Test Mazda6 2,2D AWD automat, 2015
Nå matcher den europeerne fullt ut
Med firehjulsdrift og komplett utstyrspakke treffer Mazda perfekt i familiebilklassen
Den nye Mazda6 kom på markedet her i Norge vinteren 2013, men allerede nå i vår fant Mazda ut at det var på tide med en oppgradering av den relativt ferske modellen.
Vi har allerede gått gjennom endringene i detalj, men det viktigste er nytt interiør, komplett utvalg av aktivt sikkerhetsutstyr og ikke minst: Modeller med firehjulsdrift.
Mazda6 baserer seg på samme teknikken som SUV-suksessen Mazda CX-5.
4WD-systemet er egenutviklet og følger de samme prinsippene som Haldexkoblingen vi kjenner fra blant annet Skoda Octavia 4x4.
AWD-versjonen av Mazda6 leveres i tre stasjonsvognsutgaver, alle med velkjent 2,2-liter diesel. Enten som manuell eller automat med 150 hk og mellomste utstyrspakke Vision, eller som vår testbil: Topputstyrt Optimum-versjon med automat og 175 hk.
Kjøreegenskaper: 5
Enkelt forklart er Mazda6 forhjulsdreven inntil elektronikken registrerer hjulspinn på forhjulene, og så overfører krefter til bakhjulene.
Tidligere har slike 4WD-systemer jobbet med en merkbar forsinkelse, men i Mazda6 kobler bakhjulene inn så kjapt og presist at den hele tiden kjennes nøytral og stødig på vinterføre.
Også i våre kjøretester på bane gjør Mazda6 en solid figur:
Elgtesten går den gjennom uten dramatikk, og i slalåmøvelsen med raske retningsendringer, er tendensen lett understyrt (du må vri mer på rattet for at bilen skal følge svingen) og uproblematisk å beherske.
På veien overføres de sikre egenskapene til en lettkjørt og likandes bil. Den er ikke like sportslig som en BMW 320d xDrive, men er mer enn underholdende nok til å være fornuftig familiestasjonsvogn.
Motor: 4
Det er ikke noe i veien med kraftutviklingen i Mazdas 2,2-liters diesel, særlig ikke i den kraftigste versjonen med solide 420 Nm dreiemoment. Her har du nok krefter å øse av.
Testdata
Mazda6 2,2D AWD
- 0–100 km/t, sek.: 9,0
- 60–100 km/t, 3. gir: 4,9
- 60–100 km/t, 4. gir: 5,3
- 60–100 km/t, kickdown: 5,2
- 80–120 km/t, 4. gir: 6,5
- 80–120 km/t, 5. gir: 8,3
- 80–120 km/t, 6. gir: 9,8
- 80–120 km/t, kickdown: 6,8
- Støy tomgang, dBA: 43,3
- Støy 50 km/t, dBA: 63,4
- Støy 80 km/t, dBA: 68,1
- Støy 100 km/t, dBA: 69,9
- Testforbruk, l/mil: 0,62
Likevel mangler det litt i forhold til de beste dieselmotorene i klassen.
I lav fart sørger dieselknatring for er du aldri i tvil om hva slags drivstoff som skal på tanken. Og det sekstrinns automatgiret mangler en smule på korrekte girvalg og raske, umerkelige girskift.
Ytelser: 5
Det fine med en så dreiemomentsterk dieselmotor, er at du har masse krefter uten at du stadig vekk må trykke gassen i bunn.
Bilen skvetter kjapt av gårde, uten at girkassen girer ned mange hakk eller at turtallet hopper i været. Slikt gir ro i kjøreopplevelsen.
Sammenligner vi testresultatene med andre biler i samme klasse, havner Mazda6 omtrent der du forventer.
Den holder omtrent følge med BMW 320d xDrive, og er litt raskere enn Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 med manuelt gir og 150 hk.
At girkassen ikke fungerer optimalt, ser vi av akselerasjonsmålingene (se tabell for testdata).
Både i 60–100 og 80–120 km/t er bilen marginalt raskere om du låser den i henholdsvis 3. og 4. gir, enn om du lar automatikken styre selv.
Eksteriør: 5
Vi synes Mazda6 i faceliftversjon er blitt en vellykket bil. De små utvendige endringene er effektive, og vårt testeksemplar med grå felger i kontrast til den spesielle "soul red metallic" (7 000 kroner) får mange til å snu seg.
