Test: Jeanneau Merry Fisher 795 Marlin

Det er en grunn til at de liker denne båten nordpå

795 Marlin har flere bruksområder, men ett skiller seg ut: Sportsfiske.

Pluss ikon
HELÅRS: Selv om det regner og er surt skal det bare en varmer på plass i styrehyttebåten for å få det komfortabelt.
HELÅRS: Selv om det regner og er surt skal det bare en varmer på plass i styrehyttebåten for å få det komfortabelt. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Siden Jeanneau og Beneteau har samme eier, kommer det ikke som noen overraskelse at de er ganske like. Men likevel forskjellige – de blir som et slags sjøens svar på for eksempel Skoda og Volkswagen – der mye av det tekniske er likt, mens det skiller på detaljutformingen.

Også her er det en oppdeling av modellrekken, der Marlin-utgavene er rettet mot mer aktiv bruk og de vanlige Merry Fisher-modellene har mer utstyr for tur samt en mykere linjeføring.

Godt fotfeste nordpå

Marlin-versjonene finnes i tre størrelser – 695, 795 og 895. Det er blitt populære båter i Norge sammen med resten av Merry Fisher-serien med et spesielt godt fotfeste nordpå. Flere brukes blant annet til utleie for sportsfiske. Og det er nok et av bruksområdene som kler 795 Marlin best. Her er det et stort, åpent akterdekk og testbåten har stangholdere plassert i enden av overbygget. Sitteplasser kan rigges til når været tillater. God passasje rundt hytta gjør det enkelt å skifte posisjon fra akter til baug, der det også er sittemuligheter for en tålmodig fiskersjel.

BORD: Det er festet på en søyle og låses fast oppunder taket når det ikke er i bruk.
BORD: Det er festet på en søyle og låses fast oppunder taket når det ikke er i bruk. Foto: Terje Bjørnsen

Innvendig har Jeanneau en løsning mistenkelig lik den i Barracuda 7, med to enkeltseter og en sittebenk akter. Styreposisjonen er en enkel og grei affære med tilstrekkelig reguleringsmulighet for setet og fin mulighet til både å stå og sitte underveis. Sort instrumentbord er behagelig i sollys, men med tanke på reflekser kunne finishen gjerne vært noe mattere. Ergonomien er grei og plassen tilstrekkelig for en ekkoplotter med stor skjerm.

Som sin Beneteau-slektning kan også denne båten fås med skyvedør akter, i tillegg til den normale løsningen med skyvedør på hver side.

FØRERPLASS: Ryddig oppsett, men vi hadde foretrukket en mer matt finish i det svarte instrumentbordet.
FØRERPLASS: Ryddig oppsett, men vi hadde foretrukket en mer matt finish i det svarte instrumentbordet. Foto: Terje Bjørnsen

Separat toalettrom

Det er en kjølig dag, med fuktig luft og temperatur rundt 0 grader. Da merker du behovet for en varmer om bord, ikke bare for å stoppe småhutringen, men også for å holde rutene duggfri. Forut i hytta finner du en liten kabin med mulighet for å ta seg en strekk.

Marinetoalettet med 50 liters septiktank (ekstrautstyr) er plassert i et separat rom. Det er ikke mye plass her inne, men noen setter pris på at det er helt privat.

795 Marlin kom som 2017-modell, og da vi kjørte båten første gang var det med Yamahas 150 hk på hekken. 200-hesteren på testbåten bruker samme 2,7-liters firesylindrede blokk og har som forventet litt mer på lager. Den topper 33 knop der 150 hk-en nøyde seg med 30 og går på lavere turtall i hele registeret. Det gir noe mer ro om bord uten at forbruket skyter i været. Heller tvert om, i marsjfart rundt 20 knop ligger det faktisk litt lavere, der båten også går stille.

EGET ROM: Forut i 795 Marlin er det køyeplass og eget toalettrom.
EGET ROM: Forut i 795 Marlin er det køyeplass og eget toalettrom. Foto: Terje Bjørnsen

Nødvendig med trimflaps

Kjøremessig kjennes 795 Marlin ganske sedat. Det er ikke mye du behøver å fikle med trimknappen her, den går strykejerns-aktig flatt i vannet. Lettkjørt og uproblematisk, men ikke spesielt dynamisk med andre ord. Det var ikke mye sjø da vi kjørte båten, men det skal ikke mer enn noen små hekkbølger til for å merke en velkjent Merry Fisher-tendens til å ta noen merkbare slag når bølgene kommer inn skrått forfra. Derfor er trimflaps en nødvendig investering om du skal kjøre båten der det er mer enn småsjø.

TEKNISKE DATA

Jeanneau Merry Fisher 795 Marlin

Lengde, m 7,17

Bredde, m 2,80

Dypgang, m 0,52

Vekt tom, kg 1750

Vekt med motor, kg

Drivstoff, l 200

Vann, l 100

Personer 9

Soveplasser 2

Anbefalt motor 150–200 hk

Pris m/150 hk 540 000

PLUSS/MINUS

+ Lavt støynivå, fint innredet for fiske

– Snaut med sitteplasser innvendig

DOMMEN

Marlin 795 gjør alt det du forventer av en moderne styrehyttebåt beregnet på fiske. Den skiller seg ikke spesielt ut på noen områder, men leverer en solid totalpakke.

Denne saken ble første gang publisert 01/11 2018, og sist oppdatert 01/11 2018.

Les også