Test: Kia Xceed PHEV
Vi tar gjerne en GT-versjon
I ladehybriden Kia Xceed er stil og kjøreglede prioritert, men det er én ting vi savner.
Kia har allerede et ganske bredt utvalg av ladbare biler i kompaktklassen. Du har selvsagt Niro, den finnes både med ren elektrisk drivlinje og som ladehybrid. Dessuten Ceed SW (stasjonsvogn) og nå altså Xceed, begge med samme ladehybridoppsett som Niro. Nå komme også store, syvseters Sorento som ladbar hybrid.
Det høres trangt ut å ha tre biler i samme prisområde rundt 400 000 kroner, men bilene er ganske forskjellige. Niro er en snusfornuftig, halvhøy crossover, Ceed den klassiske familiestasjonsvognen, mens Xceed tar på seg rollen som småfrekk og sportslig crossovervariant. Noe for enhver smak, med andre ord.
Sammenlignet med tvillingbror Ceed SW er Xceed en helt annen bil, både praktisk og designmessig. Førstnevnte er drøyt 20 cm lengre med et pent og fornuftig stasjonsvognskarosseri. Xceed er noen centimeter høyere og har en kraftig knekk i bakluken. Det sørger for et langt tøffere og mer dynamisk utseende, men også at bagasjeplassen blir kraftig redusert. Der Ceed SW kan by på familievennlige 437 liter, må du nøye deg med småbilaktige 291 liter i Xceed. Forfengelighet har sin pris.
De to dyreste utgavene av Xceed er utstyrt med en småfet felg/dekkombinasjon på 235/45-18. Det hjelper også på å gi bilen et muskuløst, «klarer alt»-utseende selv om det bare er forhjulsdrift om bord. Et lite ess i ermet har likevel Xceed – bakkeklaringen er med 18,4 cm – drøyt fire cm høyere enn i stasjonsvognen.
Les også (+) Gir deg egenskapene de mest populære SUV-modellene mangler
Biter fra seg i svingene
Xceed er en svært lettkjørt bil og virker kvikk i reaksjonene. Dermed er den på sitt aller beste når du navigerer deg gjennom bytrafikken, eller har det hyggelig på en svingete landevei. Fin oversikt, et kompetent understell svelger unna små og store ujevnheter, mens de store hjulene sørger for bra bitt i svingene.
Like god er ikke Xceed når det kommer til lange transportetapper. Til det blir støynivået – og da særlig fra de store hjulene – vel påtrengende. Synd, for velger du Xceed med høyeste utstyrsnivå bidrar mange utstyrsdetaljer til å heve inntrykket av totalkomfort på førerplassen. Assistentsystemer, seteventilasjon, praktisk skjerm- og betjeningssystem for å nevne noe av det viktigste – i tillegg til gode seter og fin sittestilling.
Det største savnet er imidlertid at bilen mangler ekstra punch i akselerasjonen. Det kommer kanskje av det sportslige utseendet og de livlige veiegenskapene, for systemeffekt på 141 hk og 265 Nm dreiemoment er ikke all verden i våre dager. Du må grave ganske dypt med gasspedalen før det skjer noe av betydning, og da virker 1,6-literen temmelig anstrengt.
Les også (+) Test: Audi Q7 tar over rollen som bølla i klassen
Det forbruks- og rekkeviddemessige har Kia kontroll på: Den bruker 0,4 liter per mil i test, og kommer 44 km på strøm. Respektabelt med tanke på at batteriet er på moderate 8,9 kWh.
DOMMEN:
På tross av at det er tett mellom modellene i denne delen av Kia-programmet, forsvarer Xceed plassen sin. Her er stil og kjøreglede prioritert høyere enn plass og praktiske egenskaper. Da hadde det vært moro med ekstra pulver under panseret.
Tar gjerne en GT-versjon
Det er samme drivlinje i Niro, Ceed SW og Xceed. En snill 1,6-liters bensinmotor på 105 hk driver forhjulene sammen med en elmotor på 60 hk. De sørger for en akseptabel systemeffekt på 141 hk og 265 Nm dreiemoment, men det blir en smule tamt. Hele utstrålingen i Xceed-varianten roper etter noe mer. Særlig i mellomregisteret sliter drivlinjen med å gi noe ekstra drag. Derfor kikker man med et lite hjertesukk mot Kias fine 1,4-liters bensinturbo med 140 hk. Nå er vi hverken produktstrateger eller ingeniører hos Kia, men tanken på en slik i kombinasjon med elmotor og ytelser Golf GTE-klassen – se det vekker en aldri så liten «må-ha»-følelse.
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 1580+EL
Effekt, kW/hk: 104/141
Dreiemoment, Nm: 265
Egenvekt, m/fører, kg: 1594
Tilhengervekt, kg: 1300
Lengde/bredde/høyde, cm: 440/183/150
Bagasjerom, liter: 291–1243
Standard dekkdimensjon: 235/45-18
Batterikapasitet, kWh: 8,9
Rekkevidde, WLTP km: 42
Rekkevidde i 200 km test: 44
Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 0,17
CO₂-utslipp, g/km: 38
0–100 km/t, fabrikk, sek: 11
Toppfart, km/t: 188
Pris fra, kr: 369 900
Pris testbil fra, kr: 439 900
TESTDATA
0–100 km/t, sek: 9,6
60–100 km/t, kickdown: 5,4
80–120 km/t, kickdown: 7,1
Støy 50 km/t, dBA: 63,0
Støy 80 km/t, dBA: 67,0
Støy 100 km/t, dBA: 69,5
Testforbruk, l/mil: 0,4
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 50 2020
Denne saken ble første gang publisert 08/12 2020, og sist oppdatert 10/12 2020.