Tekniske data
Mazda6 2,2D AWD
- Motor, cm³: 2191
- Effekt, hk ved o/min: 175/4500
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 420/2000
- Egenvekt, kg: 1560
- Tilhengervekt, kg: 1600/730
- Lengde/bredde/høyde, cm: 480/184/148
- Bagasjerom, liter: 522
- Standard dekkdimensjon: 225/55-17 V
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,54
- CO2-utslipp, g/km: 143
- 0–100 km/t, fabrikk, sek.: 9,1
- Toppfart, km/t: 209
- Pris fra, kr: 448 500
- Pris testbil, kr: 455 500
Vi er fortsatt ikke helt venner med kromlistene i hekken, men det er i alle fall med på å skille Mazda6 fra mange europeiske biler i klassen.
Interiør: 5
Plassmessig hevder Mazda6 seg godt i mellomklassen. Sammenlignet med tre av hovedkonkurrentene vi testet tidligere i år, holder Mazda6 omtrent samme nivå som nye Ford Mondeo og nye VW Passat.
Vi synes Mazda har lyktes godt i den innvendige oppgraderingen av sin familiestasjonsvogn.
Den syvtommers betjeningsskjermen er bedre integrert og ommøbleringen av midtkonsollen er vellykket.
Instrumentene er ryddige på grensen til det kjedelige, men selv i vår velutstyrte variant går du deg aldri vill i betjeningen.
Komfort: 3
På Optimum-modellen er du låst til store 19-tommers felger, og selv om ikke dekkdimensjonen på 225/45-19 er ekstrem, har den etter vår mening en uheldig innvirkning på komfortnivået.
Vi måler hele 70 dBA i 100 km/t, langt mer enn vi liker for en bil til 450 000 kroner.
På grov norsk motorveiasfalt blir dekkstøyen tidvis slik at fører og forsetepassasjer må heve stemmen.
Fjæringskomforten er middels, med småstiv stussing på mindre ujevnheter og noe roligere bevegelser på større dumper.
Også her kjennes det ut som om bilen ville vært smidigere på snillere dekk. Setene ser innbydende ut, og følger opp med brukbar sittekomfort. Sittestilling og reguleringsmuligheter er prima.
Sikkerhet: 5
Mazda6 ble testet av EuroNCAP i 2013. Da oppnådde den fem av fem stjerner og gode resultater i deltestene. Den fikk 92 % score for beskyttelse av voksne, 77 % for barn og 66 % for fotgjengere.
Den klarte seg godt i front- og sidekollisjon, dessuten fikk den toppkarakter for beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra.
I forbindelse med faceliften har Mazda6 fått full pakke med aktivt sikkerhetsutstyr som standard i Optimum-modellen:
Blant annet adaptiv cruisekontroll, smart city brake support, kjørefeltassistanse, sideovervåking og autobrems ved rygging, samt LED-lys med adaptiv fjernlyskontroll.
Vi var spesielt fornøyd med den adaptive cruisekontrollen, som fungerer mykere og smartere enn en del andre varianter vi har kjørt.
Dessverre er du nødt til å velge Optimum-versjonen for å få full sikkerhetspakke. Vision og Core er ikke like komplette på dette området.
Pris/utstyr: 6
Velger du en Mazda6 AWD i Optimum-versjon, får du en komplett utstyrt firehjulsdreven familiestasjonsvogn for rundt 450 000 kroner. Et godt kjøp, uansett hvordan du snur og vender på det.
Skal vi pirke i et ellers perfekt inntrykk, er det litt merkelig at du ikke kan få Optimumpakke på 150 hk-versjonen med 4WD. Vi tipper Mazda synes prisforskjellen på ca. 20 000 kroner (med automat) ikke blir stor nok, og regner med at de fleste ville gått for 175 hk-utgaven uansett.
Forbruk: 4
Ifølge EU-normen, skal Mazda6 2,2D AWD med 175 hk bruke 0,54 l/mil og slippe ut 143 g/CO2 per km.
I vår faste forbrukstest blir det litt mer. Testforbruket ender på 0,62 l/mil, noe som stemmer godt med resultatet for Mazda CX-5 med samme motor. Den gikk på 0,67 l/mil.
Dermed havner Mazda6 omtrent midt i feltet for stasjonsvogner med 4WD. Blant de aller snilleste på drivstoffet har Mercedes-Benz C250 Bluetec 4Matic vært, med et testforbruk på 0,57 l/mil.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Det er forunderlig hvor mye mer komplett Mazda6 er blitt i faceliftversjon, bare to år etter den debuterte. Aller best liker vi at du nå kan få den med 4WD. Dessuten at toppmodellen har alt viktig utstyr, uten at prisen stikker fullstendig til himmels. Legg til et mer fristende interiør, og dermed har du en av våre absolutte familiebilfavoritter.