Test: Mercedes-Benz A220 4Matic, 2015
Høy kvalitetsfølelse, artige kjøreegenskaper og en drivlinje helt i toppsjiktet
Her har du full kontroll!
Mercedes har det siste året kommet med stadig flere firehjulsdrevne versjoner av sine mindre og rimeligere modeller.
Den store nyheten i 2014 var selvsagt crossover-modellen Mercedes-Benz GLA. Vi testet GLA 220 CDI 4Matic i april. Men også andre av de kompakte Mercedes-modellene kommer nå med samme 4WD-systemet som GLA.
Vi har tidligere kjørt den sportslige firedørscoupeen CLA 250 4Matic og den praktiske familiefrakteren B 220 4Matic.
Nå er også Mercedes-Benz A-klasse blitt utstyrt med firehjulsdrift; foreløpig i modellvariantene 200 CDI 4Matic med 136 hk, 220 CDI 4Matic med 170 hk (diesel), samt A220 4Matic med 184 hk og 250 4Matic med 211 hk (bensin). Og sist, men ikke minst, A45AMG 4Matic med 360 hk.
Vi kjørte A200 CDI 4Matic i fjor høst og lot oss på mange måter imponere, men ga bilen trekk for den slappe dieselmotoren. Derfor var det med stor spenning vi nå skulle kjøre A-klasse 4Matic med en av de mest fleksible bensinturbomotorene i sin størrelse – A220 4Matic.
Kjøreegenskaper: 6
«Ai, ai for en artig bil. Vår testbil er utstyrt med en AMG-pakke som gjør en i utgangspunktet sportslig kompaktbil nesten GTI-aktig i veigrep og reaksjoner,» skrev vi etter å ha kjørt A200 CDI 4Matic i høst, og belønnet bilen med terningkast seks for kjøreegenskapene.
Ikke mange minutter bak rattet i A220 4Matic skal til for å få bekreftet at karaktersettingen var riktig. Og på snødekte veier forsterkes bare inntrykket. A220 4Matic er nær en GTI i ytelser og kjøreegenskaper, og i tillegg har den firehjulsdrift, som gjør at den kjører i ring rundt framhjulsdrevne GTI-er på vinterføre.
Dagen vi kjørte vår faste tjuemils testrunde var som skreddersydd for A220 4Matic. Tørr asfalt i lavlandet, is og slaps i motbakkene og snødekte vinterveier i høyden.
Vi fikk med andre ord satt testbilen skikkelig på prøve, og den taklet alle forhold med stor ro. Spesielt egenskapene på snødekte veier må trekkes fram, der balansen i bilen og det kjappe firehjulstrekksystemet ga overlegen kontroll og muligheten til å sette bilen og holde en ørliten sladd gjennom svingene, kun kontrollert av ørsmå rattbevegelser og med gasspedalen.
ESP-systemet tillater en viss vinkel på bilen før det griper inn og kan ikke skrus av.
Motor: 5
A220 har en toliters bensinturbomotor med 184 hestekrefter og 300 Newtonmeter. En herlig motor, med godt drag fra bunn, fint skyv gjennom hele turtallsregisteret og fint snerr opp mot rødmerkingen.
Testdata:
- 0-100 km/t, sek.: 8,0
- 60-100 km/t, 3. gir: 4,1
- 60-100 km/t, 4. gir: 5,2
- 60-100 km/t, 5. gir: 6,9
- 60-100 km/t, kickdown: 4,5
- 80-120 km/t, 4. gir: 5,6
- 80-120 km/t, 5. gir: 7,6
- 80-120 km/t, 6. gir: 10,2
- 80-120 km/t, 7. gir: 13,6
- 80-120 km/t, kickdown: 5,8
- Støy tomgang, dBA: 40,7
- Støy 50 km/t, dBA: 61,5
- Støy 80 km/t, dBA: 65,8
- Støy 100 km/t, dBA: 69,0
- Testforbruk, l/mil: 0,80
Motoren er superfleksibel og har fullt dreiemoment allerede ved 1200 omdreininger. Det bidrar til å gi bilen den lettkjørte karakteren den har. Motorens silkemyke gange er med på å heve komfortinntrykket.
Girkassen, en syvtrinns dobbelklutsj-automatkasse, er etter vår mening en av de aller beste automatgirkassene. Girskiftene er helt klart mykere enn girskiftene i for eksempel i DSG-kassene fra Volkswagen-konsernet. Den er også flinkere til å utnytte dreiemomentet på lavt turtall, og må ikke på død og liv gire både ett og to hakk ned ved moderat gasspådrag, noe DSG er kjent for.
Det betyr ikke at girkassen er treg. Ved kickdown girer den lynkjapt ned og sender turtallet i retning rødmarkeringen ved drøyt 6000 omdreininger.
Ytelser: 5
A220 4Matic skal ifølge Mercedes klare 0–100 km/t-sprinten på 7,4 sekunder. Nesten uten unntak (uansett merke) er den oppgitte tiden litt optimistisk, men vi klikker inn på åtte blank i våre akselerasjonsmålinger med vinterdekk – et tilfredsstillende resultat.
Enda viktigere for kjøreopplevelsen er mellomakselerasjonsegenskapene. Som vanlig måler vi akselerasjonstid i intervallene 60–100 og 80–120 km/t, og A220 4Matic gjør en meget god figur: 60–100 km/t på 4,1 sekunder og 80–120 km/t på 5,6 sekunder er til sammenligning 0,4 og 0,6 sekunder tregere enn hissigproppen A250.
Eksteriør: 5
To år etter at den kom på markedet, ser fortsatt A-klasse moderne ut. Den brede fronten ser tøff ut, og de litt coupéaktige linjene med oppoverknekken i karosserisiden gir bilen flyt fra siden.
