Prøvekjørt: Land Rover Discovery Sport 2,0L TD4

Endelig med rett motor

Du kan være glad du ventet.

DISCO: Den nye motoren er ikke bare mer økonomisk. 180-hesteren har bedre kraftutvikling enn 190-hesteren. ALLE FOTO: Produsent
DISCO: Den nye motoren er ikke bare mer økonomisk. 180-hesteren har bedre kraftutvikling enn 190-hesteren. ALLE FOTO: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Da Land Rover introduserte Discovery Sport for første gang i januar, manglet den noe: En god motor. Det finnes noen tusen der ute som ikke klarte å vente eller ga blaffen i om bilen hadde den aldrende 2,2-liters TD4-versjonen. Og hvorfor vente? Den hadde tross alt 190 hester.

Den nye motoren er en toliters turbodiesel som er mindre kraftig, noe som er uvanlig. Men teller krefter egentlig så mye i en familie-SUV? Dreiemoment og effektivitet teller mer – og det siste mer enn noe. Dette er den nye Ingenium-motoren som bygges i en helt ny fabrikk til fem milliarder ved Wolverhampton, og brukes allerede i Jaguar XE.

Men den nye Ingenium-motoren skal Disco Sport nøye seg med 0,49 liter på mila og hoste ut 129 g/km (oppgitte tall). Med den gjerrigste motoren kan du sågar få Sport-en med 2WD, men ærlig talt, hvem vil kjøre en Land Rover med trekk på kun to hjul?

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PRIS: Den rimeligste modellen med 150 hk og manuelt gir koster fra 551 900 kroner.
PRIS: Den rimeligste modellen med 150 hk og manuelt gir koster fra 551 900 kroner.

Nitrinns automatgir

Mange vil nok klare seg med manuell kasse og den minste motoren, men Land Rover måtte fjerne den tredje seteraden for å komme seg under grensen på 130 g/km. Den bilen du egentlig ønsker deg har ikke fullt så imponerende forbrukstall, siden den har mer krefter. Og de to ekstra setene. Så ut over den 150 hesters grunnversjonen (551 900 kroner med manuelt gir) får du denne 180 hesters modellen.

Ytelsene som oppgis er identiske med den utgående 190 hk motoren, men den reagerer mye bedre. Den setter i gang kjapt og smidig, og har en elegant kraftkurve som gir deg rikelig med trøkk raskt, men uten at den føles for øyeblikkelig. Legger du til noen titusen, kan du også få den med nitrinns automat. Blander du deg inn, vil du få belastningsskader fra betjeningen av padleårene.

Ikke i nærheten

Du vil kanskje også merke at motoren begynner å miste litt av sinnsroen når du kommer til 4000 o/min. Men alt i alt er den jevn, rolig og i perfekt samspill med resten av bilen, selv om den altså langt fra er så økonomisk som de påståtte tallene skulle tilsi. Vi klarte 0,78 l/mil, noe som stort sett matcher tallene vi tidligere har klart med BMW X3.

Skuffet? Da må du ikke glemme at Disco Sport veier opp mot 1900 kilo. Det betyr også at den ligger bra på veien, og ikke blir kastet omkring. Så den er faktisk en svært tilfredsstillende bil å kjøre.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

DOMMEN:

Discovery Sport får en motor som er like myk og raffinert som resten av bilen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DYNAMISK: Den nye 2,0-motoren i Disco Sport erstatter 2,2-literen. Bildet viser bilen i Dynamic-versjon.
DYNAMISK: Den nye 2,0-motoren i Disco Sport erstatter 2,2-literen. Bildet viser bilen i Dynamic-versjon.

Tekniske data

Pris: fra 551 900 kroner med 150 hk. 589 900 kroner med 180 hk. Begge med utstyrsgrad Pure, som er laveste nivå.

RETT MOTOR: Ingenium-motoren.
RETT MOTOR: Ingenium-motoren.

Motor: 1999 ccm 4 syl, turbodiesel

HK: 180

Dreiemoment: 430 Nm

0-100 km/t: 8,4 sek

Toppfart: 190 km/t

Forbruk: 0,53 l/mil

CO₂-utslipp: 139 g/km

Vekt: 1884 kg

PENT: Alt her, unntatt infotainment-delen, er fint utført. Og stille. Førermiljøet på bildet er fra Dynamic-versjonen.
PENT: Alt her, unntatt infotainment-delen, er fint utført. Og stille. Førermiljøet på bildet er fra Dynamic-versjonen.