Test: Jeep Patriot 2,0 CRD Limited

Jeep Patriot - europamerikansk SUV

Den har tysk motor og et stadig mer europeisk innemiljø. Møt Jeep Patriot.

RASK OPPJUSTERING: Jeep Patriot kommer nå med en beskjeden oppgradering etter snart to år på det norske markedet.
RASK OPPJUSTERING: Jeep Patriot kommer nå med en beskjeden oppgradering etter snart to år på det norske markedet. Foto: Nordlien, Egil
Først publisert Sist oppdatert

Tekniske data Jeep Patriot 2,0 CRD Limited

MOTOR: R4, 1968 ccm, 16V

EFFEKT hk, o/min: 140 v/4000

DREIEMOMENT Nm, o/min: 310 v/1750-2500

EGENVEKT, kg: 1570

BAGASJEROM, l (VDA): 320-721

LxBxH, mm: 4408x1785x1667

FORBRUK, EU-MIX, l/mil: 0,66

CO2-UTSLIPP, g/km: 176

0-100 KM/T, sek: 11,0

TOPPFART, km/t: 189

DEKKDIMENSJON: 215/60 R17

PRIS fra, kr: 352.000

Den første utgaven kom til Norge for snart to år siden, og allerede nå finner Jeep tiden moden for å gi bilen en beskjeden facelift. Skjønt ansiktsløftning - det helt store har ikke skjedd. Den mest iøynefallende forskjellen finner vi i interiøret, og at modellen nå er å få med Jeeps såkalte "uconnect"-system - som blant annet inneholder navigasjon og en 30 GB stor harddisk for lagring av både musikk og bilder.

Patriot konkurrerer i et tøft felt av rundt 20 kompakte SUV-modeller for folk flest, og ble i fjor solgt i 196 eksemplarer. Så langt i år er det solgt bare 12, omtrent som de større SUV-ene BMW X5 og Volvo XC90. Vi snakker altså om en marginal modell.

Blant de typiske konkurrentene, utgjøres topp fem - ultimo februar - av Volvo XC60 (239), Volkswagen Tiguan (223), Honda CR-V (185), Toyota RAV4 (165) og Mitsubishi Outlander (159) i følge Opplysningsrådet for veitrafikkens (OFV) tall.

Her er vår siste rangering av topp fem i folke-SUV-klassen.

Kjøreegenskaper: 4

Jeep Patriot er utstyrt med et ESP-system som sørger for artige kjøreegenskaper for den som vil more seg litt på glatt føre, og generelt ikke ønsker tidlig elektronisk inngripen. Ønsker du kun trygghet, kan det imidlertid bli litt vel cowboy. Patriot viser også at den er håndterbar på glatt føre uten elektronisk hjelp. På landeveien har bilen forutsigbare kjøreegenskaper, og er med sine 1570 kilo ikke tyngre enn at den oppleves som dynamisk og svingevillig. Styrefølelsen kunne godt ha vært en tanke skarpere, men dette må også tilskrives testbilens myke piggfrie vinterdekk.

Om denne bilen er hakket for usportslig, og du har lomma full av penger, kan denne Ferrarien være ett alternativ.

Motor: 4

Jeep Patriot selges i Norge med bare ett motoralternativ. Turbodieselmotoren med pumpedyseinnsprøytning er hentet fra Volkswagen, og yter fortsatt 140 hestekrefter ved 4000 omdreininger. Effektmessig står motoren godt til bilen, og gir Patriot greie kraftressurser på landevei. Ha imidlertid i mente at den er lettkvalt før momentturtallet oppnås, noe vi opplevde som kinkig under framkommelighetsøvelser i dyp snø. Bilen kom seg greit fram med låst differensial, men ville ha tjent på mer drag i bunnen av registeret for å unngå unødig clutchslitasje. Girkassa er presis, men det sjette trinnet kunne godt ha ligget noe høyere.

Her finner du alle biltestene vi har gjort så langt.

Ytelser: 4

MYKERE LINJER: Dashbordet i Jeep Patriot har fått vesentlig mykere linjer enn i den opprinnelige modellen.
MYKERE LINJER: Dashbordet i Jeep Patriot har fått vesentlig mykere linjer enn i den opprinnelige modellen. Foto: Nordlien, Egil

Patriot gjør 0-100 på 11 blank - og er med det på nivå med de fleste dieselmotoriserte SUV-ene i segmentet. Som turbodieselmotorer flest, har den mest å by på når turtallsnåla opererer i det ideelle turtallsområdet. For Volkswagen-motorens del innebærer det 1750-2500 omdreininger. Skal du foreta en forbikjøring, er det stort sett fjerdegiret som plasserer seg best effektmessig - vurdert etter norske landeveishastigheter.

Har du oversikt over hva som finnes av firehjulstrekkere? Få den her!

