Test: Kia Sorento Exclusive 2,2 CRDi aut., 2015

Utstyrsbombe for familien

Med konkurrenter i fleng stiller Kia til kamp i SUV-klassen med en sjuseters utstyrsbombe til over 700 000 kroner. Kan den forsvare prisen?

Først publisert Sist oppdatert

Med Sorento klarer Kia å finne sin helt egen nisje i SUV-segmentet. Sorento er større enn familie-SUVer som Mitsubishi Outlander og Honda CR-V, større enn premium-SUVer som BMW X3, Audi Q5 og Volvo XC60, og mindre enn stor-SUVer som Audi Q7, BMW X5 og Mercedes ML (kommende GLE).

Etter mye fram og tilbake, faller vi til slutt ned på å sammenligne Sorento med familie-SUVene. Dette fordi de innvendige målene er på nivå med Honda CR-V og Mitsubishi Outlander.

Sorento har bedre kupebredde, men faktisk litt dårligere benplass i baksetet. Bagasjerommet er til gjengjeld litt lengre, men samtidig litt grunnere.

Sorento har i likhet med Outlander en tredje seterad. To seter vippes opp fra bagasjeromsgulvet og gjør Sorento om til sjuseter. Seteløsningen er fleksibel og velfungerende, men samtidig en plasstyv når kun fem seter er i bruk.

De nedslåtte setene bygger i høyden og reduserer lastekapasiteten. Bagasjeromsvolumet er likevel oppgitt til 605 liter, noe vi vil tro holder for de fleste.

MYE UTSTYR: Selv om toppmodellen Exclusive har alt tenkelig utstyr, klarer ikke Sorento å forsvare en prislapp på godt over 700 000 kroner.
MYE UTSTYR: Selv om toppmodellen Exclusive har alt tenkelig utstyr, klarer ikke Sorento å forsvare en prislapp på godt over 700 000 kroner. Foto: Petter Handeland

Ikke premium nok

Kjørefølelsen i Sorento er også nærmere familie-SUVene enn premium-SUVene. Til tross for imponerende høyt utstyrsnivå, gir ikke Sorento et like eksklusivt og polert inntrykk som BMW X3, Volvo XC60 og Audi Q5.

Det har mest med materialvalg og interiørdesign å gjøre, men også motor, drivlinje og kjørefølelse. Knapper, skjermer og målere kjenner vi igjen fra rimeligere Kia-modeller, og selv om enkelte paneler er trukket i skinn, er materialvalgene forholdsvis enkle i dørsider, midtkonsoll og dashbord.

TIL SJU: En tredje seterad vippes enkelt opp fra gulvet i bagasjerommet. Benplassen er begrenset, men setene er gode. Som femseter har Sorento oppgitt bagasjeromsvolum på solide 605 liter.
TIL SJU: En tredje seterad vippes enkelt opp fra gulvet i bagasjerommet. Benplassen er begrenset, men setene er gode. Som femseter har Sorento oppgitt bagasjeromsvolum på solide 605 liter. Foto: Petter Handeland

Høy pris

Sorento er veldig amerikansk av seg. Den er tung og myk og har god fjæringskomfort, men har ikke et snev av sportslighet i seg. Drivlinjen gjør en tilfredsstillende jobb, men er langt fra den mest moderne i sin prisklasse. Sorento er nemlig priset som BMW X3, Audi Q5 og Volvo XC60.

TESTDATA:

  • 0–100 km/t, sek.:            9,8
  • 60–100 km/t, kickdown:              5,7
  • 80–120 km/t, kickdown:              7,3
  • Støy tomgang, dBA:       45,2
  • Støy 50 km/t, dBA:         64,0
  • Støy 80 km/t, dBA:         67,8
  • Støy 100 km/t, dBA:       70,8
  • Testforbruk, l/mil:          0,73

Motoren har litt å gå på både når det gjelder gange og effektutvikling, og den sekstrinns automatgirkassen, som veksler rolig og komfortabelt, virker ikke like effektiv som de mest moderne dobbelklutsj-automatkassene. Gjennomsnittlig dieselforbruk på 0,73 l/mil i vår tjuemils forbrukstest, bekrefter dette. 

AMERIKANSK: At Sorento er laget med tanke på det amerikanske markedet merkes godt på kjøreegenskapene. Sorento er tung og komfortabel, og alt annet enn sportslig.
AMERIKANSK: At Sorento er laget med tanke på det amerikanske markedet merkes godt på kjøreegenskapene. Sorento er tung og komfortabel, og alt annet enn sportslig. Foto: Petter Handeland

Midt mellom

De store, gode skinnsetene og den enorme kupebredden gir en mer påkostet følelsen enn Outlander og CR-V. Men ikke nok. Til det er prisen for stiv.

TEKNISKE DATA:

  • Motor, cm3:      2199
  • Effekt, hk ved o/min:    200/3800
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 441/1750
  • Egenvekt, kg:    1878
  • Tilhengervekt, kg:           2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm:      478/189/169
  • Bagasjerom, liter:           605/1662
  • Standard dekkdimensjon:         
  • Forbruk, EU-mix l/mil:   0,67
  • CO2-utslipp, g/km:         177
  • 0–100 km/t, fabrikk, sek.:           9,6
  • Toppfart, km/t:                203
  • Pris fra, kr:          589 900
  • Pris testbil, kr:   733 300

Sorento koster nesten 300 000 kroner mer enn en topp utstyrt Mitsubishi Outlander med 2,2-liters dieselmotor, automatgir, firehjulstrekk og sju seter. Testbilen, en topp utstyrt "Exclusive", koster over 730 000 kroner.

Konklusjon: Terningkast 3

Isolert sett er Kia Sorento en ypperlig familie-SUV. Den er stor, komfortabel, veldig godt utstyrt og har plass til sju. Men så stopper det opp.

Sorento er priset som en premium-SUV, men gir langt fra et like eksklusivt og polert inntrykk som BMW X3 og gjengen. Den føles derfor ikke verdt prisen.