Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse

Mercedes har ikke bare den saftigste biffen, de har truffet med tilbehøret, sausen og til og med vinen.

Først publisert Sist oppdatert

img Del på Facebook



Nye C-klasse har akkurat rullet inn i lokalene til de norske forhandlerne, og det er litt av en nyhet. Hver tredje Mercedes personbil som produseres er en C-klasse, som av den grunn er merkets viktigste bilmodell.

Med konkurrenter som Audi A4, BMW 3-serie, Volvo S60 og Lexus IS er kampen om kundene knallhard, så det gjelder å komme til bords med den saftigste biffen.

Stasjonsvogna kommer ikke før til høsten, og deretter fyller Mercedes på vant vis på med flere versjoner. Kineserne får en ekstra lang variant, så kommer en Coupé og trolig en kabriolet. Rykter går om en takhøy flerbruks-C også.

Bilen vi har testet, en sedan, er innstegsmodell med minste motor - C180.

Kjøreegenskaper: 5

Femmeren er sterk og nær en sekser. I C-klasse får du nemlig det beste fra to verdener - kompaktklasse-lekenhet og storbilro i ett.

Storbilroen er et resultat av at den har lagt på seg 10 cm i lengden og 4 cm i bredden siden sist. Akselavstanden er dessuten økt med 8 cm til 284 cm.

Testbilen, som er meget godt utstyrt, har luftfjæring og det Mercedes kaller Agility Control. Systemet gir deg mulighet til å skreddersy bilens egenskaper (forskjellige kjøremodi) etter eget ønske. Systemet påvirker både fjæring, styring og motorrespons.

I sportsmodus har C-klasse mesterlige kjøreegenskaper og er svært kapabel ved aktiv kjøring med stor fart i svingene, men forvent deg ikke samme sportslige snert over kjøreegenskapene som i BMW 3-serie.

I våre kjøreøvelser (slalåm og elgtest) er nye C-klasse trygg og forutsigbar. Vi er likevel ikke over oss av begeistring - bredere hjul bak enn foran gjør at bilen understyrer en hel del.

KJØRER BRA: Kjøreegenskapene er meget gode i nye C-klasse, som i tillegg hever lista på komfort i sin klasse.
KJØRER BRA: Kjøreegenskapene er meget gode i nye C-klasse, som i tillegg hever lista på komfort i sin klasse. Foto: FOTO: Petter Handeland

Motor: 4

Testdata:

0-100 km/t, sek.: 9,4

60-100 km/t, 3. gir: 5,6

60-100 km/t, kickdown: 5,4

80-120 km/t, 3. gir: 6,9

80-120 km/t, kickdown: 6,9

Støy tomgang, dBA: 39,7

Støy 50 km/t, dBA: 64,0

Støy 80 km/t, dBA: 68,3

Støy 100 km/t, dBA: 70,0

Testforbruk, l/mil: 0,74

Motoren i C180 er den samme 1,6-liters bensinturbomotoren som i utgående C-klasse. Den yter 156 hestekrefter og 250 Newtonmeter og er koblet opp mot Mercedes fine syvtrinns automatkasse.

Vi liker kombinasjonen, men den den er ikke vår favoritt. For selv om motoren har fullt dreiemoment allerede fra 1200 omdreininger, savner vi litt bedre skyv på lavt turtall. Som over fartsdumper, der girkassa velger å gå ned i andregir i stedet for å skli behagelig over i tredje. Det gir mer nykkete framdrift.

Motoren skal ha skryt for fin gange, men er ikke blant de beste på drivstofforbruk. Mer om det under forbruksfanen.

Ytelser: 5

Motoren kvikner heldigvis motoren til på høyere turtall og gjør en helt grei figur i våre akselerasjonsmålinger; 60-100 km/t på 5,4 og 80-120 km/t på 6,9 sekunder er omtrent identisk med BMW 316i.

Ifølge Mercedes selv, skal C180 gjøre 0-100 km/t på 8,5 sekunder og ha en toppfart på 223 km/t. I vår 0-100 km/t-måling (under ideelle forhold) kommer vi aldri under 9,4 sekunder.

