Test: Marex 360 Cabriolet Cruiser
Smart båt, genial kalesje
Det er mye fint å si om den nye feriebåten fra Marex. Men mest imponert blir du av det som må være verdens enkleste kalesjeløsning.
Navnet Cabriolet Cruiser sier det meste. Fra åpen til lukket båt i løpet av et minutt eller to. Ingen flagrende kalesjeduk når ettermiddagsbygen nærmer seg. Ingen vonde fingre etter å ha trukket over den siste, harde knappen. Når solen igjen skinner, går det enda kjappere å åpne opp uteområdet i det som er den store norske tur- og feriebåtnyheten for 2019.
Marex 360 Cabriolet Cruiser vises på den flytende båtutstillingen Båter i sjøen 2019 på Aker Brygge, som går fra 5-8. september. Og det er ikke bare den fiffige kalesjeløsningen du kan se i videoen under som kan glede feriebåtkundene. Marex 360 Cabriolet Cruiser kan nemlig by på et av de største uteområdene i denne klassen.
Den store U-sofaen akter er hovedattraksjonen. De runde hjørnene gir en deilig loungefølelse når du skal slappe av. Det store utfellbare bordet gir god spiseplass for minst fire personer, og skal du ha med en flokk på hyggetur kan inntil 10 personer benke seg i sofagruppen. Allsidig, med andre ord.
Praktisk akterdekk
Likevel er det mer ved uteplassen i Marex 360 Cabriolet Cruiser enn bare sitteplasser. Den rommelige badeplattformen akter har store oppbevaringsbokser. Det er praktisk i seg selv for å stue unna alt fra fortøyningssaker til fendere og landstrømskabel. Men de dobler også som sitteplasser etter et bad eller å se på solnedgangen med nærkontakt til vannet.
I forkant av sittegruppen har du en innholdsrik pantryløsning. En L-formet del på babord side har vask, 3 kokebluss og komfyr. Samt skuffer og benkplass. Vis-a-vis på styrbord finner du kjøleskap, fryser, flere skuffer og en stor tilberedningsbenk. Men genistreken er avlastingsplaten du kan felle ut mellom de to sidene av pantryet. Dermed har får du noe som mangler i de fleste båter av denne størrelsen: Plass til å sette fra deg alt som skal til når middagen om bord består av mer enn en poserett fra Toro.
Ny båt, kjent konsept
Nettopp derfor er tak- og kalesjeløsningen helt sentral i en vellykket tilværelse i Marex 360 Cabriolet Cruiser. Du kan åpne opp de to skyvetakene, det ene over førerplassen, det andre over cockpitsalongen uten å være redd for at værgudene spiller deg et puss i matlaging, middagslur eller selskapeligheter. Det er gjort på noen sekunder å trekke over de to stofftakene og tar ikke mye lenger tid å trekke ut kalesjegardinene fra hver av sidestolpene i midtseksjonen.
Marex 360 Cabriolet Cruiser er en helt ny båt, men konseptet bygger på suksessen med rundt 250 eksemplarer av forgjengeren 350 Cabriolet Cruiser. At konseptet ligger tett opp til forgjengeren, men med forbedringer i alle ledd overrasker dermed ikke.
Et sted du merker moderniseringen godt er på førerplass. Et gråfarget, høyreist dashbord er behagelig selv i sterkt sollys og skreddersydd for to store skjermer. Glasscockpit har vært en attraktiv løsning i flere år i båt enn i bil, men det er først med et dashborddesign som dette du virkelig får utnyttet to skjermer best mulig. Og tradisjonen tro – luken i vindskjermen er på plass slik som i forgjengeren. Ingen grunn til å ta hele veien fra akterdekket for å komme fram til solseng eller fortøyningsoppgaver i baugen.
Tekniske data: Marex 360 CC
Lengde, m: 10,99-11,49
Bredde, m: 3,49
Dypgang, m: 0,97-1,10
Drivstoff, l: 750
Vann, l: 350
Varmtvann, l: 60
Septik, l: 190
Soveplasser: 4+3
Sitteplasser: 12 i cockpit
Pris:
Takler smårøffe forhold
Men på tide å se hva den nye turbåten duger til å sjøen. Værgudene spiller slik sett på lag, med en sørlig frisk bris som nærmer seg liten kuling i kastene. I indre Oslofjord betyr det ubehagelig krappsjø på 1-1,5 meter og ofte irriterende dunking og slag. Det er nettopp slike forhold det nye skroget skal fikse bedre enn forgjenger og mange konkurrenter. Vår båt er utstyrt med største motoralternativ, 2x Volvo Penta D4-300. Det betyr toppfart på 40 knop og behagelig marsjfart fra ca. 25-30 knop.
Og Marex holder det de lover, båten går mykt med sjøen inn mot baugen. Og når jeg får trimmet den riktig sideveis med ZipWake-interceptorene, er heller ikke den vanskeligste øvelsen – med bølgene inn skrått forfra noen stor utfordring for komforten om bord.
Lite skrogstøy
En viktig detalj i den gode totalkomforten er det lave støynivået i marsjfart. Da snakker vi ikke bare om et godt støydempet motorrom. Enda viktigere er det at det nesten ikke er skrogstøy, slik at bølgeslagene knapt nok høres i cockpit. Slik skaper ro hos skipper og mannskap.
Etter en fin dag underveis og en god middag i aktersofaen er det tid for å gå til ro. Med stor ute- og cockpitseksjon har Marex tatt det eneste fornuftige valget og gjort dette til en båt med to separate kabiner og fire køyeplasser.
Noen vil gjerne ha tre kabiner, men i en 36-foter blir den minste som regel svært liten. Alternativet her er å re opp til to personer i U-sofaen akter.
Motor/priseksempler
Volvo Penta D6-400
Toppfart: 33 knop
Pris fra 3 626 000,-
Volvo Penta 2x D4-300
Toppfart: 40 knop
Pris fra 4 115 000,-
Volvo Penta D6-440 aksel
Pris fra 3 570 000,-
Fordelen med to kabiner er at begge blir rommelige. Det er nesten selvsagt i eierkabinen forut, men også midtkabinen er overraskende lys og luftig. Det er ikke vanskelig å se for seg at fire personer kan dra på lange ferieturer uten at man føler det blir trangt om bord. Noe også et fint dusj- og toalettrom med både armslag og god takhøyde sørger for.
2019 har så langt vært det mest suksessfulle for Marex og brødreparet Thomas og Espen Aalrud med 120 produserte båter:
– Det kommer som et resultat av flere faktorer, sier Thomas Aalrud. Vi tok viktige grep, strammet opp produktutvalget med en helt ny designlinje og fokus på tur- og feriebåter. Dessuten har vi satset bevisst på eksportvirksomheten. Det bærer frukter og hjelper oss med å holde tempoet oppe i produktutviklingen.
Noe den nye Marex 360 Cabriolet Cruiser er et godt eksempel på.
Denne saken ble første gang publisert 05/09 2019, og sist oppdatert 17/06 2020.