Test: Mazda6 facelift (2017)
Dette har vært en favoritt - og nå har den blitt litt forbedret.

Mazda er en bilprodusent som har klart det umulige. De var tidligere en nesten integrert del av Fords produksjon, men så ble de utstøtt av amerikanerne og satt ut for å dø.
Da alle andre bilprodusenter kastet inn enorme mengder utviklingsressurser på nye trender som downsizing, hadde ikke Mazda penger til nybrottsarbeid.
Det så ekstremt mørkt ut.

Men fremfor å gi opp - eller forsøke å konkurrere med rikingene på rikingenes premisser, valgte de å tenke smart.
De skapte det som har fått samlebetegnelsen SkyActive, som langt på vei handlet om å ta eksisterende kunnskap og bruke det på en ny måte. De lagde for eksempel bensinmotorer som hentet fordeler fra dieselmotorer - og motsatt. De begynte å se på hvor de kunne hente synergier.
Og det ble en kjempesuksess. Bil etter bil har blitt en overraskende god opplevelse. CX-5. CX-3. Mazda6, Mazda3 - og ikke minst den nye MX-5.
- Test: Mazda MX-5 4. generasjon
- Prøvekjørt: Mazda CX-3 AWD Optimum
- Er snart på nivå med BMW, Audi og Mercedes
- Veldig bra og overraskende billig

Hvor går man videre?
Nå har tiden kommet for den obligatoriske midtlivsoppgraderingen for Mazda6. Og sjelden har det vært klarere at Mazda er et selskap som ikke har overflod av ressurser å bruke på å endre på ting som fungerer.
Noen lager nesten en helt ny bil med sin facelift, men Mazda har ikke forsøkt å heve seg over nyere konkurrenter som VW Passat og Ford Mondeo.
Ryktene skal ha det til at de har gjort en del forbedringer med dieselmotoren sin, men testbilen vi har vært ute med denne gangen er bensin. Vi har derfor ikke fått oppleve disse forbedringene.

Og skal vi være brutalt ærlige, så er det ikke store endringene på resten av bilen. Designmessig er det, så vidt vi kan forstå, ingen endringer - muligens med unntak av fargen på takrails.
Innvendig er det gjort endringer, men du skal være Mazda-kjenner for å legge merke til dem.

I instrumentkrustelet er det implementert en liten digital skjerm, det er en ny sportsbryter ved siden av girspaken. Dessuten har HUD-en har fått fargeelementer - alt før var blått - og betydelig bedre oppløsning.

Bilen er også forbedret for norske forhold ved at varme i rattet nå er på plass - et ratt som forøvrig har fått bedre knappeutforming.
Og det er for alle praktiske formål designendringene på bilen.

Endringer under huden
Mazda har dog strukket seg litt lenger enn dette.
For det første har Mazda jobbet ganske mye med støydemping i 2017-modellene av Mazda6 og CX-5. Nå var aldri Mazda6 en spesielt støyende bil, så her kommer det ikke så klart til uttrykk - men på CX-5 vil dette få stor betydning. Igjen blir dette altså en litt diffus forbedring.
De siste fire årene har også Mazda forbedret sine aktive sikkerhetssystemer, noe den oppgraderte bilen får glede av. Blant annet er systemet for automatisk nødbrems forbedret - og bilen gjenkjenner nå trafikkskilt.

G-Vectoring
Den siste nyvinningen er noe Mazda omtaler som G-Vectoring Control, som handler om at rattutslag kan påvirke motoren. Ifølge reklamen skal dette være et system som kutter litt av motorkraften på vei inn i en sving for å få mer av vekten over på forhjulene for bedre grep - og så et ekstra pådrag ut av svingen for økt stabilitet.
Dette er noe som en god sjåfør tenker på under veldig aktiv kjøring, men er en løsning Mazda mener kan ha noe for seg for vanlig kjøring.

Det kan godt være at dette systemet har noe for seg, men dessverre har vi ikke fått mulighet til å teste dette direkte opp til en modell uten. Under vår korte prøvekjøring, var vi ikke i stand til å kjenne noen form for overstyrstyring av gassresponsen.
Mazda6 har alltid vært en hyggelig bil å kjøre, og det eneste vi kan si med sikkerhet er at den ikke har blitt noe dårligere av nyvinningen. Bilen oppleves stabil og god i svinger - men det gjorde den også tidligere.

Nok til neste generasjon
Mazda6 facelift er på ingen måte noen revolusjon - men en bitteliten evolusjon.
Da bilen ble lansert, var den klassens definitivt beste valg etter at nesten alle bilfabrikkene hadde sluttet å tenke på «familiestasjonsvognen», og i stedet fokusert på SUV-er. Men etter lansering har spesielt Ford og VW gitt Mazda kraftig konkurranse. Oppgraderingen sørger for at bilen fortsatt er relevant.
Inn i den kampen kan Mazda dra med seg et svært godt kvalitetsrykte og priser som skaper hodebry for konkurrentene.