Eksteriør: 6

HØY KVALITET: Ikke bare ser den moderne ut innvendig, men kvalitetsfølelsen er også meget høy. Legg merke til touch-paden over dreiehjulet i midtkonsollen. (Illustrasjonsfoto).
HØY KVALITET: Ikke bare ser den moderne ut innvendig, men kvalitetsfølelsen er også meget høy. Legg merke til touch-paden over dreiehjulet i midtkonsollen. (Illustrasjonsfoto). Foto: FOTO: Daimler AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars

Den ser ut som en liten S-klasse, eller hva? I løpet av testperioden får vi høre den setningen mange ganger. Folk liker virkelig det de ser. «Den ser ut som en million», får vi høre.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1595
  • Effekt, hk: 156/5300
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 250/1200-4000
  • Egenvekt, kg: 1470
  • Tilhengervekt, kg: 710/1800
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 469/181/144
  • Bagasjerom, liter: 480
  • Standard dekkdimensjon: 205/60R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,54
  • CO2-utslipp, g/km: 126
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,5
  • Toppfart, km/t: 223
  • Pris fra, kr: 369 900
  • Pris testbil, kr: 651 000

Innad i redaksjonen er vi enige. Nye C-klasse passer fullt og helt inn i dagens designspråk fra Mercedes. Stilen er yngre og friskere enn for forgjengeren - det er litt CLA i den. Men enda mer S-klasse.

Testbilen var pyntet opp med AMG-eksteriørpakke. Velger du den, får du 18-toms felger, annen frontfanger, AMG innstegslister og AMG bakfanger, doble eksospotter, vinduslister i aluminium og borede bremseskiver foran. Pakken gir bilen helt klart mer sporty og eksklusiv framtoning, men koster den nette sum av 28 000 kroner.

Interiør: 5

Det er ikke bare eksteriøret som gir oss S-klassevibber. Interiøret kan best beskrives som en fasit på tysk forseggjorthet, med en materialkvalitet og modernitet i toppklasse. Ta med nær perfekt ergonomi for fører og passasjerer, og det skal mye til for å mistrives.

Testbilen har også AMG-interiørpakke med sportsseter i kunstskinn, sportsratt, girhendler på rattet, skinntrukket dashbord, sportspedaler i aluminium og midtkonsoll i svart pianolakk. Det hever inntrykket betraktelig og gir en mer sportslig følelse. Skal vi pirke på noe, så er det at vi opplever sjenerende gjenskinn fra sola i den svarte pianolakken.

Ettersom nye C-klasse har vokst både i lengden og bredden, samt fått utvidet akselavstand, skulle vi tro den innvendige plassen skulle være bedre enn forgjengeren. Vi tar mål av baksetet og kommer fram til at kupébredden er noe bedre, men at benplassen i baksetet er den samme.

Bagasjerommet er oppgitt til 480 liter, men er som sedaner flest ganske vanskelig å utnytte til fulle. Bakseteryggen er tredelt (40:20:40).

Komfort: 5

I komfortmodus er nye C-klasse den mest komfortable bilen i mellomklassen i dag, og stadig tar vi frasen «storbilkomfort» i vår munn. Nesten uansett underlag svever du av gårde som på et flygende teppe.

HØYT FORBRUK: Ytelsene med 1,6-liters bensinturbomotor er på nivå med den svakere BMW 316i. Forbruket er derimot en del høyere - 0,74 l/mil i vår faste forbrukstest.
HØYT FORBRUK: Ytelsene med 1,6-liters bensinturbomotor er på nivå med den svakere BMW 316i. Forbruket er derimot en del høyere - 0,74 l/mil i vår faste forbrukstest. Foto: FOTO: Petter Handeland

I tillegg ligger det meste annet til rette for at du som sjåfør eller passasjer skal fraktes fra a til b på best mulig vis. Sittekomfort og ergonomi er i ypperste klasse, og det er lett å la seg imponere av Burmester-anleggets krystallklare toner og kontante bass.

Men, én ting forhindrer oss å rulle komfortterningen til seks. Hjulstørrelsen påvirker komforten på to måter. På dårlig vei opplever vi enkelte slag fra hjulopphenget som antagelig ikke ville vært der med litt snillere dekkdimensjon.