Hekken er småfrekk og ingrediensene i AMG-pakken setter en sportslig prikk over i-en.
Interiør: 4
Tøft utseende har sin pris på det praktiske området. Bakseteplassen frister ikke for familiebruk, det samme gjelder bagasjerommet og bakluken gaper ikke høyt og bredt etter store kolli. 4Matic-systemet stjeler heldigvis ikke plass i bagasjerommet, for da ville det blitt lite igjen.
Tekniske data:
- Motor, cm3: 1991
- Effekt, hk ved o/min: 184/5500
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 300/1200
- Egenvekt, kg: 1500
- Tilhengervekt, kg: 1500/750
- Lengde/bredde/høyde, cm: 429/178/142
- Bagasjerom, liter: 341
- Standard dekkdimensjon: 225/40R18 T XL
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,66
- CO2-utslipp, g/km: 154
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,4
- Toppfart, km/t:
- Pris fra, kr: 393 400
- Pris testbil, kr: 499 900
I praksis er Mercedes-Benz A-klasse en tosomhetsbil, med «svigermorsseter» bak når noen må være med.
Vi er ikke helt enige om førermiljøet i A-klasse innad i redaksjonen. Enkelte synes ikke at design og materialkvalitet er på høyde med de beste i klassen og trekker Audi A3 inn som eksempel. Andre liker førermiljøet i A-klasse meget godt. Undertegnede er blant disse, og liker karbonfiberimitasjon på dashbordet, de tøffe luftdysene til klimaanlegget og det som etter min mening er et av de aller fineste airbag-rattene som finnes.
At betjeningen av varmeapparat er lagt helt nederst i midtkonsollen der det er vanskelig både å se og betjene, samt at infoskjermen ser ettermontert ut og er tungvint å bruke, trekker ned.
Komfort: 3
I likhet med A200 CDI 4Matic, sitter vi godt i A220 4Matic. Sportssetene gir god støtte og er bra polstret, dermed er langturskomforten god. Og lav sittestilling passer godt til den sportslige karakteren. A-klasse er en bil du kler på deg, ikke går inn og ut av.
Vi hører mindre fjæringslyd i denne bilen enn de første vi kjørte, det gir en mer solid følelse. Men derfra går det lett utforbakke med tanke på komfort:
Støynivået er fortsatt høyt for kompaktklassen, der dekkstøy er den største synderen.
AMG-pakken gjør akkurat det den skal i forhold til kjøredynamikk, og litt mer enn du håper når det gjelder komfort. Det er et ganske nådeløst understellsoppsett der du både blir «shaken and stirred».
Sikkerhet: 5
EuroNCAP testet Mercedes-Benz A-klasse i november 2012 med meget godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner i totalkarakter, mens score for beskyttelse av voksne er 93 prosent, for barn 81 prosent og for fotgjengere 67 prosent.
Bilen får god omtale i frontkollisjon og sidekollisjon med barriere, og tåler i tillegg den tøffe sidekollisjon med stolpe ganske godt. Beskyttelse for bryst- og mageregion blir her omtalt som "tilfredsstillende".
A-klasse var en av de første kompaktklassebilene med godt utvalg av aktivt sikkerhetsutstyr, noe standard og noe du må betale ekstra for.
Pris/utstyr: 4
Mercedes A-klasse er ingen rimelig bil. Den er og blir en premium-kompaktklassebil, både på opplevelse og på pris.
Men selv om A220 4Matic koster fra 400.000 kroner, føler vi at den gir mer for pengene enn billigste modell med firehjulsdrift, A200 CDI 4Matic.
For velger du A220 4Matic med manuelt gir, er merprisen i forhold til A200 CDI 4Matic kun 25.000 kroner, og det er den herlige bensinmotoren uten tvil verdt.
Mercedes tar seg godt betalt for ekstrautstyr, og A-klasse er ikke et unntak. Testbilen har blant annet AMG sportspakke, 18-toms felger, en hel del aktivt sikkerhetsutstyr, bi-xenon, panorama soltak, navi, DAB+ med mer, og koster totalt 499.900 kroner.
En halv million kroner for en kompaktklassebil er mye penger, men ser vi til konkurrentene er prisen faktisk ganske attraktiv. Riktignok får du kraftigere motor og bedre ytelser i en Golf GTI (koster over halvmillionen med tilsvarende utstyrsnivå), men du må da klare deg med forhjulstrekk året gjennom.
Ser vi til Ford Focus ST, der prisen starter på 455.600 kroner, må du klare deg med forhjulstrekk og manuelt gir.
Forbruk: 3
A220 4Matic har et oppgitt drivstofforbruk og CO2-utslipp på 0,66 l/mil og 154 gr/km. Det er vi ikke i nærheten av i vår faste forbrukstest, der den slurper i seg solide 0,80 l/mil.
A250 (ikke firehjulsdrift) og Golf GTI nøyde seg med 0,72 l/mil, men disse ble kjørt på sommeren på tørre asfaltveier. Kjøreforholdene var langt mer krevende under forbrukstesten av A220 4Matic, der lange strekninger var dekket med snø, is og slaps, og gjerne 5–10 centimeter med slaps der man kjenner at rullemotstanden er stor.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Er du på jakt etter en velkjørende kompaktbil med kraftig motor, automatgir og firehjulsdrift, noe som ikke vokser på trær, er A220 4Matic en bil du burde ta med i betraktningen.
Flott design utvendig og innvendig, høy kvalitetsfølelse, artige kjøreegenskaper og en drivlinje helt i toppsjiktet er lett å sette pris på i en bil som leverer varene uansett vær og kjøreforhold.
Fjæringskomforten og plassforholdene trekker ned, men akkurat det er nok ikke så viktig for folk som søker en sportslig kompaktbil med flott design.