Biltest

Test: Mazda MX-5 4. generasjon

Liten motor. Liten plass. Fantastisk opplevelse!

SNERTEN: Nye Mazda MX-5 er en snerten liten roadster med stort fokus på kjøreglede uten store kostnader.
SNERTEN: Nye Mazda MX-5 er en snerten liten roadster med stort fokus på kjøreglede uten store kostnader.
Publisert

Som verdens mestselgende roadster, er MX-5 den delen av Mazda-konsernet som aldri sluttet å skinne da det så som mørkest ut for Mazda.

Så da de skulle løfte seg ut av krisen etter bruddet med Ford, fokuserte de først på andre modeller som det var viktigere å fornye først. 6-eren. 3-eren. CX-5. CX-3. Alle har i grunn blitt fantastiske biler.

Men nå har vi altså kommet til indrefileten, den nye generasjonen MX-5. Ti år etter at forrige generasjon ble lansert.

Bitteliten

Den nye generasjonen MX-5 er naturligvis helt ny fra topp til bunn, og det er bare konseptet som er igjen fra forrige generasjon.

Bilen har blitt betydelig mindre enn tidligere generasjon, og er nå kun 391 centimeter lang. Det er 6 centimeter kortere enn en VW Polo. Og med sine 122 centimeter høyde, er dette virkelig en bil du setter deg ned i. Og Recaro-setene sørger for at du sitter godt.

Det er selvsagt ingen bakseter, og bagasjerommet på 130 liter holder knapt nok til en tur på butikken.

La det dermed ikke være noen tvil: Dette er en bil som handler om å være en ren, skjære kjøremaskin - ikke noe nytteprodukt.

Liten motor

Under panseret sitter det også en relativt liten motor. Du kan velge mellom en 1,5-liters bensinmotor på 131 hestekrefter, eller en 2-liters motor som de bare har klart å klemme 160 hestekrefter ut av.

Trusselen fra regn er ikke noe hinder.
Trusselen fra regn er ikke noe hinder.

Vår testbil har førstnevnte, og det kan da være naturlig å spørre seg: Kan man ha det moro med 131 hestekrefter?

Svaret på det spørsmålet er et rungende «JA» - nettopp fordi MX-5 er så rendyrket som den er. For i denne bilen handler det ikke om 0-100-tider, og om å komme seg raskest fra A til B, men derimot om hvilken opplevelse du har på turen.

MX-5 kan ikke leveres med automatgir, og når girkassen er så god som her, er det bare en glede.
MX-5 kan ikke leveres med automatgir, og når girkassen er så god som her, er det bare en glede.

For når du sitter så lavt ned mot bakken, sender alle kreftene ut på bakhjulene gjennom dekk uten spesielt god friksjon, har en direkte og herlig manuell girkasse som kontrollerer en svært turtallsvillig motor - og et ratt som snakker til deg, blir det en helt herlig kjøreopplevelse.

Det er vinden i håret, kaffen i kruset og musikken fra høyttalerne.

Til vår store overraskelse er bilens understell overraskende mykt satt opp. Denne lille sportsbilen er rett og slett komfortabel, men beholder likevel kjøreglenden gjennom lavt tyngdepunkt, lav vekt - og ingeniører som kan å sette opp understell.

(Utgaven med 2-liters motor har trolig noe stivere karakterestikk, fordi den inneholder oppstivingsstag og andre støtdempere.)

Legg så til et stofftak som du kan ta opp og ned i fart med én hånd i løpet av 4-5 sekunder, og det blir fantastisk.

Her handler det bare om å skru av ESP-systemet, og nyte en bil som er så velbalansert, kontrollerbar og fantastisk som du kan tenke deg. Og fordi du bare har 131 hestekrefter og 150 Nm dreiemoment å ta av, så kommer hekkslippene i rundkjøringene i lav hastighet - ikke når du virkelig presser på de svingete veien.

Ja, selv når regnet begynner å bøtte på er det ganske greit å sitte bak rattet. Med taket nede. Og når det går over grensen, så er taket oppe på 1-2-3. I fart.

Interiøret har også Mazda frisket betydelig opp siden forrige generasjon. Det er fortsatt et veldig fokusert interiør, men en har blant annet fått på plass den relativt gode infotainmentløsningen, som styres enkelt fra midtkonsollen.

Det vi hadde håpet - og litt mer

Etter å ha kjørt bilen i noen dager, er vi ikke i tvil om at Mazda har levert etter noter. Og vel så det.

Mazda MX-5 1.5 Sport

Motor: 4-sylindret selvpusende bensin
Volum: 1,5/1496 ccm
Effekt: 131HK v/7000 RPM
Dreiemoment: 150 Nm v/4800 RPM
Girkasse: 6-trinns manuell
Drift: Bakhjul
Størrelse: 3915/1735/1225 mm
Egenvekt: 1090 kg
Bagasjeplass: 130 liter
Hengerfeste: Nei
0-100: 8,3 sekunder
Forbruk: 0,60 l/mil
CO2: 139 g/km

Pris:
Modell:
Fra 302.000
Testbil: 322.500 kroner

Ekstrautsyr: Metallic, Recaro-seter

Vi var en anelse skeptisk til utseende da bilen først ble lansert. Den virket i overkant feminin, men i virkeligheten ser den rett og slett veldig bra ut.

Den lille motoren leverer tilstrekkelig med krefter i et stort turtallsspekter og sørger for en svært engasjerende kjøreopplevelse - uten at du trenger å bryte fartgrensen.

Og siden bilen er liten og har liten motor, så koster den ikke all verden heller.

Kan man be om noe særlig mer?

Tja, det eneste kunne kanskje vært litt lavere forbruk. Det oppgitte forbruket er like høyt som en Golf GTI som veier mye mer og har større motor. Og at radioantennen var litt mer diskré.

Eller som det også kalles: Pirk.

Det gode

  • Engasjerende kjøreegenskaper
  • Komfortabel
  • God sittestilling
  • En meget god manuell girkasse med kort gange
  • Du kan ha det moro innenfor fartsgrensen
  • Oversiktig og funksjonelt interiør
  • Taket kan raskt tas opp og ned med én hånd i fart
  • Snertent design

Det dårlige

  • Ikke spesielt praktisk
  • Stofftak er ikke særlig lydisolerende
  • Litt kort sittepute
  • Forbruket er forholdsvis høyt

Det grusomme

  • Ingenting

Denne saken ble første gang publisert 28/08 2016.

Les også