De brede hjulene produserer også en del dekkstøy. Vi måler 70 desibel i 100 km/t., noe som er litt høyere enn i 3-serie som også fikk kommentar for dekkstøy.

Sikkerhet: 6

Testorganet EuroNCAP trakk i 2012 fram BMW 3-serie som en av de sikreste bilene de har kollisjonstestet noen gang. Nye C-klasse scorer enda litt bedre i sin test.

Poengene fra kollisjonstestene er om lag de samme, men C-klasse scorer bedre for høyt nivå av aktivt sikkerhetsutstyr. Vi nevner i fleng: blokkeringsfrie bremser, antiskrens, kollisjonsvarsling, førerovervåkning, diverse airbager, aktivt panser, filvarsler, filholder, adaptiv cruisekontroll, styreassistent, varslingssystem for påkjørsel bakfra og bremseassistent.

C-klasse er med andre ord en av de sikreste bilene du kan kjøre.

Pris/utstyr: 3

Mercedes lokker potensielle kunder inn i salgslokalene med lavere pris på nye C-klasse. Blant annet skal prisen på C200 ha gått ned med over 57 000 kroner.

Med minste motor (C180) begynner prisen på 369 900 kroner. Men som vi vet, tar Mercedes - akkurat som BMW og Audi - godt betalt for ekstrautstyr. Og det er det mye av i testbilen.

STASJONSVOGN I HØST: Foreløpig er nye C-klasse kun å få som sedan. Stasjonsvogna kommer først til høsten, og det vil nok sette ekstra fart på salget.
STASJONSVOGN I HØST: Foreløpig er nye C-klasse kun å få som sedan. Stasjonsvogna kommer først til høsten, og det vil nok sette ekstra fart på salget. Foto: FOTO: Petter Handeland

- Bilen har «alt» utstyr, så du har muligheten til å bli kjent med alle opsjoner, skriver kommunikasjonssjef i Bertel O. Steen, Christoffer Nøkleby i en mail hvor han legger ved pris/utstyrsoversikt for testbilen.

Likevel setter vi kaffen i halsen, for ekstrautstyret dobler nesten prisen på vår bil - fra 369 900 kroner til 651 000 kroner!

Vi går gjennom utstyrsoversikten og trekker fra elementer du ikke trenger. Vi ser da at 100 000 kroner i ekstrautstyr er en fornuftig linje å legge seg på, både for opplevelsens skyld, og for at bilen skal være attraktiv på bruktmarkedet.

Forbruk: 3

C180 med automatgir har et oppgitt bensinforbruk på 0,54 l/mil og et CO2-utslipp på 126 gr/km, men vår erfaring er at man skal bedrive ekstrem økokjøring for å kjøre så billig.

BMW 316i, som er like stor og tung og har tilsvarende ytelser, regelrett banker C180 på drivstofforbruk. For mens 316i nøyde seg med kun 0,58 l/mil, slurper C180 i seg hele 0,74 l/mil i vår tjue mil lange testrunde (runden kjøres på idealtid og de to rundene ble kjørt under like forhold).

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi lar oss sjarmere og fascinere over Mercedes' nye mellomklassebil. Etter en uke og 7-800 kilometer bak rattet er vi overbevist om at Mercedes ikke bare har den saftigste biffen, men de har truffet med tilbehøret, sausen og til og med vinen.

Foruten litt høyt drivstofforbruk har vi ikke mye å utsette, men skal du kjøpe ny C-klasse, vil vi råde deg å velge ekstrautstyr med omhu og gå for 17-toms hjul.

FLOTT LYD: Liker du god lyd i bilen, vil vi anbefale deg å koste på deg stereoanlegg fra Burmester. Det spiller fantastisk og ser ikke minst bra ut.
FLOTT LYD: Liker du god lyd i bilen, vil vi anbefale deg å koste på deg stereoanlegg fra Burmester. Det spiller fantastisk og ser ikke minst bra ut. Foto: FOTO: Petter Handeland

img Del på Facebook



Les også:

De beste "billig"-stasjonsvognene

Du får ikke mer moro for 220 000 kroner enn dette

Antakelig verdens beste SUV