Test: Kia Xceed PHEV

Vi tar gjerne en GT-versjon

I ladehybriden Kia Xceed er stil og kjøreglede prioritert, men det er én ting vi savner.

Pluss ikon
<b>LEKKER:</b> Store hjul, ekstra bakkeklaring, offroadpynt og kraftig hellende front er viktige ingredienser i designpakken. 
LEKKER: Store hjul, ekstra bakkeklaring, offroadpynt og kraftig hellende front er viktige ingredienser i designpakken. 
Sist oppdatert

Kia har allerede et ganske bredt utvalg av ladbare biler i kompaktklassen. Du har selvsagt Niro, den finnes både med ren elektrisk drivlinje og som ladehybrid. Dessuten Ceed SW (stasjonsvogn) og nå altså Xceed, begge med samme ladehybridoppsett som Niro. Nå komme også store, syvseters Sorento som ladbar hybrid.

Det høres trangt ut å ha tre biler i samme prisområde rundt 400 000 kroner, men bilene er ganske forskjellige. Niro er en snusfornuftig, halvhøy crossover, Ceed den klassiske familiestasjonsvognen, mens Xceed tar på seg rollen som småfrekk og sportslig crossover­variant. Noe for enhver smak, med andre ord.

Sammenlignet med tvillingbror Ceed SW er Xceed en helt annen bil, både praktisk og designmessig. Førstnevnte er drøyt 20 cm lengre med et pent og fornuftig stasjonsvogns­karosseri. Xceed er noen centimeter høyere og har en kraftig knekk i bakluken. Det sørger for et langt tøffere og mer dynamisk utseende, men også at bagasjeplassen blir kraftig redusert. Der Ceed SW kan by på familievennlige 437 liter, må du nøye deg med småbilaktige 291 liter i Xceed. Forfengelighet har sin pris.

<b>HYGGELIG:</b> Førerplassen har mange vellykkede elementer. Det beste er at du sitter behagelig og tett på det som skjer. 
HYGGELIG: Førerplassen har mange vellykkede elementer. Det beste er at du sitter behagelig og tett på det som skjer. 

De to dyreste utgavene av Xceed er utstyrt med en småfet felg/dekkombinasjon på 235/45-18. Det hjelper også på å gi bilen et muskuløst, «klarer alt»-utseende selv om det bare er forhjulsdrift om bord. Et lite ess i ermet har likevel Xceed – bakkeklaringen er med 18,4 cm – drøyt fire cm høyere enn i stasjonsvognen.

Les også (+) Gir deg egenskapene de mest populære SUV-modellene mangler

<b>SPORT ER BEST:</b> Trykker du på sportsknappen får du finere dashbordgrafikk og mer umiddelbar respons fra drivlinjen. Det gjør bilen enklere å kjøre aktivt. 
SPORT ER BEST: Trykker du på sportsknappen får du finere dashbordgrafikk og mer umiddelbar respons fra drivlinjen. Det gjør bilen enklere å kjøre aktivt. 

Biter fra seg i svingene

Xceed er en svært lettkjørt bil og virker kvikk i reaksjonene. Dermed er den på sitt aller beste når du navigerer deg gjennom bytrafikken, eller har det hyggelig på en svingete lande­vei. Fin oversikt, et kompetent understell svelger unna små og store ujevnheter, mens de store hjulene sørger for bra bitt i svingene.

Like god er ikke Xceed når det kommer til lange transportetapper. Til det blir støynivået – og da særlig fra de store hjulene – vel påtrengende. Synd, for velger du Xceed med høyeste utstyrsnivå bidrar mange utstyrs­detaljer til å heve inntrykket av totalkomfort på førerplassen. Assistentsystemer, seteventilasjon, praktisk skjerm- og betjeningssystem for å nevne noe av det viktigste – i tillegg til gode seter og fin sittestilling.

Det største savnet er imidlertid at bilen mangler ekstra punch i akselerasjonen. Det kommer kanskje av det sportslige utseendet og de livlige veiegenskapene, for systemeffekt på 141 hk og 265 Nm dreiemoment er ikke all verden i våre dager. Du må grave ganske dypt med gasspedalen før det skjer noe av betydning, og da virker 1,6-literen temmelig anstrengt.

Les også (+) Test: Audi Q7 tar over rollen som bølla i klassen

<b>HØYERE:</b> Xceed er drøyt 4 cm høyere enn den vanlige Ceed SW. Ikke helt i offroad-klassen, men føles bedre på småhumpete grusvei. 
HØYERE: Xceed er drøyt 4 cm høyere enn den vanlige Ceed SW. Ikke helt i offroad-klassen, men føles bedre på småhumpete grusvei. 

Det forbruks- og rekkeviddemessige har Kia kontroll på: Den bruker 0,4 liter per mil i test, og kommer 44 km på strøm. Respektabelt med tanke på at batteriet er på moderate 8,9 kWh.

DOMMEN:

På tross av at det er tett mellom modellene i denne delen av Kia-programmet, forsvarer Xceed plassen sin. Her er stil og kjøreglede prioritert høyere enn plass og praktiske egenskaper. Da hadde det vært moro med ekstra pulver under panseret.

Tar gjerne en GT-versjon

Det er samme drivlinje i Niro, Ceed SW og Xceed. En snill 1,6-liters bensinmotor på 105 hk driver forhjulene sammen med en elmotor på 60 hk. De sørger for en akseptabel systemeffekt på 141 hk og 265 Nm dreiemoment, men det blir en smule tamt. Hele utstrålingen i Xceed-varianten roper etter noe mer. Særlig i mellomregisteret sliter drivlinjen med å gi noe ekstra drag. Derfor kikker man med et lite hjertesukk mot Kias fine 1,4-liters bensinturbo med 140 hk. Nå er vi hverken produktstrateger eller ingeniører hos Kia, men tanken på en slik i kombinasjon med elmotor og ytelser Golf GTE-klassen – se det vekker en aldri så liten «må-ha»-følelse.

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 1580+EL

Effekt, kW/hk: 104/141

Dreiemoment, Nm: 265

Egenvekt, m/fører, kg: 1594

Tilhengervekt, kg: 1300

Lengde/bredde/høyde, cm: 440/183/150

Bagasjerom, liter: 291–1243

Standard dekkdimensjon: 235/45-18

Batterikapasitet, kWh: 8,9

Rekkevidde, WLTP km: 42

Rekkevidde i 200 km test: 44

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 0,17

CO₂-utslipp, g/km: 38

0–100 km/t, fabrikk, sek: 11

Toppfart, km/t: 188

Pris fra, kr: 369 900

Pris testbil fra, kr: 439 900

TESTDATA

0–100 km/t, sek: 9,6

60–100 km/t, kickdown: 5,4

80–120 km/t, kickdown: 7,1

Støy 50 km/t, dBA: 63,0

Støy 80 km/t, dBA: 67,0

Støy 100 km/t, dBA: 69,5

Testforbruk, l/mil: 0,4

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 50 2020

Denne saken ble første gang publisert 08/12 2020, og sist oppdatert 10/12 2020.

Les også