy i kupeen. Foto: Petter Handeland

Pris/utstyr: 5

Vi tør å påstå at C350e er det beste C-klasse-kjøpet du kan gjøre i dag. Takket være lavt forbruk og utslipp kommer C350e veldig godt ut prismessig, da engangsavgiften kun er 73 000 kroner.

Til sammenligning er engangsavgiften på innstegsmodellen C160 (129 hk) over 90 000 kroner, mens C400, modellen som er nærmest C350e i ytelser, har over 400 000 kroner i engangsavgift.

En annen grunn til at C350e er et godt kjøp, er at den er bedre utstyrt som standard enn andre C-klassemodeller. Dermed slipper du enda litt billigere unna.

C350e koster fra 503 800 kroner. Testbilen, som var veldig godt utstyrt, kostet totalt 630 000 kroner. Det er mye penger, men på langt nær like mye som konkurrenter og andre C-klassemodeller med tilsvarende ytelser.

Forbruk: 4

Tro ikke at C350e er en miljøbil selv om den er en ladbar hybrid. Det er den nemlig ikke. C350e er først og fremst en powerhybrid der elmotoren gir ekstra motorkraft og bedre ytelser.

C350e er snill mot miljøet de første fire-fem milene. Å klare 34 kilometer på ren eldrift slik Mercedes hevder, skal godt gjøres. I vår faste forbrukstest, en tjuemilsrunde i variert terreng der vi stiller til start med fulladet batteri, seiler vi de første tjue kilometerne på ren eldrift.

Derfra jobber bensinmotoren nærmest kontinuerlig og det gjennomsnittlige bensinforbruket øker jevnt og trutt til rundens slutt, hvor vi tanker opp og regner oss fram til et gjennomsnittsforbruk på 0,60 liter per mil – nesten tre ganger så mye som oppgitt.

Isolert sett er ikke et gjennomsnittsforbruk på 0,6 l/mil imponerende. Det er først når vi tenker på den massive motorkraften vi alltid har til rådighet at 0,6 l/mil er imponerende.

LITT MINDRE: Batteripakken bygger noen få centimeter i høyden og hever gulvet i bagasjerommet. Oppgitt bagasjeromsvolum er 40 liter mindre enn i vanlige C-klasse, 450 liter.
LITT MINDRE: Batteripakken bygger noen få centimeter i høyden og hever gulvet i bagasjerommet. Oppgitt bagasjeromsvolum er 40 liter mindre enn i vanlige C-klasse, 450 liter. Foto: Petter Handeland

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi er ikke i tvil. C350e er det beste C-klassekjøpet du kan gjøre i dag. Kanskje er den også det beste kjøpet du kan gjøre i denne bilklassen i dag. Til dags dato tilbyr verken BMW, Audi eller Lexus ladbare hybrider i 3-serie, A4 eller IS. BMW er like rundt hjørnet med en ladbar hybrid i 3-serie (330e), og kjenner vi Audi rett, er ikke de langt bak i løypa.

C350e en rett og slett en fantastisk bil. En sekser på terningen ryker dessverre på grunn av litt trangt bagasjerom og altfor mye støy i kupeen i fart.