Eksteriør: 4

Leter du etter særpreg og muskuløs framtoning, er det etter vår mening ikke mange som slår Patriot. Bilen ser ut som den kan utrette ett og annet i terrenget, selv om den i praksis er like lite offroader som resten av SUV-feltet for folk flest. Designstreken minner mye om storebrødrene Grand Cherokee og Commander. Selv om det kraftfulle amerikanske preget fortsatt finnes i designstreken, er den blitt vesentlig mykere.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Interessert i MC? Her finner du vår 2009-katalog med 300 modeller!

Interiør: 4

Patriot-interiørplasten er fortsatt hard, men dashbordet har fått en avrunding av de skarpe kantene. I Limited-versjonen framstår det hele litt mer raffinert på grunn av navigasjonsenheten, som også har en lagringsenhet for musikk og - faktisk - bilder. Plassen til folk er på nivå med de mindre i klassen, som Ford Kuga, VW Tiguan og Toyota RAV4. Største minus finner vi aller bakerst. 320 liter plass under bagasjetrekket er mindre enn samtlige konkurrenter. Legger du ned baksetet, øker tallet til 721.

Her finner du tester av våre aktuelle favoritter i segmentet:

MORSOM SVINGER: Jeep Patriot byr på artige egenskaper for den som liker en litt livlig 4x4-bil. Framkommeligheten er slik den bør være i en SUV-av denne typen.
MORSOM SVINGER: Jeep Patriot byr på artige egenskaper for den som liker en litt livlig 4x4-bil. Framkommeligheten er slik den bør være i en SUV-av denne typen. Foto: Nordlien, Egil

Komfort: 4

Patriot-kupeen er stort sett et behagelig sted å være. Skinnsetene i Limited-versjonen tåler lange turer, men gir ikke mer enn det aller mest nødvendige av sidestøtte i sitteputa. Ryggstøtten er vesentlig bedre. Fjæringsoppsettet er mer orientert mot fasthet enn typisk komfort, men duger fint så lenge underlaget ikke er dårlig. Vind-, vei- og motorstøy ligger på et akseptabelt nivå, men du kommer ikke unna betydelig during fra motorrommet under gasspådrag.

Les våre tester av andre Jeep-modeller her.

Sikkerhet: 5

Jeep Patriot har ikke vært kollisjonstestet hos EuroNCAP siden modellintroduksjonen for to år siden. Amerikanske National Highway Transport Safety Administration (NHTSA) har imidlertid vurdert bilen etter kriteriene kollisjonssikkerhet og fare for rulling, et noe enklere oppsett enn EuroNCAPs. Konklusjonen: Passasjeren foran er sikrere enn føreren, med fem mot fire stjerner, mens også baksetepassasjerene får bestenoteringen fem. Rullefaren regnes som liten. Lista over standard sikkerhetsutstyr er grei, med seks kollisjonsputer, ISOFIX-fester for barneseter, dekktrykksensorikk og ESP med bremsekraftassistanse.

Mer om den amerkanske testmetodikken kan du lese her.

Pris/utstyr: 4

Limited-versjonen av Patriot koster 40 000 kroner mer enn basisversjonen Sport. I bytte for de kronene får du som standard "uconnect"-systemet, skinninteriør, cruisekontroll, en kurant stereo med ni høyttalere og CD-skifter (med en nedsvingbar "ghettoblaster" i bakdøra for utendørsunderholdning) og elektrisk soltak. Når bilen ellers framstår som greit utstyrt, er prislappen på 379 900 kroner slett ikke verst. Regn med et blandet forbruk rundt 0,7-0,8 (fabrikken oppgir selv 0,66, vår test på vinterføre ga et noe høyere forbruk). Markedet spriker når det gjelder annenhåndsverdi, men Limited-versjonen ser ut til å holde best stand - på grunn av utstyrsmengden.

Bruker den jevne bil mer enn produsentene oppgir?

RELATIVT RIMELIG: Den jevne SUV i familiesegmentet havner ofte mer enn 50000 kroner høyere i pris enn Patriot med tilsvarende motor og utstyrsnivå. Her ligger ett av bilens klare fortrinn.
RELATIVT RIMELIG: Den jevne SUV i familiesegmentet havner ofte mer enn 50000 kroner høyere i pris enn Patriot med tilsvarende motor og utstyrsnivå. Her ligger ett av bilens klare fortrinn. Foto: Nordlien, Egil
NAVNET FORPLIKTER: En Jeep skal kunne komme seg fram der andre ikke klarer mer. Patriot er ingen terrengbil, men byr likevel på et velfungerende 4x4-system - og særlig med låst midtdifferensial.
NAVNET FORPLIKTER: En Jeep skal kunne komme seg fram der andre ikke klarer mer. Patriot er ingen terrengbil, men byr likevel på et velfungerende 4x4-system - og særlig med låst midtdifferensial. Foto: Nordlien, Egil